[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Korsriddare

Korsriddare

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Korsriddare

Inläggav skinny » 13 november 2005, 15:35

Hej hej
nu är det så att jag på sistone har blivit väldig intresserad av korsriddare och skulle vilja lära mig mer om dom, men jag har svårt att hitta nån riktigt bra hemsida om det, så är det nån som har en bra hemsida om det eller vet nån bra bok om det, så posta här

jag vill veta om allt, då jag har i åtanke att starta en lajvgrupp som kör som korsriddare och vill att dom ska vara på historiskt korekta som möjligt. den tid jag har i åtanke är en 100år efter första tåget... som sagt va jag är väldigt rookie på detta område men brinner av iver att få veta mer

/mvh skinny
skinny

Inläggav Matti » 16 november 2005, 10:03

Det finns en hel del litteratur på området. Både om riddarna och om korstågen i sig. Här följer några titlar:
Korstågen enligt araberna (har glömt författaren, men detta är en modern klassiker)

Usamah-En syrisk prins i strid med korsfararna (En förkortad och bearbetad version av hans självbiografi! Usamah besökte vid nåågra tillfällen Jerusalem och sammanträffade med korsfarare och även tempelriddare)

Tempelriddarna och korstågen till det heliga landet (Har tyvärr även här glömt författaren men boken är ganska ny så de kan hjälpa dig på biblan)

Det nya ridderskapet (Gissa, jag har glömt författaren)

Gud vill det! Nordiska korsfarare under medeltiden av Dick Harrison (Denna bok är ett måste! Det är den mest fullständiga som tar upp just de nordbor som drog till det Heliga landet, plus att den behandlar de korståg som genomfördes från norden österut. Baltikum var en viktig front mot hedningarna för påvestolen)

Det som är symptomatisk med all litteratur som går mer in på de så kallade korsriddarordnarna är att de alla i det närmaste bara handlar om Tempelriddarna. Det fanns en lika viktig orden, Joanniterriddar eller hospitallerriddarna som de också kallades. Deras mundering var svart dräkt med vit kors. Har du sett Kingdom of Heaven så är Bailans far medlem av denna orden. Tempelriddarna hade rött kors på vit dräkt.
Joanniterriddarna finns än idag. De upplöstes under tvång när Napoleon intog Malta, men inom de familjer som hade en lång tradition av medlemskap, upprätthölls traditionen och påven återupprättade senare orden. Idag verkar den med sjukvårdsverksamhet på olika håll i världen, precis som de började en gång, innan de blev en beväpnad order. De upphörde dock aldrig med sjukvårdssysslan vilket säkert var till fördel på slagfältet.
Som ett sidospår kan nämnas att det verkar som om Joanniterriddarna hade ett finger med i spelet under mordförsöket på Hitler. Flera av de som var drivande bakom komplotten kom från familjer med starka band till orden.

En tredje viktig orden som även var stor i Norden var Tyska orden. Deras dräkt liknade Tempelherrarnas, med de bar svart kors. För att knyta an till Kingdom of Heaven så verkar det vara riddare från Tyska orden som försöker döda Bailan vid ett tillfälle. De hade stundtals ett nära samarbete med tempelriddarna.
Tyska orden härjade också i Baltikum, men fick på nöten av polackerna 1410 vid Tannenberg och sedan gick det utför. Denna orden var Hilters älsklingsriddare och förebilder i hans kamp för "lebensraum".

För nordiska förhållanden skall sägas att det inte finns några belägg för att tempelriddarna haft egen aktivitet här. Att nordbor, precis som den fiktive Arn kunnat gå med där i det heliga landet är inte otroligt, men vi vet inte.
Men vi vet att Hospitallerriddarna hade ett sjukhus och ett slag "rykryteringskontor" i Eskilstuna.
Tyska orden hade ett stort inflytande i nordisk politik.

Fråga gärna om du vill veta mer.
Matti

Inläggav skinny » 16 november 2005, 12:02

tack så mycket, riktigt intressant information... då får man ta och gå ner till biblioteket och låna alla dessa böcker... funderar även på om det finns nånstans där det gås in ordentligt på utrustningen som dom bar... då jag som sagt va ska dra igång en ljavgrupp som ska vara så gott som historisk korekt så ska jag ju ta och göra utrustning oxå
skinny

Inläggav Todd » 16 november 2005, 12:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by skinny</i>

tack så mycket, riktigt intressant information... då får man ta och gå ner till biblioteket och låna alla dessa böcker... funderar även på om det finns nånstans där det gås in ordentligt på utrustningen som dom bar... då jag som sagt va ska dra igång en ljavgrupp som ska vara så gott som historisk korekt så ska jag ju ta och göra utrustning oxå
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om du vill ha lättsmält littratur så rekommenderar jag någon av de många Osprey titlar som behandlar detta ämne: Denna tex: http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 148~per=41

Mvh Todd
Todd

Inläggav Johan Käll » 16 november 2005, 15:14

glöm heller inte 'Korståget enligt Araberna' en väldigt bra bok av Amin Maalouf som tar upp korstågen i palestina sett från just arabernas sida och vad som hände där. Ger en bra inblick i hur det kom sig att en ganska liten korsfararstyrka kunde lyckas så bra.

Också en bra inblick i politiken i området under denna tid.
Johan Käll

Inläggav Matti » 17 november 2005, 21:47

Tja, där hade vi författaren jag saknade namnet på.
Matti

Inläggav Arn_de_Gothia » 26 september 2006, 12:45

Hejsan, jag är intresserad i till stor del samma sak, skulle gärna se lite titlar på böcker som handlar om Outremer i dessa tider, är intresserad av allt stort som smått, allt från krig till handel till politik, från kristna till muslimer, krigsstrategier till utrustning.

Jag suktar kunskap, mata mig! :)
Arn_de_Gothia

Inläggav Anders Lindkvist » 26 september 2006, 14:51

Dick Harrisson - Deus Vult! Standardverk för nordiska korsfarare åtminstone. Inte så mycket Outremer, desto mer "österled". Rätt seg och fet men tar upp mycket viktigt...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Arn_de_Gothia » 26 september 2006, 15:59

1 0553280406 L'AMOUR, LOUIS:WALKING DRUM
1 915184155X READ, PIERS PAUL:TEMPELRIDDARNA OCH KORS
1 9151844281 EISNER, MICHAEL ALEXANDER:KORSFARAREN
1 9164200183 UTGREN, LENNART:I ARNS FOTSPÅR
1 9170371199 HARRISON, DICK:GUD VILL DET! : NORDISKA..

Dessa böcker har jag beställt och även om alla behandlar ungefär det jag vill så är det ingen direkt klockren titel, ska nog även beställa Korstågen enligt Muslimerna. Man kan tycka att det borde finnas tonvis med böcker och information om en så här stor händelse i världshistorien, men tyvärr är det förhållandevis klent..
Arn_de_Gothia

Inläggav Anders Lindkvist » 26 september 2006, 18:49

Jag kan lova dig om du verkligen gräver i detta ämne kan det bli hur mycket litteratur som helst. Den engelska floran och forskningen är enorm. Jag skulle säga att det är det mest sönderforskade ämnet i medeltidshistoria.

En sök på Amazon ger massor med böcker, alla inte relevanta men många många...
[url="http://www.amazon.com/s/ref=br_ss_hs/104-6757727-5175943?platform=gurupa&url=index%3Dstripbooks%3Arelevance-above&keywords=crusade"]länk[/url]

Jag önskar dig god läsning, Ora et labora!
Anders Lindkvist

Inläggav Matti » 27 september 2006, 20:21

Klent? Käre vän, gräv på! Jag lovar dig att det finns andra episoder i världshistorien som är betydligt sämre representerade.

Du måste dock läsa "Korstågen enligt araberna" av Amin Maalouf så du verkligen får den andra sidans perspektiv.

Sedan finns det en modern utgåva av en memoarbok skriven av en syrisk prins som var med när det begav sig, så att säga. Oumbärlig! Den heter "Usamah-en syrisk prins i strid mot korsfararna".
Inget går upp mot historia berättad av någon som själv var med för nästan 900 år sedan!

Nyligen kom det ut en maffig bok om Tyska orden, som jag själv fick skriva presentationen för till SMB. Boken heter "Tyska orden" men jag minns inte författaren i nuläget. En mycket bra och faktaspäckad bok som berättar ordens historia från grundandet till dess fall på 1500-talet.
Den utgör en bra pendang till Dick Harrison suveräna bok.

Vad mer, tja, försök få låna en bok som heter, "The knights of St. John" som berättar historien om Johanniterriddarna, även kända som Hospitallerriddarna. Om det finns en brist inom korstågslitteraturen, så är det att det inte utgetts EN ENDA bok på svenska om denna mycket viktiga orden, medan Tempelriddarna har fått drösvis med eftermälen. Dåligt, mycket dåligt!
(Särskilt som jag gillar Hospitallernas dräkter, svarta med vit kors, mycket mer än tempelherrarnas).

Hospitallerna hade bland annat borgen Krak de Chevalier, ett av befästningskonstens verkliga mästerverk. De bet sig kvar efter att Outremer fallit och fortsatte tjurigt att strida i Medelhavet genom att bygga upp en liten men effektiv flotta och genom att hålla igång en stor kaparverksamhet mot muslimsk handelssjöfart, samtidigt som de bekämpade de muslimska barbareskstaternas kapare.
De hade länge Rhodos som besittning, tills de fördrevs efter en lång och blodig belägring på 1400-talets slut.
Men deras stora stund, och de som gjort dem odödliga var deras försvar av Malta år 1565. Säga vad man vill om deras tidigare illdåd, men vid Malta stoppade de defenitivt det Ottomanska rikets framryckning och det i en strid av heroiska proportioner (För övrigt odödliggjord för serieälskare i ett klassiskt Fantomenäventyr).
Turkarna anföll med ungefär 30000 man, senare förstärkta med några tusen man från barbareskstaterna.
Om jag minns rätt kunde Johanniterriddarna skrapa ihop 5000 man, inklusive maltesiskt uppbåd. Striden var lång, utdragen, blodig och intensiv, men bit för bit gjorde sig den turkiska övermakten gällande. Riddarna och deras soldater var slutkörda, de maltesiska bönderna som kämpat som djur likaså och slutet tedde sig oundvikligt.
Då skedde undret. Den spanske vice-kungen av Sicillien hade lyckats skrapa ihop en undsättningsarmé genom att nästan barskrapa sina garnisoner i Italien. Han hade en alldeles för liten flotta för att kunna slå sig igenom, ja, egentligen borde ingen vid sina sunda vätskor ha gett sig in på en amfibieoperation av det slag som krävdes.
Men vice-kungen satsade allt på ett kort. Orden till flottan var att utnyttja morgondimman till att smyga över till Malta. Inget ljud var tillåtet utan alla kommandon gavs med tecken. Då man hade för få skepp för att få över hela armén på en gång, tvangs flottan göra färden två gånger. Allt utan att de turkiska flottpatrullerna upptäckte vad som var i görningen.
På förmiddagen upptäckte turkarna till sin bestörtning att en 15000 man stark armé var i full färd med att upprätta ett brohuvud. Slutkörda och krigströtta beslöt den turkiske överbefälhavaren att slå till reträtt innan hans motståndares utvilade trupper kunde gå till anfall.

Förlåt om jag blev långrandig, men belägringen på Malta är en sådan episk historia att man trots Hospitalleriddarnas många tvivelaktiga idéer och verksamheter inte kan låta bli att beundra dem och deras maltesiska allierade.

Det roliga med Hospitallerriddarna var att orden aldrig riktigt dog, utan efter att Napoleon kastat ut dem från Malta, så levde orden så småningom upp. En hel del av de som låg bakom attentatet mot Hitler var officerare från släkter som var knutna till Johanniterna. Johanniterna finns idag som erkänd orden av Vatikanen. De har lagt ned sina svärd och pysslar idag med det som allting en gång började med, nämligen sjukvård och sjukstugor (hospital). Även under deras mest krigiska dagar glömde de aldrig bort sin gamla kärnverksamhet, som Tempelriddarna gjorde, utan de har fortsatt bedriva den. De bedriver sjukvård och ambulansverksamhet i det som en gång var Outremer och har även ambulansbåtar på Amazonas.
Stormästare är Kung Juan Carlos av Spanien.

Ja, nu får det nog räcka för ikväll med udda vetande...
Matti

Inläggav Olov » 27 september 2006, 20:52

Ang. Tyska orden: om det är samma bok som jag stog och nöp i idag så är det William Urban som har skrivit den. ISBN: 9151844788
Den såg lovande ut.
Olov

Inläggav Olov » 28 september 2006, 14:16

Jag tittade just in på Wikipedia på att se vad det stod om korståg där och fann en ganska diger litterarturlista längst ner. http://en.wikipedia.org/wiki/Crusade
Olov

Inläggav Raymund » 29 september 2006, 06:56

Om du är mest ute efter de militära aspekterna så finns det en del recensioner, bibliografier och artiklar på http://www.deremilitari.org/

/R
Raymund

Inläggav Matti » 29 september 2006, 20:10

Ja, det är Urbans bok jag menar. Mycket bra! Rekommenderas!
Matti

Nästa

Återgå till Kulturer