[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Dräkt, ca 1250

Dräkt, ca 1250

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Sauron » 11 juli 2005, 01:59

<b>Karin:</b> Du har helt rätt angående mitt uttalande. Hade tydligen glömt bort vad jag tänkte då. Verkar som jag lyckats förvirra mig själv på nåt sätt. Är visst lite tankspridd nu för tiden.

Tänkte nog på detta som du skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I någon norsk källa från början av 1300-talet står det att den inte är fint att visa linnekläderna. Du bör alltså inte gå på stan utan yllekjortel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var nog inte menat att motbevisa ditt påstående eller så, utan jag tänkte kanske att eftersom du kände till ovanstående så kanske du kunde förklara klädnadsordningen på bilden (hoppades jag). Beklagar mitt logiska tankefel [:I].

Ang skorna: Aha. Då tror jag att jag fattar.

Ash, synd att de inte har kvar det tyget på IKEA. Jaja, det var ju ett tag sedan det inlägget skrevs, så..

<b>Vix Hq:</b> Hmm... läste just i ett par böcker som min mor hade plockat fram. Hon har väldigt gröna fingrar och således många böcker om trädgårdar & växter. Allt jag kunde se var att lök ger gul eller brun färg (beroende på betmedel) men inte direkt grönt. I överlag verkar det som om en stor majoritet av växtfärgerna ger nyanser i den gula delen av spektrumet, verkar vara default med gult [:)]. Om man inte har järngryta kanske man kan lägga i nåt järnföremål istället (Är ju lättare att få tag på än järnsulfat (=järnvitriol)). Hmm.. kanske kan experimentera lite. Sen har jag läst att fläderblomsblad ger grön färg. Inte lika lätt att få tag på dock. Rödlök ska jag nog oxå prova. Får nog köra olika testomgångar parallellt.
Sauron

Inläggav Angus Maciomhair » 11 juli 2005, 14:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Om man inte har järngryta kanske man kan lägga i nåt järnföremål istället (Är ju lättare att få tag på än järnsulfat (=järnvitriol)).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Testa närmsta välsorterade färg- & järnhandel, de brukar ha alt. borde kunna ta hem det åt dig.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Eva Andersson » 11 juli 2005, 14:51

[url="http://photobucket.com/albums/y252/aleydis/"]Här[/url] kan man se när jag och Ragnhild färgade silkegarn. De lila och blåröda tonerna är koschenill, sedan följer koschenill och krapp blandat och bara krapp. De gröna, bruna, gula och gyllenorange tonerna kommer alla från lökskal.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 11 juli 2005, 22:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>
Allt jag kunde se var att lök ger gul eller brun färg (beroende på betmedel) men inte direkt grönt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är just därför järnet är så viktigt - man kan riktigt se hur ullen går från gult till grönt när man häller i järnsulfaten. Tyvärr gör metaller ullen spröd så man får vara försiktig att inte överdosera/behandla för länge. Annat som ska kunna ge grönt är färska, nyss utslagna vassvippor. Jag har fått fin olivgrön - blekgrön av fräken också när jag efterbehandlade i 10 min med järnvitriol. Hmm...det här handlar knappast bara om linnekjortlar längre - kanske är dags att byta namn på tråden till "Dräkt 1250" eller nåt?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sauron » 13 juli 2005, 00:19

Hmm... har precis köpt ylle idag (igår). Har dock inte prövat lökskal eller vass ännu.

Däremot har jag gjort lite vågade experiment med andra växter och på ett helt annat sätt. Har ej provat om det är tvättåligt/tvättäkta ännu, men hoppas att det håller. Ni kommer antagligen tycka att jag går ovetenskapligt tillväga eller tycka jag har en skruv lös kanske, men den risken får jag ta [:)].
Jag tänkte så här, att gräsfläckar är ju ruskigt svårt att få bort, iaf vad jag minns från barndomen [:)], så varför inte använda en liknande metod för att uppnå liknande resultat. Så jag tog vad som fanns närmast till hands (tomatplanta) och tog två blad, tog en testremsa av ylle och gned in bladen i remsan. Resultatet blev häpnadsväckande bra. Underbar djup, fin och jämn färg. Färgen satt kvar när jag sköljde ur tyget. Provade även med björklöv och fick en ljusare grön färg. Jag mixade löven ihop med en liten skvätt vatten för konsitensens skull och så doppade jag tyget i den resulterande vätskan (några min) och torkade. Några prover betade jag först för att se om det blir nån skillnad efter tvätt.
Vem vet, man kanske gjorde något liknande för att få fram djupa och klara gröna färger förr, kanske bara inte något dokumenterat om det... eller så har jag kommit på något nytt, eller så funkar det inte alls (visar väl sig).

Den där gröna färgen precis till vänster om den mörkaste gröna ser rätt juste ut: . Sån skulle jag kunna tänka mig ha till hosorna eller kjorteln.
Sauron

Inläggav Eva Andersson » 13 juli 2005, 12:36

Det är lökskal och rätt mycket järnsulfat.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Halvor » 13 juli 2005, 13:04

Bare for å ha kildene i orden; Kongsspeilet; DNS Oslo, 1976 (DNS er forkortelse for det på svensk merkeligste forlagsnavnet i norge)

"linklærne dine skal du få laget av godt lerret, men med lite stoff i; gjør skjorta og alle linlklærne dine korte. La alltid skjorta di være slik målt til at den er en god del kortere enn kjortelen; for ingen mann kan gjøre seg staselig med lin eller hamp"

Sånn; fortsett debatt!

Halvor
Halvor

Inläggav Eva Andersson » 13 juli 2005, 16:37

Vågar du inte skriva ut <i>Det norske samlaget</i>?

[:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sauron » 13 juli 2005, 18:26

Ok, ylle it is [:)].

Gårdagens prover var tvättade och behöll kanske hälften eller något mer av ursprungsfärgen (men så betade jag väldigt slarvigt (om alls)). Idag har jag hållt på o färgat (på rätt sätt) i fem timmar (1h blötläggn, 1+1h betning, 1+1h färgning (första timmen uppvärmning, andra sjudning)). Björklöven var mixade ihop med tillräckligt med vatten till en massa. Så istället för att bara koka löven hela vilket gav en neongul färg, så fick jag nu en ganska mellangrön färg (mot olivhållet, fast pyttelite för gult imho), men är väldigt nöjd med resultatet.

Provade även med stenlav och det gav ett suveränt resultat (mörkrödbrun) redan efter bara en timme. Ska färga tunikan/överkjorteln med detta.

Bilder kommer strax.
Sauron

Inläggav Sauron » 13 juli 2005, 19:40

Hmmm... funderar på hur jag skall göra halsöppningen för underkjorteln. Har förstått att man skall göra en rätt så grund "urgröpning" på bakstycket men en större "urgröpning" på framstycket. Funderar bara på vad jag skall ha för form på halshålet i framstycket. Vad är vanligast, en cirkel med sprund nedtill, eller skall jag försöka efterlikna nåt från maciejowski bibeln med nån roboid form på halsen (iaf på framstycket vad jag kan se)? Jag har ju oxå kikat på <i>"Some Clothing of the Middle Ages"</i>, och det verkar vara cirkelrunda halsöppningar som dominerar. Den här verkar vara en bra utgångspunkt: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... elund.html (en av de få som bara har sprund där fram, liknar A4 nedan). Påminner lite om halsöppningarna i m-bibeln:
http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac20rB.jpg (blå kjortel har sprund tror jag).

Här har jag ritat några halsöppningsvarianter. Vissa har jag hittat från "Some Clothing...", vissa gissade från foton och andra är gissningar från m-bibeln:
Bild
B2 kan ses i http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... louis.html , frågan är om det är det man ser i bilden från m-bibeln ovan.
B1 & C1 har jag hittat på antagligen mindre seriösa medeltidssajter.
Tycker mig kunna se en del bilder på folk som går omkring i underkjortlar som har en krage liknande den i A1 (skulle kunna vara B1 också, svårt att avgöra) och vissa ser ut att ha den triangelformade modellen på frontstycket. A4 ser ut som moselundskjorteln och nån av (B-D)(3-4) skulle möjligtvis kunna vara det man ser i m-bibeln (verkar finnas minst två principala modeller på halshål).
Sen gissar jag att vissa halsöppningar var vanligare på underplaggen än andra och att andra halsöppningar var mer vanliga på över/mellan-plaggen, lr?
jag kanske har tänkt helt fel ang halshålen?
Sen undrar jag hur man fållar halshålet+sprund, eller syr fastv band runt (för underkjortel, resp kjortel).
Nån kanske sitter på en länk som behandlar sånt här?
Sauron

Inläggav Karin » 14 juli 2005, 13:21

När det gäller formen på halsöppningen verkar du ha mer koll än de flesta. Du kommer nog själv fram till vilken du vill ha, och när du har använt kjorteln några gånger kan du jämföra din spegelbild med de bilder du har utgått ifrån.

I fynden från Grönland (ca 100 år senare än din dräkt) är halsöppningarna bara nervikta och kastade. Ibland har man också lagt en ylletråd längs med kanten på det nervikta och kastat fast den på samma gång. Till ett linneplagg är det bra att vika två gånger eftersom det annars lätt repar upp sig. Det är svårt att få spetsen på sprundet bra, men det är bara att vika väldigt smalt och försöka tills det lyckas.

Jag har inte sett några belägg för att man skulle bandkanta.

Karin
Karin

Inläggav ragnhild dalheim » 14 juli 2005, 15:22

Båndkanter på kjortler ser man masse bevis på i perioden mellom 1250 og 1350, så det kan man jo gjøre, spørsmåøet er om hvordan disse båndene var laget, og jeg mistenker at de gjerne var brokadevevde brikkebånd med gulltråd, så det kan bli et litt stort prosjekt å gå i gang med sånn i første omgang. Jeg skal se om jeg kan grave opp noen bilder og detaljer om båndkanting etter hvert.

Ragnhild.
ragnhild dalheim

Inläggav Sauron » 14 juli 2005, 18:42

Hmmm... ja bandkantning kanske är lite overkill särskilt när det gäller en underkjortel där det antagligen inte syns vidare mkt.
Ja dubbelvikt fåll med pillestygn är nog en bra metod. Nu inser jag fördelen med raka kanter, med rund halsöppning måste man ju klippa upp här o var för att inte tyget skall vika sig. Kanske skall gå efter A4-modellen (lr nån variant av den) i mitt klassifikationssystem. Eftersom den har en parentesformad ryggdel så kanske jag får klippa upp på två ställen där krökningen (1/r) är som störst. Tror att B3-B4 är lite obehagliga i nacken så de är nog inte så troliga.
Vad kan räcka som sömsmån? Vanliga 1.5cm även här?

Sen sprundet skall väl inte ha nån snörning i underkjorteln, det är väl bara mellan/över-kjorteln som har snörning i sprundet eller (och då bör man nog bandkanta kanske?)?

Tack för infot Karin, o tack för hjälpen Ragnhild!

<b>Angus:</b> Kollade hos Frölunda Järn och de hade ingen järnvitriol, färghandeln hade fast bara nån slags färdigmixad variant (inte rent ämne om jag förstod försäljarn rätt). Skall kolla på lite fler ställen.
Sauron

Inläggav Sauron » 14 juli 2005, 21:45

Typiskt! Hade nog tyget i lite för länge. Tänkte göra som vanligt, gå upp till kokpunkten under en timme och sen sjuda en timme, men redan efter 40 minuter så ser stycket mer rödbrunt ut än grönt, eller snarare mörkgult. Hade i järnfilspån i som färgmodifikator (har läst att man kunde ha det förr). De första tio minutrarna såg stycket precis olivgrönt ut däremot.
Ang. det där med björklövstestet, borde fatta bättre än att trotsa mer än tusen år gammal kunskap (idiot). Klorofyll är ju instabilt och det borde jag ju veta. Det gröngula bleknade till gult, fast den gula färgen tål solen väldigt väl. Tänkte scanna in proven men färgerna blir helt fel i scannern. Skall försöka pitcha tillbaka färgen åt gröna hållet med kanske lite blåbärsskal o se om det hjälper. Andra grejer jag skall prova med sen är ljung och vass, fast nu blir det krapp.
Sauron

Inläggav Vix Hq » 15 juli 2005, 14:58

Angående fållning av halsringningar: Om du fållar för hand ska du inte behöva klippa upp sömsmånen för att böjen ska bli bra - jag gör det i alla fall aldrig och jag har fållat väldigt böjda halsringningar både fram och bak! Ett dubbelvik brukar funka bra även på stelt linne om man viker så smått man kan och slätar ut det med fingrarna medan man syr. Den enda gången jag klipper i sömsmåner är när jag gör moderna infodringar, och de är ju som sagt...moderna och sydda på maskin!

/Vix.
Vix Hq

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk