Nu har jag dock inte använt min cranach-klänning mer än vid ett enda tillfälle, så hur min (något tillkrånglade) metod funkar i det långa loppet vet jag inte. men jag nålade helt enkelt fast min min bröstlapp, fäste den mot klänningen med pärldekorerade knappnålar... funkade bra, höll hela kvällen utan större påfrestningar.
men då är dels min bröstlapp en ganska stadig pärlbroderad historia (sidentyg dubblerat med hårdstärkt linne och fodrad med ytterligare sidentyg, och klänningen i en tjock stadig och lite filtat ull), dels har jag en slags stödjande snörning under hela det dekorativa schabraket framtill. ska dock erkänna att jag i nuläget inte är helt övertygad om att detta är en bra lösning, det var ett expreiment från min sida som aldrig kom längre än till försöksstadiet.
fast jag tror att om man har tillräckligt stöd undertill (lindad byst/snörliv, eller som jag ingen större byst att tala om), klännningen förövrigt är bra inpassad och är i gjord i ett stadigt tyg, lika så att bröstlappen är stadig så kommer nålar (eller hakar med diskret sydda hyskor på bandet) fungera bra.
bröstlapp torde däremot vara en så korrekt översättning man kan sluta sig till, då många källor pekar på att den tyska motsvarigheten kallades för brustfleck (se vidare jutta zandels bok <i>textilien hausrat</i> -stavning och titel tagit ur minnet utan dubbelkoll, kan ha stavat/minnts fel på nån stavelse eller så).
/myra