[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ny svensk medeltidsfilm

Ny svensk medeltidsfilm

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Ny svensk medeltidsfilm

Inläggav SannaV » 9 januari 2006, 09:18

Hej allesammans!
Ny svensk medeltidsfilm/miniserie kommer att produceras.

Att jag skriver om det här är för att jag har fått ny som att de behöver statister. Jag har rentav snubblat på ansvaret som tillfällig kontaktperson för statister.

Filmen produceras av Troja Television och utspelar sig kring året 1253 i Upplandstrakterna. Troja har tidigare producerat tv-serierna Arns Rike och Häxornas tid. Det som nu ska produceras är en serie på tre avsnitt varav varje avsnitt är 50 minuter långt och som utspelar sig under 1250-talet. Därför söker de nu statister av alla åldrar till en mängd olika roller som kan ordna med dräkter själva.

I Februari/Mars ska de filma ett "pilotavsnitt" till serien och behöver några roller till detta. Givetvis får ni reseersättning och mat på plats, men ingen annan lön. Det som sökes till detta är:

7-8 st munkar i 20-30 års-åldern i mörka kåpor.
Dessa kommer spelas in på plats på Biskops Arnö

1 st trälkvinna i 25-30-årsåldern med långt svart hår. (Håret inte ett måste, eftersom detta går att fixa med peruker och dylikt)
Ett gäng pager som tjänar under kungen.
Dessa kommer spelas in vid Uppsala Slott.

1-2 sminköser. Lön kommer inte betalas däremot reseersättning, mat samt material som förbrukas. Sminköser/sminköser får full lön för projektet som sen kommer.

Kontakta mig snarast angående detta, email missdeliana@gmail.com

Sen i sommar kommer troligtvis det stora projektet spelas in. Alla kommer få statislön och mat på plats. Det som behövs då är:
10-15 bågskyttar
Bönder
Byfolk
Gycklare
Musiker
Barn som leker
Hantverkare, Smeder.

Jag tycker personligen att det verkade som ett kul projekt att delta i mer än något annat och förväntade mig ingen lön för mödan när jag först hörde talas om det, men om de nu vill ge både mat och lön så är det givetvis varmt välkommet. Jag har lsät en del här på forumet och vet att många av er ställer er väldigt negativa till sånt här, men om ni inte vill delta, så behöver ni inte. Jag är bara ute efter de som vill. ;) Här måste inte vara handgjort i klädväg heller, bara det ser rätt ut. I film fuskas det. Så maskinsömmarna du har på insidan är välkomna, så länge det ser rba ut utifrån.
SannaV

Inläggav SannaV » 9 januari 2006, 09:22

Ska tillägga att jag hört av många som var med under Arns Rike att soms tatist blir man rätt dåligt behandlad, men jag tänker ge det en chans likväl. Det är inte samma team som arbetar med den här filmen vad jag vet så det _kan_ vara annorlunda.
SannaV

Inläggav Lasse C » 9 januari 2006, 14:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SannaV</i>

Troja har tidigare producerat tv-serierna Arns Rike och Häxornas tid.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Och Troja har kanske inte det bästa av anseenden, i alla fall inte här på forumet... [;)]

LC
Lasse C

Inläggav Matti » 10 januari 2006, 15:59

För att citera Karl Gerard:
"Det är den ökända hästen från Troja, moderniserad till femte kolonn.."

Visserligen gillar jag häxornas tid som så, men jag vet inte hur de har det med kläderna. Det ser inte riktigt ut som 1670-tal..
Matti

Inläggav Martin Lejon » 11 januari 2006, 01:27

Stackars Troja! Att de lyckas driva ett produktionsbolag år efter år utan att ha råd att betala folk som arbetar in pengar åt dem..... }:)]

Visst är Troja uppe på tapeten i många historiska sammanhang och alltid är det samma visa: inte nog med att man jobbar gratis, man ska också gratis låna ut sin dräkt och ev rekvisita. Och hur ska det någonsin kunna ändras, så länge det finns folk som glatt ställer upp på dessa villkor? Själv börjar jag bli rejält trött på att det så fort det handlar om kultur eller/och historia, så förväntas man ställa upp utan annan ersättning än en lunchmacka, oavsett hur mycket utbildning, kunskap och erfarenhet man än har. Hur många snickare eller elektriker lyckas Troja (eller andra arbetsgivare) få att ställa upp gratis i sådana här produktioner?

Och ofta hörs lockbetet med löften om arbete med kommande produktioner, där givetvis full lön kommer att betalas ut...... eller rentav "ja, men du får ju vara med i tv!".

Självklart ställer bara de som vill upp, och det är inte meningen att vara negativ mot dig personligen, SannaV. Men jag undrar ju faktiskt vari det roliga ligger att jobba gratis på en filminspelning, när det nu inte handlar om något ideellt projekt där ingen får lön? Det handlar ju tvärtom om att dra in pengar åt andra. Och som sagt, utöver detta får de gratis välgjorda dräkter. Ingen dålig affär?

Varför inte kräva statistgage (minimum 300 kr/dag - vilket inte är någon svinaktigt överdådig betalning för en arbetsdag på upp till 20 timmar)?
Och dräkthyra (300-500 kr)? Inte heller oskäligt med tanke på slitage och ev nedsmutsande.
Om inte vi värdesätter vårt kunnande så lär ingen annan göra det heller.
Martin Lejon

Inläggav Micke aka Bengan » 11 januari 2006, 13:37

Martin - jag instämmer fullständigt!
Micke aka Bengan

Inläggav Halvor » 11 januari 2006, 16:42

Hmm..var det ikke troja film som lovte på heder og äre at "det blir lönn neste gang vi spiller inn en middelalderfilm"? Ser ikke mye til det, nei...

Altså, om folk er så dumme at de stiller opp i en film gratis, så får de ha det så godt. Men de kommer ikke til å begynne å få betalt för de krever penger for det.

Brant man egentlig så mange hekser i skandinavia i middelalder? Jeg trodde ikke heksebrenningene begynte för etter Malleus Maleficarum? Det virker mer som om man gav dem en dask på lanken og sa "ikke gjör det igjen". Det viktige var visst at man ivaretok sine kristne plikter. Det var kjettere man jaktet på i middelalderen og såvidt jeg husker er det bare kjent en eneste kjetter fra svensk medeltid. (det står om det i en eller annen svensk bok som jeg ikke husker hva heter, men den er gul og har bilde av en by på forsiden...noe til kildehenvisning, eller hva?)

Dette med heksebrenning er en av mine store middelalderske "hat-myter"...

Halvor
Halvor

Inläggav Taffy » 11 januari 2006, 17:49

Vad jag har hört (har för mig att det står i Den dynamiska medeltiden) så avrättades en enda kättare i Sverige under medeltiden och han kom från Gottröra (kommer ihåg det eftersom det var en flygplansolycka där). Han hette Botulf (kommer ihåg det eftersom det var ett roligt namn).

Häxornas tid handlar om processerna under 1600-talet.

/Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Hmm..var det ikke troja film som lovte på heder og äre at "det blir lönn neste gang vi spiller inn en middelalderfilm"? Ser ikke mye til det, nei...

Altså, om folk er så dumme at de stiller opp i en film gratis, så får de ha det så godt. Men de kommer ikke til å begynne å få betalt för de krever penger for det.

Brant man egentlig så mange hekser i skandinavia i middelalder? Jeg trodde ikke heksebrenningene begynte för etter Malleus Maleficarum? Det virker mer som om man gav dem en dask på lanken og sa "ikke gjör det igjen". Det viktige var visst at man ivaretok sine kristne plikter. Det var kjettere man jaktet på i middelalderen og såvidt jeg husker er det bare kjent en eneste kjetter fra svensk medeltid. (det står om det i en eller annen svensk bok som jeg ikke husker hva heter, men den er gul og har bilde av en by på forsiden...noe til kildehenvisning, eller hva?)

Dette med heksebrenning er en av mine store middelalderske "hat-myter"...

Halvor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav John-KB » 11 januari 2006, 21:00

Lycka till! Alla vet nog vad jag inte gör under inspelningsdagarna.
John-KB

Inläggav Halvor » 12 januari 2006, 09:08

Er med? ;)
Halvor

Inläggav Djingis Khan » 12 januari 2006, 11:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

För att citera Karl Gerard:
"Det är den ökända hästen från Troja, moderniserad till femte kolonn.."

Visserligen gillar jag häxornas tid som så, men jag vet inte hur de har det med kläderna. Det ser inte riktigt ut som 1670-tal..

Säker på det? Jag vet knappt ngt om 1600-talets mode, men dräkterna i "Häxornas tid" liknar i mångt och mycket de dräkter som finns i Ovansiljan, vilka i grunden härstammar från 1600-talet
Djingis Khan

Inläggav Ny Björn » 12 januari 2006, 11:55

När det gäller dräkterna som statisterna från Sveg och Lillhärdal bär så har jag hört från folket på Bäckedal att statisterna sydde dem själva, bl.a. som temauppgift i skolan - det borgar iofs inte för kvaliten men det visar vad man kan få folk att göra med rätt marknadsföring...

/N B (som, när det gäller Troja, fortfarande tycker det han tyckte för ett par år sedan)
Ny Björn

Inläggav Martin Lejon » 12 januari 2006, 21:23

Ny Björn, jag vet inte vad din åsikt var för ett par år sedan, men jag kanske kan gissa.....

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> När det gäller dräkterna som statisterna från Sveg och Lillhärdal bär så har jag hört från folket på Bäckedal att statisterna sydde dem själva, bl.a. som temauppgift i skolan - det borgar iofs inte för kvaliten men det visar vad man kan få folk att göra med rätt marknadsföring...
Jo vars, det kallar jag marknadsföring! Och det förklarar vad man just såg på Häxornas tid.... "Allmän historisk klädsel" för allmogen (utom enstaka undantag), komplett med obligatoriskt lortigt ansikte. [}:)]
Martin Lejon

Inläggav Jonas Flink » 12 januari 2006, 21:34

Men man kan inte vara historiskt korrekt om man är ren. Alla vet att personlig hygien inte uppfanns försänn i början på 1900-talet. Vill man se riktigt bra ut ska man följa Monthy Python & The holy grail's exempel och rula sig i gyttja. =P
Jonas Flink

Inläggav Martin Lejon » 12 januari 2006, 21:53

Jepp, jag föreslår att Troja kontaktar det anarkistiska lerkollektivet i den filmen nästa gång..... [;)]
Martin Lejon

Nästa

Återgå till Diverse skvaller