[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - tvätta råull till gambeson?

tvätta råull till gambeson?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

tvätta råull till gambeson?

Inläggav Fågelblå » 5 november 2006, 14:24

Jag ska nu börja på att sy mig en gambeson och har ju en massa otvättad ull som ska användas.

Men den framtida ägaren till gambesonen vill itne ha en gambeson som luktar gammalt bä... Så då undrar ajg hur jag ska bära mig åt för att tvätta ullen så att dne itne luktar så himlans mycket....

Jag ahr ignet badkar utan en tvättmaskin med ullprogram... Tanken änsålänge är att stoppa ull i ett örngott (putevar) och sy ihopa det, sne in i tvättmaskinen på ullprogram, sedan ta ut och lägga på tork över ett galler/rutgaller.

Läste någonstans att man ska använda sig av ammoniak också när amn tvättar ull, var hittar man i så fall ammoniak och hurmycket ska man dosera i?

Hade velat börja på det här projektet inom en vecka....
Fågelblå

Inläggav Angus Maciomhair » 5 november 2006, 15:06

Ammoniak finns i välsorterade såväl som mindre välsorterade färgaffärer och t.o.m. i de flesta matvaruaffärer. Leta efter småflaskorna med bensin, aceton m.m. så borde du hitta ammoniaken i närheten, jag har för mig att det vanligaste märket är Gripen. I färgaffärer torde priset vara bättre, har för mig att småflaskorna kan vara rätt dyra om man slår ut det på literpriset.

Hur mycket du ska dosera med har jag dock inte den blekaste aning om.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Martina » 5 november 2006, 15:24

Hmm... Om du stoppar in råull i tvättmaskinen kommer du att få ut en liten tovad boll efter färdig tvätt... Möjligtvis kan texel klara sig, vet du vad det är för ull?
Kanske är det bästa att förfilta ullen till tjocka plattor, då hanterar man den ju ordentligt och kan bli av med det mesta. Jag brukar använda schampoo för att om inte bli av med fårdoften så åtminstone dämpa ned den lite, men din riddare ganske inte vill dofta Fructis?! Ammoniak eller ättika använder man i sista sköljvattnet för att neutralisera ev. kvarvarande såpa i ullen efter att man tovat, samt för att ge glans.
Annars får jag ju för mig att ullen vid svettning och rörelse kommer att krympa ihop och försvinna i gambisen, men det är ju tydligen fler som testat utan att detta hänt.
Har du tillgång till ett trädgårdsbord hade jag fyllt det med ull uttesad i olika riktningar och sedan hällt massa varmt såpavatten över; klappat lite på det hela tills det blir en någorlunda sammanhängande "filt" och sedan kramat ur den i en balja med varmvatten tills den var ren. Om den sedan blir för tunn kan man ju alltid göra en likadan och lägga över. Så länge man inte tovar för hårt utan ser till så att ullen är fluffig måste den ändå fylla sitt syfte. Du slipper ju dessutom risken med att råullen glider isär och bildar hålrum.

Bara några tankar!

/Martina
Martina

Inläggav Fågelblå » 5 november 2006, 17:58

Tack Martina!
Jag misstänkte att fenomentet tovad boll kan förekomma... Men tänker prova med en lagom tuss i ett örngott, om inte anant har jag en ny kattleksak till aktterna ^^

Njah, han luktar redan fruktis ^^ Han är en såndäringa långhårig och skäggig typ ^^ Så det är inte så illa....

Att "mjuktova" plattor låter som en vettig lösning!
Men min riddare vill ju ha gambesonen så pass välstoppad att den nästan står för sig själv. Och då har jag ju funderat i diverse olika banor bland anant sy kanaler och stoppa dem efterhand, har tittat på tråden om gambesoner under vapen och utrustning men blir långtirfån klokare på hur jag ska göra....

Men om man förtovar filtplattor så minskar ju risken för att ullen klumpar sig och så ligger dne still när man syr rutor och diverse på den.... En vass stoppnål är väl det bästa att använda då misstänker jag.

Hade tänkt 2 lager linne, tjockt lager råull, och två lager linne till så att ullen hamnar i mitten så att säga.... gambesonen ska ju tåla ltiet stryk och han ska ju inte se ut som en illa tilltygad pudel om det skulle gå en reva i linnetyget....
Fågelblå

Inläggav Martin A » 5 november 2006, 18:03

Kan ju säga direkt att du bör undvika modellen med stoppade kanaler. För att citera historiska världars information angående just en sån här "tygrustning som nästan står upp av sig själv":

<i>"Många gånger ser man försök att återskapa en gambeson eller tygrustning där man först syr kanaler som sedan stoppas med tygspill eller hästtagel. Detta finns det inga belägg för i historiska källor, tvärtom så är "kanalerna" eller rutmönstren som sömmarna också kan bilda, ditsydda för att hålla ihop det mellanfodrande materialet.
Annars hade materialet, i det här fallet bomullen, hamnat i en tjock korv längst ner på plagget. Det säger sig också självt att en kanal som är sydd innan stoppningen inte ger mycket skydd, det är inga problem för en pil eller ett svärd att komma igenom de tre-fyra lager tyg det kan handla om. En korrekt sydd tygrustning är däremot som starkast just i sömmen."</i>

Här har du beskrivningen plus bilder :) http://www.historiska.se/histvarld/drak ... pansar.htm
Martin A

Inläggav Fågelblå » 5 november 2006, 18:56

Tack Martin A!

Nu är jag aningens mer klok, ananrs brukar j ude stoppade tygkanalerna ses på lajv i olika sammanhang.... Men jag vil lgärna ha en bra historisk anknytning. Så att tova ihopa stora stycken av ull till plattor och sedan lägga dessa samman är att rekommendera i detta fall?

Jo, höll på att glömma. När man tovar så krymper ju ofta materailet en del, hur mycekt ska ajg tänka på att lägga extra? 10%? 20%? 50%?
Fågelblå

Inläggav Martina » 5 november 2006, 20:57

Lägg så mycket du kan och orkar, sen kan du klippa och fixa efteråt! Behövs det sättas dit en extrabit är det bara att sy med stora stygn med yllegarn. Hoppas att någon som verkligen gjort en pälsgambis snart hör av sig! (Ull krymper förresten 0-50% beroende på vad det är för får, texel är som tidigare nämnt ganska otovningsbart!)

/Martina
Martina

Inläggav Fågelblå » 5 november 2006, 21:01

Jag vet itne vad det är för får.... Mjödbjörn kom med 5 (eller var det 6?) säckar fullknökade med ull till mig för två månader sedan eller så ^^

Så i värsta fall får jag "klippa o klistra" med fårullen....kan ju göra en provbit och utgå ifrån den hurmycket dne krymper... Sen får jag och min riddare utvärdera gambesonen i ull :P
Nu ska ma nbara köpa in mer linne och vaxad lintråd. För lintråd torde väl vara mest praktiskt o använda när man kör igneom tyglagrena och ullen?

Sen är väl en lång stoppnål med spets att föredra för att ordna med sömmandet?
Fågelblå

Inläggav Brickband » 6 november 2006, 08:52

Tvätta ullen så här.
Stoppa den löst i nätkassar. Gör ordning ett stort bad med bara ljummet vatten och doppa kassarna upp och ned till vattnet som rinner ut är rent. Gör sedan ett nytt bad med vatten+ amoniak och doppa kassarna upp och ned i detta. Skölj sedan i många vatten enligt steg ett. Fårsvett + vatten ger en slags såpa, fårfett + amonik bildar en annan sort så efter detta bör ullen vara väldigt ren. Det är i alla fall så här mn tvättar ull före färgning och då krävs ordentligt ren ull för att det skall fungera, men visst den filtar ihop lite. Sprid ut på tidningar för torkning.
Brickband

Inläggav Varg » 6 november 2006, 10:08

Töm bara inte ut amoniaken i avloppet bara. Inte bra alls för naturen.
Vilka koncentrationer talar vi, nu när vi ändå är inne på miljöinverkan?

Amoniak finner man fö hos välsorterade färg/kemihandlar.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Fågelblå » 6 november 2006, 10:09

TAck brickband! Mitt enda bekymmer som ajg skrev allra överst är ju att jag itne har tillgång till något badkar.... inte än på 2 måander (har badkar i min nya lägenhet....) men jag vill ju bli av med den värsta doften av får....

Jag är ju inte i behov av att ullen ska vara kliniskt ren som när man färgar.... Utan det jag kom på när jag låg o halvslumrade igår var att om ajg tovar ihopa plattor och sedan slänger in dem i tvättmaskinen på ylle-programmet så kan ajg ju okcså vara säker på att ullen inte krymper mera sedan samt att ajg blir av med lukten....?
Fågelblå

Inläggav Matti » 6 november 2006, 10:55

Hmm... jag funderar också på att göra ett tygpansar, men för tidigmedeltid och eventuellt något för järnålder.
De kaftaner eller omlottjackor som man säger ibland, som viras runt livet och som kan ses på bronsbleck från vendelhjälmar var ett slags kavallerirock från mellersta östen. Kanske var vikingatidens omlottjackor, som den som finns på HV:s dräktsida, och som jag har till min vikingadräkt, en variant av ett från början tuffare plagg. Jag har funderat på att skrädda min ifrån arméns grova yllefiltar och stärka med linne. Förhoppningsvis kan jag på detta sätt få ett hyfsat folkvandringstida/vikingatida pansar av tyg som inte är helt obelagt i källmaterialet.
Det nämns också här och var om ett fynd av en stoppad "jacka" från Hedeby. Är det någon som sitter och tjuvhåller på materialet eller finns det tillgängliga referenser?
Matti

Inläggav Fågelblå » 6 november 2006, 12:15

Matti, arménsm filtar är bra till myckjet, men att göra det i ett antal lager tjockt, tror jag akn vara väldigt ödande på ens händer.... iaf när amn sedan ska tråckla ingeom tyglagrena.... Har du en skiss på din tilltänkta gambesonsmönster? Jag tänker scanna och lägga in så snart jag ritat klart.... Fler än jag ska ju få lov o ha glädje av mina klurerier.... samt så ska jag bilddokumentera skapandet ....
Fågelblå

Inläggav Karin » 6 november 2006, 12:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fågelblå</i>

En vass stoppnål är väl det bästa att använda då misstänker jag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min man använder en tapetserarnål (en sån som används för att renovera soffor och andra möbler). Den är ca 15 cm lång och vass i båda ändar. Längden gör att man får ett bra grepp om nålen oavsett hur tjockt lager tyg och vadd man sticker igenom.

Karin
Karin

Inläggav Varg » 6 november 2006, 12:55

Själv ska jag fuska lite med min gambe. Jag använder mig av bomullsvadd köpt hos tapetseraren och har som mellanlägg. Denna planerar jag att sy upp på billigt bomullstyg så att den blir mer lätthanterlig.

Syftet med gamben är att ha något som ser ut som en gambe, har hyfsad funktion, men ändå inte så bra att jag inte känner slag från latexvapen. Gamben ska även tjäna till att bära upp delar av min rustning.

På detta sätt får jag något som ser ut och känns som en riktig utan att behöva vara en vältränad medeltidssoldat som utövat kroppsarbete på sädesfälten i 30 år.

Som mönster kommer jag använda mig av ett figuranpassat mönster likt en jupon/aceton som gått att se här på HV.

MVZ
Varg

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk