[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ny fäktskola i Göteborg

Ny fäktskola i Göteborg

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Lasse C » 15 augusti 2003, 08:30

En sak skall ni ha fullkomligt klar för er: Det jag inte kan om fäktning kan utan vidare fylla hela bibliotek! Däremot har jag med åren skaffat mig en hygglig kunskap om trä som material.

Det förefaller mig som om ni anser att trävapen är ett bra alternativ för träning, men att de har en hel del begränsningar. Hur mycket försök har gjorts med att använda olika träslag och utnyttja deras respektive olika egenskaper för att ta sig runt eller i alla falla minimera nackdelarna?

Ytterligt snabbvuxna exemplar (ja, de är visserligen ovanliga – men på intet sätt omöjliga att få tag på!) av ringporiga träslag som ask eller ek får till exempel en täthet, hårdhet och även tyngd som ligger långt över vad som är normalt för träslaget! Detta ger bl a möjlighet till en helt annan ytfinish än den vanliga.

Kan det tänkas att trävapen tillverkade av sådant virke har mindre av de nackdelar ni ser med trävapen? Bara som en tanke, alltså?
Lasse C

Inläggav Joakim K » 15 augusti 2003, 08:42

Det största problemet med wasters är att de har en helt annan känsla - balans - än svärd.

Det är därför jag har funderat på att lägga in metall som motvikt i knoppen på min... Annars känns den mest som en stor... pinne ..

Sen finns det ju andra problem, men de kan man leva med. Ex så fjädrar ju en svärdsklinga en del. Wasters brukar inte göra det direkt...
Joakim K

Inläggav Burmeister » 15 augusti 2003, 10:31

Lasse - Hickory har fungerat bäst hitills av de jag provat. Jag har även testat wasters i ask men de flög i bitar rätt fort. Problemet med att tillverka wasters i alltför sällsynt och dyrt trä ligger i att blir just dyra och sällsynta. Wasters är förbrukningsvaror och det är bara en tidsfråga innan de slås sönder. Därav kan de inte rimligtvis få kosta mer än 5-700:-. Det finns dessutom rätt få firmor som tillverkar dem, ska man ha bra wasters i hickory får man vända sig till USA och vara beredd på att hosta upp runt 6-700:- för dem.

Poängen med en waster är just det att skaderisken inte på långa vägar är lika hög som med stål, oavsett modell. En waster har en bra kavel, bra kors och en tydlig klinga vilket gör den till ett hyggligt redskap att arbeta med.

Frågan som alla som vill sparra bör fråga sig är VAD man vill uppnå med sparringen. Är det enbart för att testa tekniker i full fart? Är det för att träna aggressivitet och närkampsmentalitet? Teknikerna funkar mindre bra med wasters men aggressivitetsträning går att göra med nästan vad som helst, att gå loss på varandra med träslevar ger en del bara det... [;)]

/Andreas
Burmeister

Inläggav Lasse C » 15 augusti 2003, 11:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Burmeister</i>

Problemet med att tillverka wasters i alltför sällsynt och dyrt trä ligger i att blir just dyra och sällsynta. /Andreas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Självfallet! Min poäng var just att det inte skulle vara sällsynta eller dyra träslag, utan noga utvalt virke av de vanliga. Det är mycket möjligt att mangrove, quebracho eller purpleheart skulle ha optimala egenskaper - men det är inte direkt nåt de har på den lokala brädgår´n. (Och <u><i>skulle</i></u> din lokala brädgård ha det så vill jag ha deras adress, ok? [;)])

Låt mig förklara bättre vad jag menar med trät.
Ringporiga träslag, som ek eller ask, har årsringar som består av två delar: En tät del och en porös del. Porerna ligger alltså i separata ringar, därav benämningen. Den porösa delen är relativt konstant i bredd, men den täta delen kan variera ganska mycket beroende på växtsätt. Det är den täta delen som ger tyngd, täthet och styrka. Ju bredare, desto starkare, enkelt uttryckt.

Det här trät finns bland det övriga virket och kostar inte extra, men man får rota en del i traven för att få fram det.

Om jag tar en snabb titt på ett par ekbitar jag har liggande i verkstan har den ena täta ringar som är ca 2 mm breda, på den andra är de 5-6 mm breda! Skillnaden i egenskaper är ganska påtaglig. En ännu mer markant skillnad är det på två stycken av ask, där förhållandet är 2 mm kontra 10-12 mm! ”Superasken” med de jättebreda ringarna är enormt tät, jättehård, och den yta jag putsat upp på en provbit ger mig något fuktigt i ögonvrån!

Den tanke jag fick var att ett träsvärd med blad av sådant här virke bör ha en annan tyngd och styrka, och även kunna ges en yta som är både hårdare och slätare än trävapen av ”standardvirke”. Fjädringen i bladet påverkas också av om årsringarna löper från bredsida till bredsida eller egg till egg.

Som alltid är det så att de fördelar man vinner på ett håll har sitt pris på ett annat. Sådant här högklassigt virke är svårare att få tag på och är betydligt jobbigare att bearbeta – tyngre att såga, hyvla och slipa. Dock, om egenskaperna är bra nog är det kanske å andra sidan värt det?

Men, som sagt, det var mina tankar utifrån vad jag vet om trä - om fäktning vet jag ohyggligt lite.
Lasse C

Inläggav Taffy » 17 augusti 2003, 22:13

Jag har tillverkat wasters av ek och ask. Asken var betydligt sämre, vilket säkert beror på det du säger. Men även om eken har hållit längre, så går den sönder. Parerstångens centrumtappar utsätts exempelvis för mycket påfrestningar, och de brukar gå först. Sedan flyger det en hel del flis vid hårda träffar. För att inte tala om vad som händer med trä när det träffar en rustningsdel av metall.

Visst skiljer sig wasters åt, men viktigast är att de är hyfsat billiga (tycker jag). Känslan med stålvapen, får man genom att faktiskt öva med stålvapnen _också_.

För mig är trots allt 500-700 för mycket. Vilket är anledningen till att jag tillverkar mina själv. JAg vill inte behöva vara alltför rädd om mina trävapen.

Vad säger ni om teak, som jag har fått ett tips på? Det ska tydligen ha rätt egenskaper.
Taffy

Inläggav Space » 17 augusti 2003, 23:05

Skulle man inte kunna göra centrumtapp eller eventuellt hela parerstången i metall? Om det skulle leda till ökad skaderisk skulle man kanske kunna klä den med läder...
Space

Inläggav Lasse C » 18 augusti 2003, 06:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Jag har tillverkat wasters av ek och ask. Asken var betydligt sämre, vilket säkert beror på det du säger. För mig är trots allt 500-700 för mycket. Vilket är anledningen till att jag tillverkar mina själv. Jag vill inte behöva vara alltför rädd om mina trävapen.

Vad säger ni om teak, som jag har fått ett tips på? Det ska tydligen ha rätt egenskaper.

På biblioteket kan man hitta diverse tekniska tabeller med olika data för träslag. Titta och jämför! Min egen favorit är Tekno´s gamla handbok, som innehåller <u>mängder</u> av olika träslag, en del som jag inte ens hört talas om.

Har du förresten provat bok? Den har en annan vedstruktur än ek & ask och är i min erfarenhet väldigt stryktålig. På den tiden jag höll på med sådant använde jag en bokken jag gjort själv av noga utvald rödbok. Fick mängder med stryk, utan annan effekt än en med tiden något bucklig yta.

Rätt skött är teak motståndskraftigt mot väta, röta & slitage, men hur det är med slaghållfasthet vågar jag inte yttra mig om.

