[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Tolkia » 15 augusti 2003, 10:20

Vad gäller fyllan är mitt personliga intryck att det var förvånansvärt LITE av den varan med tanke på Visbys status som turistmål. En icke föraktlig del av den fylla jag såg skulle jag dessutom vilja placera i grupperna "vanliga turister" respektive "fulla - nutida - ungdomar". Med viss kounskap om svenskens syn på innebörden hos ordet "festa" har jag svårt att tänka mig att staden skulle var något godtemplarsäte under resten av säsongen, så jag vet inte hur mycket tilltro man skall sätta till påsåtenden att det skulle var mer fylla under meeltdsveckan än annars under sommaren. Däremot väcker fulla individer i Konstiga Kläder förmodligen mer uppmärksamhet än dito i t-shirt och jeans.
Men det är klart, så är jag ju uppväxt i en småstad i Norrlands inland, också ... [;)]

Sedan undrar jag om det inte kunde vara på sin plats med åtminstone en liiiten, liiiten varning för tendenser att attributera eventuellt busliv till dekadenta lajvare enbart (finns det något roligare än att dela ut moralkakor?)?
Tolkia

Inläggav Burmeister » 15 augusti 2003, 10:42

Tolkia - Det var inte negativt menat när jag skrev lajvare, snarare ett konstaterande. "Fantasymedeltidare" kanske vore ett bättre ord för det? Lajvare har jag själv varit bör tilläggas, om än inte de senaste fem åren, och jag förstår till fullo vad som lockar och är roligt med den hobbyn. Det får väl inte bli förbjudet att kalla lajvare för lajvare även i sammanhang där de beter sig dåligt (svingandes stålsvärd med publik nära inpå misstänkt berusade utan koll på upp och ner = att bete sig dåligt)? Det hade varit lika dåligt beteende om det varit reenactmentfolk som huggit loss.

/Andreas (som allvarligt funderar på att åka på lajv själv igen för nostalgins skull...)
Burmeister

Inläggav Charlotta » 15 augusti 2003, 10:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
· Standarden på marknaden hålls uppe dåligt. Mycket (och enligt somliga allt mer) moderna saker och ”billigt smäck”. Medeltidsveckan ligger mot slutet av turistsäsongen och många vill vara med och krama ur turisterna det sista av semesterkassan.
· Programmet är väldigt mycket ”same procedure as last year”. Visst det ligger i sakens natur att en hel del programpunkter <u>skall</u> vara med, de delvis skapar Medeltidsveckan – men när programmet i stora delar blir en karbonkopia på förra årets tröttnar folk.

Jag vet också att de här synpunkterna har framförts till arrangörerna. Frågan är hur mycket de tar till sig, och hur mycket gehör de får från kommun, krogar, affärsidkare och andra "Mammons tjänare". [;)]

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Själv var jag nere i Visby i år liksom de senaste tre åren och jag håller med om att marknaden mest är krams. Det som säljs är till största delen smycken och (i mitt tycke) fula kläder/huvudbonader. Dessutom tyckte jag att marknaden kändes mindre i år trots att den enligt uppgift var utökad med runt 50 försäljare.

När det gäller förnyande av programmet tror jag att de kanske är lite tveksamma till att förändra något som ändå fungerat i alla år. Själv undviker jag numera de riktigt stora sakerna som intåget och tornerspelen. Har man sett det en gång har man sett det alla gånger. Dessutom är det jobbigt att trängas med alla de som är där. I år fanns det faktiskt åtminstone en nyhet i programmet och det var teatersporten. Den var jätteskoj att titta på, men särskilt medeltida var den ju inte... Frågan är vad de egentligen kan hitta på som fungerar. Själv tycker jag att föreläsningarna blivit fler och att ämnena verkar intressantare nu än i början, men det kan ju bero på att jag blivit äldre och mer intresserad...

För mig har Visby blivit mer ett socialt evenemang. Man har på sig sina favoritkläder och befinner sig i en vacker stad tillsammans med en massa människor som har intressen som liknar ens egna. Dessutom är det (för mig som är lajvare) en chans att träffa en massa folk som man träffat på olika arrangemang under året, och jag tror att det är så de flesta (lajvare) ser det. Jag tror att det faktum att man befinner sig långt hemifrån (i kombination med sprit?) som gör att en del släpper lite väl mycket på sina hämningar, precis som folk gör när de åker på charter. Det tror jag gäller alla, oavsett vad de kallar sig eller har på sig.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Tolkia » 15 augusti 2003, 14:16

Det var egentligen inte min avsikt att klandra någon specifik person, vad gäller det här med "fantasymedeltidare" kontra "riktiga medeltidare". Dock tycker jag mig rent allmänt ana vissa "polariseringstendenser", där man ställer den egna "seriösa" gruppen mot någon annan, "oseriös". Samma fenomen verkar finnas t.ex. bland lajvare ("seriösa" lajvare kontra "bofferbarn") och bordsrollspelare ("seriösa" spelare kontra "hack-and-slash:are"). Eftersom "seriös" och "oseriös" i allmänhet definieras av den som gör distinktionen blir det som gömmer sig bakom de fina orden oftast "sådana som lajvar/spelar som jag" kontra "sådana som lajvar/spelar på ett sätt som jag tycker är barnsligt/konstigt/fel etc. Jag menar inte att predika något slags "allt är OK-filosofi" (enligt min privata åsikt är det är t.ex. absolut inte OK att supa som ett svin eller springa runt och vifta med vapen - fejk eller äkta vara - på allmän plats), men jag kan inte låta bli att tycka att man bör se upp med alltför uttalade tendenser till "vi och dom"-tänkande. Alla "vi" är ju de facto inte jag, eller ens som jag, och "dom" torde knppast heller vara en arme av kloner. Inte heller måste ju den ena inriktningen per definition vara "sämre" än den andra, bara för att den är annorlunda (och för att den inte är den jag själv skulle välja ...). Jag förnekar inte att det t.ex. finns lajvare och/eller "fantasymedeltidare" som beter sig på ett Mindre Önskvärt Sätt, men jag har en stark känsla av att det finns "seriösa" medeltidare som är precis lika goda kålsupare. Precis som man förmodligen även torde finna de prydligaste av individer inom båda grupperna.

(Med misstänken att jag egetnligen inte borde uttala mig, eftersom jag själv varken "fantasymedeltidare" eller "riktig" dito, utan endast något slags "wannabee" ...)
Tolkia

Inläggav Burmeister » 15 augusti 2003, 15:17

Tolkia - Bli inte sur nu, det är ingen som har sagt att lajvare är en sämre form av liv, inte vad jag läst i någon diskussion till dags dato i alla fall. Jag kan dock tänka mig att det är en vanligt förekommande debatt och du verkar ha varit inblandad i den tillräckligt mycket för att vara lättretlig.

Det handlar enbart om att hålla isär begreppen. Medeltidsveckan och liknande evenemang lockar många olika sorters folk. Tyska turister, superpuritanska medeltidsåterskapare, fantasylajvare och många fler. Det man ska komma ihåg är att lajvare är lika närbesläktade med de tyska turisterna som med medeltidspuritanerna, det är fullständigt vansinnigt att försöka klumpa ihop de grupperna till någon form av samlad medeltidsveckokultur, det är vitt skilda begrepp.

Bättre/sämre än, det är sedan en fråga om personligt tycke och smak vilket man inte heller egentligen kan angripa, det är ju upp till var och en...

/Andreas
Burmeister

Inläggav Djingis Khan » 15 augusti 2003, 15:48

Frågan är vilken kategori jag tillhör. Jag är ännu så oerfaren, att mina färdigheter är lite halvtaskiga. Mitt mål är att vara så historiskt trovärdig som möjligt, men mina bristande kunskaper och erfarenheter gör att jag inte riktigt kan hålla måttet. Men jag avskyr fantasy, och anser att det inte har ngt att göra på medeltidsveckan i Visby

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Angus Maciomhair » 15 augusti 2003, 18:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

[quote]<i>Originally posted by BadMotorFinger</i>

Jag har fått höra intrycken från en hel del människor, både "medeltidsfolk" och vanliga turister, och det finns några teman som går igen väldigt tydligt hos dem jag talat med:
·Det har blivit mycket "fylla & öltält", och Medeltidsveckan blir i det avseendet som vilken festival som helst. (Såna går det 13 på ett dussin...)
· Standarden på marknaden hålls uppe dåligt. Mycket (och enligt somliga allt mer) moderna saker och ”billigt smäck”. Medeltidsveckan ligger mot slutet av turistsäsongen och många vill vara med och krama ur turisterna det sista av semesterkassan.
· Programmet är väldigt mycket ”same procedure as last year”. Visst det ligger i sakens natur att en hel del programpunkter <u>skall</u> vara med, de delvis skapar Medeltidsveckan – men när programmet i stora delar blir en karbonkopia på förra årets tröttnar folk.

Jag vet också att de här synpunkterna har framförts till arrangörerna.

Jag har hört samma saker som Lasse men jag måste nog säga att om jag jämför Wisby '97 (första gången jag var nere) med 2001 då jag var nere senast så måste jag nog säga att 2001 var det bättre av de två. Därmed inte sagt att ryktena har fel på något sätt. Jag snavade över en artikel/ett öppet brev från en del av arrangörerna/initiativtagarna till Medeltidsveckan och för den som är intresserad finns det [url="http://gt.helagotland.se/main.asp?ArticleID=322215&CategoryID=367&ArticleOutputTemplateID=62&ArticleStateID=2"]här.[/url]

Missa inte heller diskussionen om att flytta Medeltidsveckan [:0], det finns på [url="http://ga.helagotland.se/main.asp?ArticleID=327717&CategoryID=398&ArticleOutputTemplateID=63&ArticleStateID=2&ParentID=&MenuItemID=&MenuItemID2="]GA[/url]:s nätversion.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Eva Andersson » 15 augusti 2003, 18:42

Vad jag känner har minskat hela tiden sen jag var där första gången antalet "medeltidsklädda" (i oerhört vid bemärkelse) i staden och det är ju inte så underligt eftersom lägren numera ligger långt från staden.
Å andra sidan har vi ju fått ett levande lägerliv även innan krogarnas stängningsdags, något som det var si och så med när vi bodde på Rabbisfältet.
Men det är min reflektion; vad som däremot är objektivt fastställt är att det aldrig har varit så många föredrag som i år och att de har ökat stadigt de senaste åren och det tycker _jag_ är bra.

Notera förresten att en av de grundare som skrev under det öppna brevet som nämndes tidigare är Towan Obrador, grundare av och ledare för den skydda gycklargruppen Pax, som ju är en sant medeltida företeelse (sarkasmen dryper här)

Eva, snart på bröllopsresa
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 16 augusti 2003, 13:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
...öppet brev från en del av arrangörerna/initiativtagarna till Medeltidsveckan [url="http://gt.helagotland.se/main.asp?ArticleID=322215&CategoryID=367&ArticleOutputTemplateID=62&ArticleStateID=2"]här.[/url]

... diskussionen om att flytta Medeltidsveckan [:0], det finns på [url="http://ga.helagotland.se/main.asp?ArticleID=327717&CategoryID=398&ArticleOutputTemplateID=63&ArticleStateID=2&ParentID=&MenuItemID=&MenuItemID2="]GA[/url]:s nätversion.

/Angus

Tja, vad säger man i amerikanska rättegångsfilmer? "I rest my case".

Oavsett vilken åsikt man må ha om Pax och Towan Obrador (och det har man ju... hrrm.) så finns där i alla fall ett engagemang för Medeltidsveckan. Helt klart finns det hos dessa grundare en oro för Medeltidsveckans fortlevnad, och en högst berättigad oro, dessutom.

För krögarna verkar Medeltidsveckan mest "få lov att finnas" bara den inte går i vägen för deras strävan att sälja kubikmetervis med öl. De vackra formuleringarna om att "tillföra Gotland något" handlar om <b>en</b> sak: Tjäna Pengar. Entusiasm, folkbildning, historia, att göra något annat än samma standardkör som alla andra skiter de kapitalt i (obs: vits! [;)]) - bara pengarna rullar in.[xx(]

Intresset för medeltid är stort i Sverige idag, Medeltidsveckan var väl "först&störst" som evenemang, men om inget händer kommer de att bli omkörda av andra.
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 16 augusti 2003, 15:16

Krögarna har varit ute efter att flytta medeltidsveckan i flera år. Det var en liknande artikel i GA förra sommaren. En tanke med Mtv redan från början var att förlänga turistsäsongen, och nu när det lyckats tycker krögarna och vissa andra näringsidkare att det verkar vara en höjdaridé att förlänga säsongen ännu mer, genom att flytta Mtv en vecka eller två framåt. Att skolorna då redan börjat verkar de ha missat... Enligt mina källor är inte Stiftelsen Medeltidsveckan det minsta intresserad av att ändra ett så inkört koncept som vecka trettitvå, så det behöver man nog inte oroa sig för.
Sara Lundström

Inläggav Condrad » 17 augusti 2003, 20:32

Jag tycker väl inte att den medeltida "svansen" är värre än den "moderna"...
Min uppfattning är att de "medeltida" sköter sig rätt bra...
Att de kläddas antal har minska håller jag med om!
Att de oseriöst klädda är många håller jag också med om!
Märk väl att det inte är helt enkelt att skaffa en tidsenlig mundering om man inte engagerar sig rätt hårt.
Det är ju Sofias mönser som dominerar... i bästa fall.
Säckvävsförsäljningen måste gå som smort.

Som jag uppfattar det är medeltidsveckan ett sätt att förlänga turistsäsongen, dvs få hit turister.
Den stora delen av dessa turister är inte sådana som ni mina vänner.
Skulle bara "seriösa" få komma skulle det inte vara någon särskild trängsel.
De "vanliga" turisterna ser tornerspelen en gång.
De märker inte att alla tornerspel är likadana.
Jag tillhör själv skaran "krämare" då jag erbjuder möjligheten för barn att dräpa en drake utan för tornerspelet. Jag har därför haft möjligheten att lyssna till alla tornerspel under tre års tid. De är lika....
För de mer seriösa.... måste vi uppenbarligen utveckla det hela.
Wisby besöks av flera seriösa sällskap! De lever i mindre samhällen runt om stan. Från den södra, Styringheim i västerhejde, till den mest norr grupperade är det ju en mil.

