Ny svensk medeltidsfilm/miniserie kommer att produceras.
Att jag skriver om det här är för att jag har fått ny som att de behöver statister. Jag har rentav snubblat på ansvaret som tillfällig kontaktperson för statister.
Filmen produceras av Troja Television och utspelar sig kring året 1253 i Upplandstrakterna. Troja har tidigare producerat tv-serierna Arns Rike och Häxornas tid. Det som nu ska produceras är en serie på tre avsnitt varav varje avsnitt är 50 minuter långt och som utspelar sig under 1250-talet. Därför söker de nu statister av alla åldrar till en mängd olika roller som kan ordna med dräkter själva.
I Februari/Mars ska de filma ett "pilotavsnitt" till serien och behöver några roller till detta. Givetvis får ni reseersättning och mat på plats, men ingen annan lön. Det som sökes till detta är:
7-8 st munkar i 20-30 års-åldern i mörka kåpor.
Dessa kommer spelas in på plats på Biskops Arnö
1 st trälkvinna i 25-30-årsåldern med långt svart hår. (Håret inte ett måste, eftersom detta går att fixa med peruker och dylikt)
Ett gäng pager som tjänar under kungen.
Dessa kommer spelas in vid Uppsala Slott.
1-2 sminköser. Lön kommer inte betalas däremot reseersättning, mat samt material som förbrukas. Sminköser/sminköser får full lön för projektet som sen kommer.
Kontakta mig snarast angående detta, email missdeliana@gmail.com
Sen i sommar kommer troligtvis det stora projektet spelas in. Alla kommer få statislön och mat på plats. Det som behövs då är:
10-15 bågskyttar
Bönder
Byfolk
Gycklare
Musiker
Barn som leker
Hantverkare, Smeder.
Jag tycker personligen att det verkade som ett kul projekt att delta i mer än något annat och förväntade mig ingen lön för mödan när jag först hörde talas om det, men om de nu vill ge både mat och lön så är det givetvis varmt välkommet. Jag har lsät en del här på forumet och vet att många av er ställer er väldigt negativa till sånt här, men om ni inte vill delta, så behöver ni inte. Jag är bara ute efter de som vill.