Men, återigen: Om du gör dina egna trävapen skall du absolut titta igenom en (eller helst ett par) av de tekniska trätabeller som finns och jämföra träslagen! Sannolikt hittar du förslag du inte ens tänkt på, och kan spara tid pengar och arbete.
Lasse C

Inläggav Taffy » 19 augusti 2003, 15:32

Jag tror inte att metall är lösningen. Jag tror faktiskt inte att det finns en lösning, man får helt enkelt vara beredd på att svärden går sönder.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Space</i>

Skulle man inte kunna göra centrumtapp eller eventuellt hela parerstången i metall? Om det skulle leda till ökad skaderisk skulle man kanske kunna klä den med läder...
Taffy

Inläggav Angus Maciomhair » 19 augusti 2003, 20:36

För att sväva lite på ämnet.:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Det är mycket möjligt att mangrove, quebracho eller purpleheart skulle ha optimala egenskaper - men det är inte direkt nåt de har på den lokala brädgår´n. (Och <u><i>skulle</i></u> din lokala brädgård ha det så vill jag ha deras adress, ok? [;)])
Lasse, vilka kvantiteter/storlekar är du ute efter?
En brädgård en bit utanför där jag tränar bågskytte hade purpleheart för tre-fyra år sedan. Ganska små bitar, nog för att skafta en liten kniv/normal morakniv, vet inte hur långa de var (om det var menat endast som skaftinlägg eller ej).
Huruvida de kapade upp dessa bitar från större själva eller inte har jag inte den blekaste om.
Om du kan ge dig till tåls till i helgen så ska jag kunna ragga upp deras tel# och ringa och höra. Just nu sitter jag i Uppsala och har ingen vettig telefonkatalog att tillgå.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 19 augusti 2003, 21:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Lasse, vilka kvantiteter/storlekar är du ute efter?
Ha det...
/Angus

Nja, alltså, det är jag ju faktiskt inte. Det jag personligen kan behöva sånt till kräver så pass små bitar att jag i regel kan få tag på det.

Det här tog jag som exempel i diskussionen om trävapen - som jag alltså inte tillverkar eller använder själv. (Mangrove är ju tungt & hårt som synden, t ex) Däremot skulle jag uppskatta adress till stället där trät fanns!
Lasse C

Inläggav Burmeister » 20 augusti 2003, 10:50

Angående wasters med kors i metall tror jag att det är expressväg till flismaskinen för den stackars käppen, det lär nog bara medverka till mycket snabbt slitage.

/Andreas
Burmeister

Inläggav David Lindholm » 21 augusti 2003, 02:13

Hej!
Lösningen är att man har stålsvärd till den träning som inte är sparring (om man vill vara försiktig vill säga). En god replika med egg för stålvapen strid räcker mycket länge. Under vintern kommer jag och Albert Collins att ha tagit fram en modell av träningsstålsvärd baserat på en historisk förlaga (kan ses i Meyer fäktmanual. Svärden är i pirncip outslitliga och synnerligen säkra i fråga om egg och spets. För sparring tar man en waster, eller stål svärdet och mycket skydd.Historiskt sett har man använt båda, men man kan se att under fäktskolornas glansdagar var det vanligare med stål än trä för långsvärden, medans man använde trä för tex. Dussacker.Egen tillverkning av Wasters kan man göra om man har gott om tid, men jag tror att det är rent slöseri med tid om man har själva fäktningen som mål. Som en parantes kan det nämnas att Valben lär ha varit ett använt material också. Men alltsom oftast så var nog det som vi kallar Waster inget annat än en rejäl käpp som man fasade av för att markera två eggar.
Hälsningar,
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Taffy » 27 oktober 2003, 15:22

Följande hemsidesadress är visserligen temporär, men vi kommer att lägga en länk till vår egen domän där senare.

http://w1.312.comhem.se/~u31239158/index.htm

Och nu är den alltså ändrad till www.slipad.se

/Anders
Taffy

Inläggav Zanza » 8 januari 2004, 23:09

Jag skulle gärna testa på träningen nere i Götet till hösten. Jag hör av mig. :)
Zanza

Inläggav Taffy » 9 januari 2004, 17:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Zanza</i>

Jag skulle gärna testa på träningen nere i Götet till hösten. Jag hör av mig. :)

Du är varmt välkommen!
MVH
Anders
Taffy

FöregåendeNästa

Återgå till Grupper och personer