av Todd » 28 oktober 2005, 13:01
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Todd - Du gav inga som helst exempel. Du hasplade ur dig ett <u>antagande</u> som meförde att du satte likhetstecken mellan Öststatsdiktaturerna maktutövande och den politik som Folkpartiet förde under 70 talet. För mig är den synen "helt uppåt väggarna" jag förfäras över hur långt åt höger man måste vara för att få ihop en sådan bild. Jag rekommenderar dig att förkovra dig i hur statsapparaten fungerade i det forna Sovjetunionen, och tillika sätta dig in i de politiska trender som var tongivande i Sverige under detta tidevarv.
<i>Peter - Nej, det var ett exempel. Jag vet mycket väl hur öststaterna fungerade och jag är inte det minsta höger (jag avsäger mig den gamla, urtrista höger-vänster/blå/röda modellen helt). </i>
Todd - Var är exemplet som förlikar folkpartiets politk och öststats förtrycket under 70 talet?! Din jämnförelse är helt grundlös och särledes uppåt väggarna. Har du ett relevant exempel så skriv det, ,vilket jag starkt betvivlar. Att du även har din egna politiska skala som då går utanför den alla vi andra i samhället använder gör ju saken än snurrigare.
<i>Peter- Om det var helt uppåt väggarna så får det stå för dig. Jag tyckte det var otroligt fånigt att påstå att det som folk förespråkade (att göra om slott till museum) var öststatsfasoner. Tvärtom. Vill du ha fler exempel på tillfällen då allt annat än öststatliga länder gör liknande saker så har vi den finska jordbruksreformen på 30(?)-talet där man beslagtog mark från adelsfamiljer och gav den till bättre behövande.</i>
Todd- Peter, förstår du överhuvud taget vad jag reagerar emot? Det jag vill ha exempel på (övertydlig) ÄR: <b>Vad du baserar din jämnförelse mellan folkpartiets politik på 70talet och synen på privat ägande i Öststaterna under samma tid?</b>
För det har du inte gett några som helst exempel på? För att överhuvugtaget se folkpartiet som ett "vänster orinenterat parti" så måste man så väldigt långt åt höger, detta börjar lukta stia.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">