Dräkt, ca 1250

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Sauron » 18 augusti 2005, 17:48

Hmm... kragelundkjorteln har 114cm i midjeomkrets och jag har 128cm (enligt mönster) så den är nog lite för vid. Skall lägga till (128-114)/4=3.5 cm extra i sömsmån samt flytta upp kilarna 8cm (eller mindre) så att fåll-omkretsen blir c:a 250cm precis som orginalet. Kilarna kommer upp en bit något ovanför navelhöjd så kilarna kanske är något högre upp än orginalet, men det måste bero på att jag har spetsigare kilvinkel än orginalet (antar att det inte gör så mkt, har ju sätt kilar gå ända upp i armhålorna).

När jag var i Visby hann jag inte göra halsrigningen utan jag gjorde en temporär v-ringad lösning som IMHO såg rätt snyggt ut, och när jag jämförde med m-bibelns bilder så verkar det inte heller så olikt de halsringningar som är avbildade där. Isåfall behöver man ju i princip inte göra mkt mer än att vika in tyget där och "fålla" med framstygn eller liknande (nåt diskret).

Apropå nyansskillnaden så syns det faktiskt rätt lite. Dessutom skulle jag tro att färgerna kommer succesivt "smälta ihop" mer och mer genom överfärgning och blekning. Och visst, färgen höll väldigt bra mot solen, det har inte blekts mkt ser jag nu när jag kollat efter. En liten märklig sak är att tyget ändrar färg beroende på hur den belyses. När jag satt vakt i mörkret var det en som kom in o pratade och dan efter blev han förbryllad eftersom han vart övertygad om att min kjortel var vit, trots att den är rätt starkt mellangrön. I vissa lampor ser det mer gult ut. Så jag tror det beror mkt på ljustemperaturen (dvs vilken våglängd som ligger i intensitetsmaximum). Detta är väl inte fallet (eller i samma utsträckning) när det gäller syntetiska färger vad jag vet.

Tänkte bara berätta det. Tack för all hjälp, alla ni som kommit med synpunkter. Utan er hjälp hade jag aldrig kommit någon vart!
Sauron

Inläggav Vix Hq » 18 augusti 2005, 21:43

Har du några foton på din dräkt? Jag sitter här och börjar bli jättenyfiken... [:)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sauron » 20 augusti 2005, 00:58

Hade ingen kamera med mig (bara telefon med 0.1Mpix), men ska höra med släkten som var med. Nackdelen är ju att man röjer sin identitet omedelbart och då fattar alla vem det är som skrivit all smörja [:)].
Sauron

Inläggav Vix Hq » 20 augusti 2005, 13:09

Du kan ju pixelera ditt ansikte eller sätta svarta streck över ögonen... [;)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Anna-Carin » 20 augusti 2005, 16:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Hade ingen kamera med mig (bara telefon med 0.1Mpix), men ska höra med släkten som var med. Nackdelen är ju att man röjer sin identitet omedelbart och då fattar alla vem det är som skrivit all smörja [:)].
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För dig borde väl det självklara valet vara att photoshoppa in din namnes hjälm över ansiktet... [:)]
Anna-Carin

Inläggav Sauron » 21 augusti 2005, 22:41

Jamen, det var ju en toppenidé! [:p][;)]

Hmmm... trodde jag hade allt klart för mig, men icke. När jag flyttade upp kilarna (bara fram/bak än så länge) 8cm så hamnade de något ovanför bältet (1/2-1cm ovanför "navelhöjd"). Ser lite konstigt (=ovant?) ut särskilt när jag har dragit upp kjorteln något över bältet för att artificiellt göra den lite kortare, men jag skulle tro att höjden ger lite bättre själfall kanske. Sen, om man tittar på m-bibelns bilder (där visserligen alla verkar ha en slits fram/bak) så verkar slitsen alltid sluta vid bältet när kjorteln hänger normalt. Men det verkar konfliktera mot tipset att ha kilen åtminstone vid navelhöjd (navelhöjd verkar vara något över bälteshöjd). Fast i och för sig så blir det ändå ingen större skillnad när man fluffar upp den ovanför bältet (som de verkar göra ibland på m-bibeln). Tittar man på kragelundkjorteln däremot så verkar kilarna börja vid mitten, dvs 57 cm. Hmmm... nu glömde jag visst vad jag hade för mått på min kjortel... ehm. Återkommer. <i>*virrpanna*</i>

Jag kan iaf säga att kjorteln sitter mycket bättre nu när jag tog in den 14 cm i bredd (nu 114 i omkrets vid brösthöjd, men så e jag rätt spinkig).

Tyvärr avviker kjorteln alltför mycket från m-bibeln (ej avsmalnande ärmar + upplägg, ej fodrad, ej slitsar fram/bak), men hoppas den är medeltida nog.
Sauron

Inläggav Sauron » 9 oktober 2005, 13:27

Okaj. Här kommer dräkten (bättre sent än aldrig). Som ni ser så är den lite pösig, men det är åtgärdat nu. Klurar bara på kilhöjden. Har börjat så smått med att fålla ärmar och halsöppning, kanske får göra om dock. Sen är det bara fållen på nederkanten kvar o sen borde den vara färdig tror jag. Ni som var nyfikna, här är en bild på dräkten:
http://www.etek.chalmers.se/~e8rasmus/Dscn0836_2.jpg
Kjortel färgad med björklöv + järnvitriol.
Hosor färgade med krapp.

Som ni ser så är det nån form av mi-parti med nästan samma kulör men olika mättnad och ljusstyrka. Vem vet, man kanske hade såna mi-partier förr, bara att man inte brydde sig om att skildra sådana små bagataljer [:p].

Var tror ni om halsöppningen, verkar den ok? (är av klass B3)

p.s. bry er inte om sandalerna [:I]
Sauron

Inläggav Peter_Wrede » 12 oktober 2005, 00:02

Snyggt och enkelt. Tummen upp.
Peter_Wrede

Inläggav Vix Hq » 12 oktober 2005, 07:20

Snyggt! Och hade jag inte vetat om de två nyanserna av grönt hade jag inte sett det på fotot! Härlig färg!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sauron » 12 oktober 2005, 11:39

ah, va bra. Tackar! [:)]
Sauron

Inläggav Wobbeke » 20 oktober 2005, 18:30

ja detta kort känner jag igen...kanske för att jag själv står en meter till vänster om dig greenman och uppenbarligen har blivit bortraderad!!!!

sicken stil!!
*ler*
lungt...
Wobbeke

Inläggav Sauron » 24 oktober 2005, 19:29

Jag vågade inte ta med dig Wobbe. Hade ju inte frågat dig först (såna saker är känsliga). Men jag kan redigera tillbaka dig. No probs [:)].
Sauron

Inläggav Sauron » 25 oktober 2005, 19:56

Ok här är hela bilden. Wobbekes moder i mitten:
http://www.etek.chalmers.se/~e8rasmus/Dscn0836_3.jpg
Sauron

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk