av Martina » 15 september 2005, 22:46
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>
Ja. Men det ger okunnigt folk en helt fel bild av en historisk period. Tycker det är fel att bedra okunnigt folk på det viset och ge dom helt fel idéer om saker och ting. Är det bara jag som hatar filmfolk för att dom försöker skapa nånting som dom tror att folk i allmänhet kommer att uppfatta som "medeltida", istället för att göra riktig research och anlita experter inom olika områden.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, visst är det tråkigt när filmfolk skapar felaktiga bilder. Men jag kan ändå inte hålla med dig om A knights tale. <i>Braveheart </i>ger okunnigt folk helt fel bild av en historisk period. Den går in för att vara stenhårt seriös och historiskt korrekt (den sanna historien om William Wallace) samtidigt som den skildrar 1200-talsskottar i kilt och franska damer i stretchsammet m.m. Vanligt folk (inklusive mig själv) svalde lugnt alltihop. Likaså 13:e krigaren, Ivanhoe m.fl.
Men inte en chans att ens en femåring sväljer att "We will rock you" är medeltida! Anakronismerna är så uppenbara att ingen går på dem, vilket också helt tydligt varit filmskaparnas idé. Antagligen var de betydligt mer insatta i medeltiden än de flesta och kom på ett tidigt stadium fram till att det blev ett för stort projekt att göra en råseriös medeltidsfilm. Och det här gänget plockade inte fram tajtsen och låtsades som om det regnade, de tog ett helt nytt grepp!
Tack vare de moderna anakronismerna lyckas de, som Maggie beskriver, visa snarare hur medeltiden kändes än hur den såg ut.
Jag tycker att det är skitsnyggt gjort, med mycket mer kunnande bakom än de flesta "seriösa" medeltidsfilmer (man måste kunna sitt ämne innan man kan börja driva med det!)
Annars är det just sådana här filmer med rum för lite egen kreativitet som jag tycker om, t.ex. Ronja Rövardotter som utan att göra anspråk på att vara en medeltidsfilm har den svenska filmhistoriens bästa medeltidsutstyr. Hur ofta ser man en kveif på film?! Sedan kan det faktiskt kvitta att det inte är historiskt med vildvittror och rumpnissar!
/Martina