<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>
Jag har skrivit förut att den privata äganderätten är en av de mänskliga rättigheterna. Som liberal tycker jag att det är viktigt! Sen ÄR det olyckligt att de med mycket pengar kan roffa åt sig saker som skulle kunna komma fler till glädje. MEN det är deras rättighet.
/Uffe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Självfallet är åsikten berättigad, och påståendet i sig är sant. Att äga saker är inget brott. Men det här handlar i grunden inte bara om ägande. Det handlar om att äga <i>historia</i> och <i>historiska föremål</i>. Historia kan väl ändå inte sägas tillhöra bara de som har pengar? Det låter som att pengar ger personen fler rättigheter, men utan att för den sakens skull ha några skyldigheter. Tanken på att de som har mest pengar i samhället ska kunna göra som de vill med vår gemensamma historia är oroväckande.
I grunden spelar det ingen roll vem som äger föremålen - det viktiga är att historien blir väl omhändertagen och tillgänglig för allmänheten. Jag tycker att de som har kompetens borde ta hand om historien. Men ingen kan garantera att föremålen inte skadas eller att allmänheten får tillgång till dem, om de är i privata händer.
Bara för att man har pengar behöver man inte vara kvalificerad att ta hand om historiska artefakter. Bara för att man råkar vara född till något, titel, pengar etc, så behöver man på intet sätt vara kompetent. Det har historien visat om inte annat.
Rickard