Skriftspråk vs Talspråk

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Sternschild » 5 oktober 2005, 08:37

Om man hör av sig till sofi.se "Språk o folkminnesinstitutet" kanske det går att få loss deras landsmålsalfabet som TTF med specialtecken, diakriter m.m., allt specialdesignat för att skriva svenska dialekter. Men det är ju inte så många som varken har det instalerat eller kan läsa o förstå vad som menas om dem ser det...
Sternschild

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 oktober 2005, 18:48

Ha, en språk-klagomur! [:D]

Då får jag tillfälle att ondgöra mig själv över ett fenomen som retar gallfeber på mig: När folk ska försöka låta lite gammaldags eller arkaiska och använder de gamla pluralfomerna av verben -- trots att subjektet är i singular! T.ex.: "Du skola icke dräpa" eller "Svanen flögo". Eller använder fel pluralform: "I skola icke..." *ryser*

Det är ungefär som att säga "She are nice" på engelska.

Kan man inte de gamla språkliga reglerna, så bör man inte använda de formerna! Kan man inte skilja på "de" och "dem", så använd "dom"! Men det bästa vore om skolan faktiskt kunde lära folk att veta skillnaden. (Oj, nu låter jag verkligen som Kapten Stofil! [:)] )

Egentligen är det konstigt -- hur många svenskar blandar t.ex. ihop "they" och "them" på engelska?

Faktum är att "dom" varit en accepterad form i skriftspråk länge, till skillnad från "oxå", men i likhet med "mej", "dej" och "sa". Därmed inte sagt att jag själv gillar dem, eller använder dem. Jag tenderar att använda "mig", "dig", "sade" osv., men bara i skrift -- de <i>uttalas</i> ju fortfarande "mej", "dej" och "sa".

Och en sak till närjag ändå håller på och kverulerar: lär er för sjutton skillnaden mellan "utlämnad" och "utelämnad"... [:)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Sigfuss » 18 oktober 2005, 06:58

Inte för att det har med så mycket historia att göra, men jag retar mig lite på att det tydligen aldrig går att lära sig skillnaden mellan massmördare och seriemördare. Nog lyckas nyheter och andra program alltid blanda ihop termerna.
Sigfuss

Föregående

Återgå till Diverse skvaller