Hej!
Jag har tänkt att sy den här klänningen med tillhörnade hatt. Jag är inte ute efter att göra en kopia, men jag vill att de förändringar jag gör ändå är så historist korrekta som det går.
Eftersom det är mitt första försök har jag några frågor.
1a, Konstruktionen. Jag har tänkt att göra kjolen tubformad och vecka den i lagda veck (har jag för mig att det heter) mot livet, och att livet blir tredelat på samma vis som Mary of Hapsburghs klänning . Kan detta tänkas stämma?
1b, Den guldfägade delen som sitter mellan livets framstycken, ovanför snörningen. Ska den sitta fast i livet eller i särken, det tycks ju inte finnas någon mellanklänning? Jag har tänkt att den sitter fast i ena sidan av klänningens liv och fästs i andra sidan efter att man har tagit på sig klänningen. Några synpunkter?
1c, Hurpass fastsydd är kragen i klänningen? Sitter den bara fast på insidan (alltså mot bärarens mitt) eller även längsmed utsidan?
2a, Materialval. Jag tror att tyget som använts till orginalet är vävt på detta "randiga" vis, tyvärr kommer jag nog aldrig få tag i ett sådant tyg så jag måste lösa det på något annat sätt. Min idé är därför att sy klänningen i ett enfärgat och omönstrat tyg som motsvarar det röda och sedan sy på ett annat tyg som detaljer, alltså det som är guldfärgat på målningen. Vad sägs? Kan det bli bra?
2b,Vidare undrar jag också över vad för tyg det kan vara ursprungligen. Min första idé var att hitta ett riktigt fint och glansigt ylle, men efter mycket letande tycks detta mig omöjligt. Istället lutar jag åt en fin bomullsammet som jag har hittat. Är det totalfel med bomullssamemt på det tidiga 1500-talet?
2c, Det tyg som jag har tänkt att använda som detaljer har jag tänkt ska vara någon sorts damast eller jakard, men jag känner mig osäker. Någon som har ett bra förslag?
3, Bältet som hon bär runt midjan och utmed benet ser lite ovanligt ut. Är det någon som vet mer om det? Är det i tyg, är det veckat eller gjort i flera delar o.s.v.?
4, Om någon sitter inne med en förklaring på hur hatten är konstruerad är jag mer än tacksam att få ta del av den. Eller om någon vet var man köper stora coola fjädrar.
Tacksam för all hjälp,
Emoni