Vore det inte bättre att....

Gruppera alla tältläger ca 500 m ifrån varandra! det vill säga på gångavstånd.
Varje kontingent kan ha ansvar för en afton var, möjligheten att träffas och utbyta erfarenheter blir enorm till gagn för alla.

Jag kan smälla upp ett värdshus i mitten som central mötesplats.
Där kan jag dessutom erbjuda ädel dricke.

På detta sätt tror jag att vi kan utveckla det hela.

Synpunkter?

Mikael
Condrad

Inläggav Angus Maciomhair » 17 augusti 2003, 20:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Vore det inte bättre att....
Gruppera alla tältläger ca 500 m ifrån varandra! det vill säga på gångavstånd.
Varje kontingent kan ha ansvar för en afton var, möjligheten att träffas och utbyta erfarenheter blir enorm till gagn för alla.

Jag kan smälla upp ett värdshus i mitten som central mötesplats.
Där kan jag dessutom erbjuda ädel dricke.

På detta sätt tror jag att vi kan utveckla det hela.

Synpunkter?

Mikael

Låter i mina öron som en riktigt bra idé. Det blev en rejäl skillnad när det blev tre tältläger istället för ett gemensamt, på gott och ont. Överlag tycker jag dock att det blev ett nerköp att dela upp lägren, det försvann tonvis med stämning.

Att flytta närmare Wisby vore bra eftersom man då kan bevista det som händer i stan, träffa folk, mingla, gå på marknaden och vad man nu vill utan att känna att "jag måste ta sista bussen ut eller knata x km ut till lägret".
Från en medlem i Gutars Bågskyttar fick jag höra följande:
"Det är jättekul att se Nordrikare, SCA-are och Liveare inne i Wisby. Många av dem har fantastiskt snygga kläder och bra utrustning. Synd bara att man mest ser dem när de köar till Bolaget för att köpa vin & öl som de sedan åker ut till lägren med. Det vore kul att se mer av dem i Wisby under alla dygnets timmar."
Jag måste säga att jag håller med honom fullständigt.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 17 augusti 2003, 21:48

Jag har genom en kontakt fått höra att det gärde eller vad det är där enhörningen har sitt läger är öppet för en var som vill arangera ett läger. Det lär vara stort och bara en del nytjas av enhörningen men jag vet inte då jag alldrig har varit där.

Vissa nackdelar med att bo närmre Wisby är att lägerlivet kommer att bli lidande.

Det är större risk för stöld och sabbotage mot lägret. Jag har hört att det kastats en brandbomb mot lajvlägret för några år sedan.
Så det kommer att krävas en hårdare vakthållning. Det är vad jag tror trotts att hantverkslägret var (mig veterligen) besparat från detta. M

Men läger som ligger ijämter varandra är nog vad som behövs v 32 (eller vad det nu kommer att bli;( ).

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 17 augusti 2003, 22:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Vissa nackdelar med att bo närmre Wisby är att lägerlivet kommer att bli lidande.

Ludvig
Kommer det verkligen det ? Jag är själv inte så säker på den saken.
En del kommer säker att vara mer inne i Wisby, jag skulle nog vara det, mest pga att jag är insyltad i Gutars Bågskyttar.

Andra kommer kanske känna att de i egenskap av gamla rävar/flitiga MV-besökare är mätta på det som sker inne i Wisby och åker dit för att träffa folk och för dem kommer förhoppningsvis lägerlivet bli bättre om det blir lättare att få kontakt med folk från andra föreningar, inte bara folk från andra lokalföreningar inom samma sekt som man själv tillhör.
Om lägret blir större blir det förhoppningsvis lättare att ha en bra vakthållning.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav olafR » 18 augusti 2003, 09:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Skulle tro att det blir tvärt om, SCA lägret har sedan -99 legat 7 km söder om Visby och det blir rätt tomt i lägret då folk åker in till stan på förmiddagen för att komma tillbaka senare på kvällen, då mest för att sova.

Ett läger nära stan ser jag som positivt, då kan man lättare ta sig mellan lägret och stan och därigenom inte behöva spendera timmar i stan utan att göra något. Alla vill inte sitta på föreläsningar ;o)

Att sedan hålla alla medeltida läger på samma plats men ändå var för sig tycker jag låter som en ypperligt god idé. Ett gemensamt värdshus som drivs tillsammans vore en fin plats för att utbyta idéer och lära sig mer om medeltiden och varandra.

Mats
olafR

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang