Växtfärga siden?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Växtfärga siden?

Inläggav Max Gullberg » 8 juni 2006, 11:50

Ja, jag hade tänkt försöka mig på detta.. Någon som har några tips till en novis?
Max Gullberg

Inläggav Malinin » 8 juni 2006, 13:21

Oh ja, växtfärga! *blir exalterad för hon är en växtfärgningsmupp*
Är det garn/tråd eller tyg du skall färga?

Det går utmärkt att färga på silke eftersom det är är ett animaliskt protein, skillanden med ylle är dock att silket blir (i mitt tycke) något pastelligare eftersom jag iaf inte har fått samma mättnad som när jag har färgat med ylle. Jag misstänker att detta beror på att yllet har små fjäll vilket fångar upp mer färg.
En annan skillnad är att silke skall färgas i lite lägre temperaturer så håll gärna färgbadet runt 60 grader eller så varmt som handen tål enligt vissa äldre texter. :)

Använder man för mycket alun så blir fibern ganska stel på nåt vis, vet inte riktigt hur jag skall beskriva det på ett bra sätt.

Kanske borde fråga om du har växtfärgat tidigare? Så jag inte babblar på om en massa som du redan kan.

Skall dock till jobbet strax, skriver mer när jag är hemma inatt eller imorgon.

/ Malin
Malinin

Inläggav Max Gullberg » 8 juni 2006, 15:04

Det var tyg, men tyvärr har jag gett upp planerna.

För lite tid tyvärr, sen ville jag inte chansa med nio meter siden :P
Max Gullberg

Inläggav Malinin » 8 juni 2006, 20:33

*pouts*
Ah, jag förstår dig, har själv däremot silkestaft som jag fått köpa för 15 kr metern så det skall ner i ett bad banne mig! :)

Återkom när du har fyndat. :D
Malinin

Återgå till Kläder och textila hantverk