[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Skjoldehamn

Skjoldehamn

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Skjoldehamn

Inläggav SunnivaWH » 26 januari 2006, 14:26

Hei!

Jeg lurer på om noen har lest noe om DNA analyse på materialet fra Skjoldehamn. Jeg vet de har sett på spørsmål om kjønn og etnisitet i forbindelse med denne drakten, og er på jakt etter hvem som fikk utført prøvene og hvordan/hvor.

DNAprøver er visst ikke så vanlig i norsk arkeologi, og det er ikke så mange som kan si hvor man skal henvende seg for å få det gjort. Dette er det eneste tilfellet jeg kan komme på å ha hørt om, så jeg prøver meg på dette forumet:)

Noen som kan gi meg et spor?

Mvh
Sunniva
SunnivaWH

Inläggav Halvor » 26 januari 2006, 16:47

Tja, etter 800 år i en sur myr tror jeg ikke det er mye igjen av den DNA'en. Kanskje man kan få tatt mitokondriedna eller RNA eller noe. skal visst være mer motstandsdyktig. Kunne jo vært morsom å få den kvinnelige samen ut av verden, ja...

halvor
Halvor

Inläggav SunnivaWH » 26 januari 2006, 18:23

Å..

Så du mener personen bare er vurdert utfra beinmaterialet?
Synd, jeg øynet plutselig et håp om at noen hadde gått opp løype. Sukk.
SunnivaWH

Inläggav Halvor » 27 januari 2006, 01:17

Såvidt jeg husker kunne de ikke bestemme seg for om det var søring-mann (liten) eller samekvinne (normal). Drakten tilsa søring, men gravskikken var temmelig spesiell, så de klarte ikke å bestemme seg. helt. personlig tror jeg det var en mann, men det er utifra temmelig uklare kriterier...

Halvor
Halvor

Inläggav ragnhild dalheim » 27 januari 2006, 01:49

Jeg trodde de mente at det mest sannsynlig var en ikke samisk kvinne (i følge "at datera textiler").
ragnhild dalheim

Inläggav Matti » 27 januari 2006, 11:09

Den senaste dateringen av Skjoldhamn, utför med modern c14, ger en datering till tidigt 1000-tal, alltså sen vikingatid.

Så vitt jag vet pekar indicierna på en icke-samisk kvinna, men som osteolog vet jag att man skall ta sådant med en nypa salt. Hon kan mycket väl ha sett sig som samiska. Jag tror nog att det är en kvinna.

Dräkten är alltså 1000 år gammal, inte 800 år och den har mycket drag som känns igen från samisk dräkt. Samisk dräkt är mer lik mellan man och kvinna, bland annat har bägge könen byxor.

Så jag funderar på att sy en på pin kiv, kvinna eller inte, eftersom längden på kjorteln är ett av de drag som skiljer en mans klot från en kvinnas. Byxorna kan vara lite olika.

Men alla kvinnor som vill ha byxor, varför sy vikingatida mansdräkt när ni kan sy en troligtvis kvinnlig dräkt med byxor.

Dessutom torde DNA finnas väl tillhands, bara att det är dyrt med DNA. Vix vet en del om detta också då hon hjälpte mig med att hitta de sensaste referenserna.

Jag bedömer att det är en samisk eller samiskt influerad dräkt, eftersom så mycket som återfinns i kända samiska dräkter återfinns här. Kolten har v-skärning och tämligen stor öppning. Hög förstärkt krage på skjortan, kompletterat med ett förstärkt skjortbröst för att täcka öppningen i kolten. Jämför mer sydsamiska koltar med stor öppnig och lösa kragar med bröstlapp! Det är slående likheter!
Iden är sannolikt att bevara värme smatidigt som öppningen tillåter luft att cirkulera när man jobbar hårt...

Allt som allt, så tror jag att vi här har ett bra exempel på en senvikingatida samisk (kvinno)dräkt. Den kan mycket väl ha burits av en sydskandinav eftersom den är mycket väl lämpad för nordligt klimat!

Mycket kul tycker jag med en sannolikt samiskt dräkt från vikingatid som dessutom kan vara en kvinnodräkt!
Matti

Inläggav Halvor » 27 januari 2006, 14:43

Jaa, du...hvorfor kan det ikke være typisk eksempel på norsk mannsdrakt i vikingtid? det er jo ikke sånn at man har horder av kjortler og skjorter å sammenlikne med? Og det er heller ikke noe i veien for at søringene og samene hadde mer eller mindre lik drakt. At den likner på moderne samedrakter synes jeg ikke er et overbevisende argument. Det finnes bunader (folkdräkter) i norge som har mange av de samme trekkene.

Halvor
Halvor

Inläggav Heidi » 27 januari 2006, 15:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Jaa, du...hvorfor kan det ikke være typisk eksempel på norsk mannsdrakt i vikingtid?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Halvor, du skrev på forum.laiv.org at det var sannsynlig at det dreide seg om en kvinne, men med bare 20-30% sannsynlighet for samisk opphav:

Jeg antar at dette er basert på skjelettrestene?

Drakten trenger vel egentlig ikke være <i>typisk</i> for noe som helst? Måten personen er gravlagt på kan jo tyde på at vedkommende sto på siden av samfunnet?

Jeg ønsker selvfølgelig å tro at det er en kvinnedrakt og har lyst til å sy noe lignende. Hetta skal i allefall kopieres for bruk i kaldt vær [:D] (endelig en vikinghette!).

Hører det bukser til den samiske kvinnedrakten? Er det isåfall en hel bukse eller bare "leggings"?

Heidi
Heidi

Inläggav Halvor » 28 januari 2006, 10:16

Ah...men jeg bare gav et referat av en bok. Personlig mener jeg at det er en mannsdrakt. Om det er en samedrakt eller en vikingdrakt er faktisk umulig å si da drakttilfanget fra vikingtid fra begge kulturer er lik null.

Og det finnes jo en hette til som er datert til vikingtid, fra orknøyene (http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... ehood.html)

så vi får nøye oss med det...
Halvor

Inläggav Ny Björn » 28 januari 2006, 10:29

Nej Halvor - den hättan är omdaterad till mellersta järnålder via 14C (intervallet 250 - 615 e.Kr.).
-Tyvärr har det faktumet haft svårt att nå ut (14C-provet gjordes 1991).

/N B
Ny Björn

Inläggav Djingis Khan » 28 januari 2006, 11:45

Spännande, oavsett bärarens etniska tillhörighet får man väl ändå dra slutsatsen att nutida samiska koltar (gápta, gákti) har sin förebild i denna dräkt och andra liknande. Med tanke på att samer traditionellt inte har vävt textilier så är det väl mer eller mindre ett faktum att kolten av textil förmedlats via nordborna, frågan är bara vid vilken tid i historien. Nu kan man ändå sluta sig till att dräkttraditionen har anor 1000 år tillbaka i tiden.
Djingis Khan

Inläggav Heidi » 30 januari 2006, 09:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Ah...men jeg bare gav et referat av en bok. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jeg forsto det. Det jeg lurte på var om antagelsen i boka var grunnet på størrelsen på skjelettrestene. Jeg har ikke fått skaffet meg boka ("at datera textiler") enda.
Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav SunnivaWH » 31 januari 2006, 16:06

Hei!

Følte meg ganske dum da svaret på det jeg lurte på var lett tilgjengelig i boka "datera textilier" som jeg hadde i hylla mi. Hadde bare glemt å lete..

Der fant jeg ut hvem som hade utført dna-testen, som ar det jeg egentlig lurte på, fordi jeg skal få testet noen myrfunn av hårfletter (håper jeg..)

Svaret på Skjoldehamnspørsmålet var der og, den grad det er mulig å få klart svar.

Benmaterialet har vært testet for dna. Resultatet var at de ikke fant noe Y-kromosom. Det kan bety to ting; benene stammer fra en kvinne, eller y-kromosomene kan ha vært der men ha blitt ødelagt. Det er nemlig mye lettere å bevise at det er en mann, enn å avkrefte det.. Høyst sannsynlig er det en kvinne, men det vil alltid være en åpning for en kanskje, på grunn av problemene som hefter ved dna-analyser av akeologisk materiale.

Dette gjelder også samespørsmålet:
Dna-markøren som finnes hos samer, kunne ikke påvises. Men, materialet kan ha vært skadet, så det er en hvis mulighet allikevel.. Sånn det det visst nesten alltid, det er alltid et lite kanskje..

Men dna materialet tyder mest sannsynlig for kvinnelig, ikke-same

Muligheten kan jo alltids være at det er en mann uten y-kromosom;
en god, gammel homse-viking???? Det finnes jo så mange andre variasjoner enn bare xx og xy...

;)

For de sm vil lese mer om dna og arkologi finnes det en hovedfagsoppgave på nett:

http://www.ub.uit.no/theses/available/e ... ppgave.pdf
SunnivaWH

Inläggav Mjödbjörn » 31 januari 2006, 19:48

Hej
är det någon som vet om man kan få tag i "mönster" till Sköldehamnsdräkten, eller kanske i alla fall lite mått på de olika delarna. Jag har gjort några varianter på hättan, men att göra resten av plaggen med hjälp av Gjessings teckningar/ritning är inte så lät/Björn
Mjödbjörn

Inläggav Anette » 1 februari 2006, 04:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SunnivaWH</i>

Muligheten kan jo alltids være at det er en mann uten y-kromosom;
en god, gammel homse-viking???? Det finnes jo så mange andre variasjoner enn bare xx og xy...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tänk om det vore så enkelt! [:D]
En man utan y-kromosom är en kvinna med Turners syndrom. För att hårddra det ytterligare: Utan y-kromosom ingen man. Utan x-kromosom ingen människa.
Mer finns att läsa på wikipedia för den som är nyfiken.
Anette

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk