[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav gwen » 18 augusti 2003, 09:25

Men vad hände egentligen med hantverkslägret i Visby?

[?]/kim
gwen

Inläggav cizzi » 18 augusti 2003, 10:25

Hej hopp!
Som utflyttad gotlänning med släkten kvar på Ön och som flitig medeltidsvecke-besökare har jag ett par kommentarer:

* Den omtalade "svansen" är alltså <b>inte</b> de medeltidsklädda seriösa besökarna, utan just <i>svansen</i> - dvs de som bara hänger på och åker till Visby vecka 32 för att de vet att det är mycket party och massa folk. Det finns fyra stora kategorier:

* Jutesäckarna (ta en säck, klipp hals- och ärmhål, dra över huvudet och dra ihop med ett Levi's-bälte i midjan)
* Vampyrer, alver, orcher och andra fantasyvarelser. Oftast jättefina kostymer, men har ingenting med medeltid att göra.
* Hårdrocksriddarna (jeans, T-shirt med hårdrocksgruppstryck, kängor eller gympadojor, ringbrynja och svärd nedstucket i bältet, helst utan skida)
* Birakillar (dricker mest, skriker högst, slåss mest och är bara ute efter att ragga och mucka. I kategorin birakillar ingår även birabrudar, som är ungefär likadana)

Det är alltså dessa kategorier människor som kallas "svansen" av gotlänningarna och den gotländska polisen, och det är främst dessa man vill bli av med, inte de seriösa besökarna.

Dessutom håller jag fullkomligen med om att det är alldeles för långt till lägret. Senaste åren har jag valt att bo i lägenhet i stan, eftersom jag gillar att rassla runt på Kapitelhusgården, Strandpromenaden osv. Jag gillar lägerlivet, men jag hatar att gå, och jag hatar att vara beroende av att passa bussar som går en enda gång eller möjligen två på en kväll, och missar man den är man strandad (har som sagt bott på Gotland, har varit strandad aaalldeles för många gånger).

Sådär. Nu har jag lättat mitt hjärta.

/C
cizzi

Inläggav Sara Lundström » 18 augusti 2003, 11:07

Angående lägersammanslagning kan jag, som tidigare huvudarrangör av Nordrikes-lägret, säga att det är lättare sagt än gjort. Det är _svårt_ att hitta vettiga områden. Militärområdet som Ludde nämner rekade jag personligen inför lägret 2001. Det är till större delen väldigt flackt och oskyddat (så ovanligt på Gotland), men en del av det vetter mot en skogsdunge, och skulle eventuellt kunna komma i fråga. Där finns dock inga vattenposter, vilket gör att allt vatten måste köras in med tankvagn, vilket kändes både dyrt och osäkert. Planerar man för flera hundra pers måste man kunna säkerställa vattentillgången. Det var en anledning att vi valde att behålla Snäck det året (sista året vi var nere). En annan var att slippa få fulslag av fabriksskorstenar och genomfartsled.

Enligt ryktena har Styringheim hittat en sajt som lämpar sig bättre för större/flera läger. Så det är fullt möjligt att man får ihop lägren till nästa år. D v s om Nordrike kan komma loss från kontraktet på Snäck, där det så vitt jag vet är två år kvar, men det är jag (tackochlov) inte inblandad i.
Sara Lundström

Inläggav Arnaud Guillaume » 18 augusti 2003, 11:45

Om det finns minsta möjlighet att slå samman lägren tror jag att detta skulle vara jättebra. Och nu menar jag alla TRE läger - trots en del åsikter jag har hört om Enhörningens läger har jag faktiskt inga tvivel på att de skulle funka tillsammans med oss. Jag har sett mer plast i SCAs läger än i deras...

Det nuvarande militärområdet har som Sara säger främst problemet med vattenförsörjning. Dessutom hade de när jag besökte lägret i år bara tillgång till en enda eldgrop, vilket inte skulle funka med vår (Nordrikes) nuvarande form av lägerliv. Det är dock en sak som kan gå att lösa om brandsäkerheten ordnas. Annat som behöver finnas är:
1) Slask/disk möjlighet
2) Toaletter!! Bajamaja funkar ju, men är svårare för småbarn och handikappade skulle jag tro
3) Dusch, om möjligt

Styringheim är troligtvis de med bäst möjlighet att fixa en lägerplats; vi andra får hålla tummarna att det går vägen.
<hr noshade size="1">
Annars kan jag sammanfatta årets vecka ungefär med att det var fler föredrag och färre konserter. Jag hann inte se allt jag hade tänkt, eftersom jag hade lite strul med att ta mig in till staden.

Jag tyckte att marknaden var rätt ok; det jag saknade var smederna. Det fanns ett par, men de jag har vant mig vid att se (t ex Patrik Fälldin) såg jag inte till. Vet inte riktigt vad det berodde på.

En klart negativ sak med årets event var att de flesta kurser krävde föranmälan och inbetalning via postgiro! Dessutom verkade en hel del intressanta saker ligga i början av veckan, så det gällde att snabba sig på. Jättesynd - det gjorde det mycket svårare att delta.

Intressanta inlägg från Angus och cizzi. Vad gäller svansen bryr jag mig inte om en orch eller alv lite här och var; däremot får hårdrocksriddarna gärna lämna svärdet hemma. (Det värsta exemplet såg jag i Kungälv - nån som hade gjort hällor på ryggen av sin ringbrynja och hade ett rätt ok bastardsvärd nerstoppat i dessa.)
Arnaud Guillaume

Inläggav Sara Lundström » 18 augusti 2003, 15:47

Kort bara: Varken disk eller dusch är möjligt utan vatten. Det är en del av problemet. Bajamajor får man tåla, om man vill bo någonstans som inte är en camping. Det är _väldigt_ svårt att hitta något annat alternativ.

Personligen vill inte jag bo med Enhörningen. Deras läger är en anledning till att det är så hög kvalité i allmäna lägret, om jag säger så.[}:)] Och det säger jag som inbiten lajvare. Enhörningen håller inte på med medeltid, det medger de själva, och jag vill inte dela lägerutrymme med alver och vampyrer.
Sara Lundström

Inläggav Halvor » 18 augusti 2003, 17:00

hmmmm...

Jeg har bare värt på medeltidsveckan en gang, i 2000 og mine (og större deler av Kongshirden med meg) erfaringer var fölgende:

Visby var IKKE spesielt mye bedre enn den generiske middelalderfestival, bare större og lengre (noe som ikke innvirker på kvalitete, uansett hva Sjukov måtte mene)

Markedet solgte MINDRE middelalderrelaterte gjenstander enn et vanlig marked (min kompis Endre Fodstad forsökte forgjeves å finne et anstendig middelaldersk kors, men fant kun Keltiske kraft-pyramider). Stort sett var det skrap man kan finne på gata i en vilken som helst europeisk storby. Et par hederlige unntak var deltakerne i Hantverkslägret som solgte bra og fornuftige ting.

Utstyrsstandarden var LAVERE enn på f.eks. Odense middelalderfestival. Ikke et vondt ord om laivere (jeg er/har värt det selv) men alvorlig forskning og eksperimentell arkeologi er ikke akkurat vanlig i den leiren.

håndtverkslägret ble såvidt jeg husker avkrevet LEIE for området de hadde leiren på, selv om Visby burde tigge dem på sine knär om å campe der da det hever standarden på Mtv som sådan.

Min konklusjon blir da: Visby har en kjempefin ringmur, fint klima, vakker by etc. (noe de ikke akkurat har fortjenesten for selv), men Mtv er en dårlig middelalderfestival. Den har ikke spesielt höy standard, arrangörene virker som de er mest interessert i å tjene penger (bl.a. på de som faktisk er idealister)og fornyelsen av konseptet har vel ikke skjedd på ganske mange år.

Festivalen kan reddes, selvsagt, men da må det grovt kaliber til. for det förste må man bygge opp under et levende historisk/musealt miljö for de som er interessert i å heve standarden. Större deler av "standard-programmet" bör fornyes eller skiftes ut. Arrangörene bör sendes på andre middelaldermarkeder i europa for å se hvor akterutseilt de faktisk er.

Misforstå ikke: jeg hadde det dritkult på Visby, hantverkslägret var toppen og vi lärte masse, men det skjärer meg i hjertet å se et godt konsept bli rävkjört på den måten.

Ja til en anstendig Medeltidsvecka!
Nei til kapitalistisk korrupsjon!

Halvor
Halvor

Inläggav Katarina » 19 augusti 2003, 14:51

Jag vill bara tillägga till diskussionen att i Stochum har vi pratat flera gånger om att det vore roligast med ETT stort läger.
Jag inser självklart att detta inte genomförs utan mycket hårt arbete. Men om önskan finns från de olika föreningarna skulle jag kunna tänka mig att verka för att det skulle kunna genomföras.
Katarina

Inläggav Angus Maciomhair » 19 augusti 2003, 20:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katarina</i>

Jag vill bara tillägga till diskussionen att i Stochum har vi pratat flera gånger om att det vore roligast med ETT stort läger.
Jag inser självklart att detta inte genomförs utan mycket hårt arbete. Men om önskan finns från de olika föreningarna skulle jag kunna tänka mig att verka för att det skulle kunna genomföras.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det vi i Stochum har varit inne på är ganska likt Conrads idé:
Ett gemensamt läger med en central del dit man förlägger värdshus, hantverkande m.m. och sedan boende runt om uppdelat i grupper (Nordrike, SCA, Live m.m.).
Således en variant av ett gemensamt läger men någorlunda uppdelat, dock med allt inom krypavstånd för de med härdade knän.
Jag vill inte tänka på vilka logistiska mardrömmar det innebär.

/Angus, som inte kan låta bli att drömma om ett läger runt ringmuren.
Angus Maciomhair

Inläggav Bernhard » 19 augusti 2003, 21:23

Hej!

Som Huvudarrangör för Nordrikes läger på snäck 2003 vill jag flika in med lite fakta.

Under fredagskvällen hadde jag tillsammans och några till ett möte med Styringhejms ( stavning?) autokrater och skissade hur ett samarbete kring ett gemensamt läger 2004 där SCA och Nordrike skulle ligga brevid varandra med en neutral zon där Värdshus och lister kommer att ligga. denna sak är idag inte avgjord, respektive föreningsstyrelse måste säga sitt.

Min förhoppnig är att detta förslag går igenom och vi tillsammans kan bygga ett visbyläger med ett eget nattliv.

mvh/ Bernhard Neuman Vice ordförande Medeltidsföreningen Nordrike
Bernhard

Inläggav cizzi » 20 augusti 2003, 07:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bernhard</i>

... ett gemensamt läger 2004 där SCA och Nordrike skulle ligga brevid varandra med en neutral zon där Värdshus och lister kommer att ligga ...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lister? *hänger inte med*
cizzi

Inläggav Sara Lundström » 20 augusti 2003, 08:21

"List" är området där man håller på med kämpalek, där torneringar äger rum. Uttrycket är hämtat från tornerspel.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 20 augusti 2003, 08:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bernhard</i>

Min förhoppning är att detta förslag går igenom och vi tillsammans kan bygga ett visbyläger med ett eget nattliv.

mvh/ Bernhard Neuman <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ett ”Visbyläger med eget nattliv”? Känner ni inget som helst ansvar? Tänker ni inte på de stackars, stackars, fattiga, kämpande krögarna som vill försöka livnära sig genom att sälja lite öl? Tänker ni verkligen inte ”tillföra Gotland” någonting?

(Anspelar på den här [url="http://ga.helagotland.se/main.asp?ArticleID=327717&CategoryID=398&ArticleOutputTemplateID=63&ArticleStateID=2&ParentID=&MenuItemID=&MenuItemID2= "]artikeln[/url] och med hinkvis av sarkasm. [:D])

Redigering:
Kortade den långa länken
/Angus
Lasse C

Inläggav Taffy » 20 augusti 2003, 11:59

Här kommer ett långt inlägg, som jag ändå hoppas att ni läser. Jag var inte på medeltidsveckan i år, vilket annars hade blivit mitt elfte besök på raken, och jag vill påsta att det alltid har diskuterats en nedgång.

Själv är jag lite konfunderad. För det första är jag inte helt säker på att det är en nedgång, men det känns ovidkommande. Problemet ligger snarare i medeltidsveckans natur. Det är en blandning mellan "seriöst medeltida liv" i en medeltida stadskärna, och en helt vanlig turistvecka. Antingen gillar man läget, eller så tycker man att alla skyltar ska ha gutevävssäckar över sig, och att alla som inte har en magisterexamen i medeltidsarkeologi ska hamna i stupstocken. Jag gillar hellre läget. Alternativet för dem som inte gör det är ju att ha ett strikt medeltida läger en satans lång bit utanför staden. Där kan man låtsas medeltid bäst man vill. Fast det kan man ju göra vilken vecka som helst, var som helst.

Det är tråkigt när man snubblar hemåt sent en natt (jag bor alltid i stan), och känner sig ensam. Man är några huttrande mantelbärare på väg hem efter en kväll på Effes. Vid korvmojjen är det knökfullt med medeltidsklädda, vid Stora torget ligger det lite utspridda tonåringar. Men annars är man relativt ensam. Delvis därför att resten sitter och myser en mil bort i en handsydd paviljong, sjungandes på en provencalsk melodi av Bernard de Ventadorn, skålandes i hembryggt mjöd.

Jag skulle hellre se att folk satsade på _Medeltidsveckan_, att man försökte göra någonting av den som grej. För egentligen är den rätt bra, och unik. I Sverige är det svårt att hitta en liknande miljö. Och den innehåller många intressanta ingredienser. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att umgås med folk man bara träffar just där.

Som det är nu får nog folk vänja sig vid att marknaden är full med krimskrams, att nylonmantlarna regerar, att en sabla massa new ageare och nyhedningar (okej, nu närmar jag mig gränsen för vad till och med jag kan acceptera) huserar fritt. Varför lägga sig i något, som man knappt ens deltar i? Eller som man enbart konsumerar. Det är klart som korvspad att lägren borde ligga nära stan.

För egen del har jag svårare för folk som påstår sig ha "förstått" medeltiden, som berättar "hur det var" och liknande (framförallt om deras utgångspunkt är valfri medeltidsförening, och deras ödmjukhet liknar en amerikansk presidents), än vad jag har problem med folk som sytt kläder efter bästa förmåga och som mest är där för att festa. För de åker i alla fall på medeltidsveckan, inte på ett föreningsläger.
Taffy

Inläggav Kråkfot » 20 augusti 2003, 14:14

Hopp och hej..äntligen nån man håller med...tror att vi kommer att ta död på oss själva med att bara vara negativa.. vist medeltidsveckan är komersiell men nån stans måste vi börja .. det är i alla fall ett sätt att få folk nyfikna på medeltida levene och hantverk.
Vi är tyvärr som jag anser allt för bra på att kritisera... vi är inget vidare på att uppmuntra.....det fanns inte färgade kilar... man hade inte linne ytterst...sofias mönster är det värsta som finns ( fast jag vet sanneligen inte vad det är som är så fel..förutom färgade kilarna då)... nästan man hoppas att få på huvudet lite.
Men vad det gäller medeltidsveckan utvecklas man nog lite i den med
man hittar förläsningar.. teatrar osv.
Visst skulle det vara häftigt med ett stort medeltidläger i anslutning
till Visby men för att det skall funka måste vi nog bli bättre på att ta vara på våra nybörjare ge goda råd i stället för att kritisera se till att de kommer in i verksamheten och förstår vad som händer.. annars blir vi en lite grupp för inbördesbeundran. Som det är nu anser jag som småbarnförälder att det är väl mycket hov och riddare
och kanske lite för lite av "vanligt medeltidsliv" oj det blev långt
men det är tankar jag har haft länge och tyckte det passade lite i sammanhanget.
Kråkfot

Inläggav Arnaud Guillaume » 20 augusti 2003, 14:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Antingen gillar man läget, eller så tycker man att alla skyltar ska ha gutevävssäckar över sig, och att alla som inte har en magisterexamen i medeltidsarkeologi ska hamna i stupstocken.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Här drar du det lite väl långt tycker jag. Det som drar ner stämningen på de "officiella" händelserna för mig är inte folk i nylonmantlar utan snarare att det nästan uteslutande är vanliga turister i publiken. Och det är ju svårt att komma åt om man inte bestämmer sig för att "invadera" tillställningen [:P] <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det är tråkigt när man snubblar hemåt sent en natt (jag bor alltid i stan), och känner sig ensam. Man är några huttrande mantelbärare på väg hem efter en kväll på Effes. Vid korvmojjen är det knökfullt med medeltidsklädda, vid Stora torget ligger det lite utspridda tonåringar. Men annars är man relativt ensam. Delvis därför att resten sitter och myser en mil bort i en handsydd paviljong, sjungandes på en provencalsk melodi av Bernard de Ventadorn, skålandes i hembryggt mjöd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> I wish - har fortfarande inte lyckats dechiffrera melodierna. [:D] Men jag förstår vad du menar. Problemet med att "puritanerna" drar sig undan från stadskärnan är ju att det blir mycket färre som rör sig i stadskärnan. Och då försvinner mycket av det som jag tyckte var fantastiskt med Visby i början - ett vimmel av folk i medeltidskläder, från alla håll och kanter och med massa olika ideer om hur man kan leka. <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag skulle hellre se att folk satsade på _Medeltidsveckan_, att man försökte göra någonting av den som grej. För egentligen är den rätt bra, och unik. I Sverige är det svårt att hitta en liknande miljö. Och den innehåller många intressanta ingredienser. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att umgås med folk man bara träffar just där.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Problemet som finns just nu är att det har gått så pass mycket slentrian i veckan allmänt (och speciellt det officiella programmet) att bara de som är där för första gången tycket att det är intressant att se på det. För mig är den tiden sedan länge förbi; det som drar numer är möjligheten att träffa folk från andra verksamheter och utbyta erfarenheter.

Att träffa folk skulle man visserligen kunna göra var som helst, men Visby har fått lite särställning som samlingspunkt. Det skulle vara väldigt roligt om det gick att förstärka denna status, och där är ett gemensamt läger nästan ofrånkomligt. Och om detta läggs närmare staden blir troligen gatulivet bättre också.

Redigerat - forumet åt mitt inlägg.
Arnaud Guillaume

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang