[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Historiska världars forum • Visa tråd - När kom separat snörliv och kjol?

När kom separat snörliv och kjol?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Martin Skoog » 8 juli 2005, 10:46

Men man kan väl knappast dra slutsatser om senmedeltid utifrån bronsåldersfynd? Typ lika lite som lederhosen går att härleda till cykelbyxor.

/Martin
Martin Skoog

Inläggav Eva Andersson » 8 juli 2005, 15:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

På tal om flera kjolar läste jag på klostermuseet i Vadstena att birgittinernunnorna skulle ha grå kjol. Jag funderade över om det verkligen betydde kjol och inte klänning, och sedan glömde jag bort det.

Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tittade på klosterregeln på latin nu och där står det kjortel i all fall.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 8 juli 2005, 23:33

Karin

Inläggav Eva Andersson » 12 juli 2005, 09:08

Angående de birgittinska nunnornas "underkjolar" så kollade jag i Tryggve Lundéns svenska utgåva av Brigittas uppenbarelser, som är där kapiteluppgiften kommer ifrån (de latinska uppenbarelserna är ordnade på lite annorlunda sätt) och det är klosterregeln som är källan. Så tittade jag på regeln i original.
I den svenska medeltida versionen av uppenbarelserna står det två vita under<b>kjortlar</b> av vit vadmal, en till vardags och en att byta med.
I den latinska versionen har man valt ordet <i>camisie</i>, dvs. särk. Inga underkjolar någonstans alltså!
Nunnorna skulle alltså ha en särk/underkjortel av vit vadmal och en kjortel i grå vadmal utanpå. Mysigt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 12 juli 2005, 09:43

Vad skönt! Då behöver jag inte revidera hela min uppfattning om det sena 1300-talets klädmode.

Karin
Karin

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk