Hei!
Følte meg ganske dum da svaret på det jeg lurte på var lett tilgjengelig i boka "datera textilier" som jeg hadde i hylla mi. Hadde bare glemt å lete..
Der fant jeg ut hvem som hade utført dna-testen, som ar det jeg egentlig lurte på, fordi jeg skal få testet noen myrfunn av hårfletter (håper jeg..)
Svaret på Skjoldehamnspørsmålet var der og, den grad det er mulig å få klart svar.
Benmaterialet har vært testet for dna. Resultatet var at de ikke fant noe Y-kromosom. Det kan bety to ting; benene stammer fra en kvinne, eller y-kromosomene kan ha vært der men ha blitt ødelagt. Det er nemlig mye lettere å bevise at det er en mann, enn å avkrefte det.. Høyst sannsynlig er det en kvinne, men det vil alltid være en åpning for en kanskje, på grunn av problemene som hefter ved dna-analyser av akeologisk materiale.
Dette gjelder også samespørsmålet:
Dna-markøren som finnes hos samer, kunne ikke påvises. Men, materialet kan ha vært skadet, så det er en hvis mulighet allikevel.. Sånn det det visst nesten alltid, det er alltid et lite kanskje..
Men dna materialet tyder mest sannsynlig for kvinnelig, ikke-same
Muligheten kan jo alltids være at det er en mann uten y-kromosom;
en god, gammel homse-viking???? Det finnes jo så mange andre variasjoner enn bare xx og xy...
For de sm vil lese mer om dna og arkologi finnes det en hovedfagsoppgave på nett:
http://www.ub.uit.no/theses/available/e ... ppgave.pdf