av Lasse C » 24 november 2005, 10:20
Jag sällar mig till Vesuvius här. Tittar man på gängse hälsningsfraser i olika språk och kulturer så är ett genomgående tema att man önskar den man möter en god dag, morgon, kväll eller vilken tid på dygnet man nu möts. Det kan med andra ord knappast vara fel, oavsett vilken period man vill gestalta. Varför krångla till det?
Det är också vanligt att man tillönskar någon framgång i det de gör eller skall göra, som att önska en jägare ”God jakt”, t ex. (Ett undantag är att man av hävd aldrig får önska en fiskare ”Lycka till!” Aldrig någonsin! <b>INTE</b>! [}:)])
Lokala knepigheter kan förstås finnas, som den stad i Asien jag läste om, där man så gott som enbart ägnat sig åt handel sedan staden grundades, för bra länge sedan. Den vedertagna hälsningsfrasen där lyder, mer eller mindre ordagrant ”Tjänar du pengar?”
Men, som sagt, jag tror som Vesuvius: Ett ”god dag” eller motsvarande <b>kan</b> knappast bli fel. Vill man prompt brodera ut det kan man väl säga "Jag önskar er en god dag, herr Teobasius" eller något liknande. Återigen: Varför krångla till det?
LC