av Taffy » 20 augusti 2003, 11:59
Här kommer ett långt inlägg, som jag ändå hoppas att ni läser. Jag var inte på medeltidsveckan i år, vilket annars hade blivit mitt elfte besök på raken, och jag vill påsta att det alltid har diskuterats en nedgång.
Själv är jag lite konfunderad. För det första är jag inte helt säker på att det är en nedgång, men det känns ovidkommande. Problemet ligger snarare i medeltidsveckans natur. Det är en blandning mellan "seriöst medeltida liv" i en medeltida stadskärna, och en helt vanlig turistvecka. Antingen gillar man läget, eller så tycker man att alla skyltar ska ha gutevävssäckar över sig, och att alla som inte har en magisterexamen i medeltidsarkeologi ska hamna i stupstocken. Jag gillar hellre läget. Alternativet för dem som inte gör det är ju att ha ett strikt medeltida läger en satans lång bit utanför staden. Där kan man låtsas medeltid bäst man vill. Fast det kan man ju göra vilken vecka som helst, var som helst.
Det är tråkigt när man snubblar hemåt sent en natt (jag bor alltid i stan), och känner sig ensam. Man är några huttrande mantelbärare på väg hem efter en kväll på Effes. Vid korvmojjen är det knökfullt med medeltidsklädda, vid Stora torget ligger det lite utspridda tonåringar. Men annars är man relativt ensam. Delvis därför att resten sitter och myser en mil bort i en handsydd paviljong, sjungandes på en provencalsk melodi av Bernard de Ventadorn, skålandes i hembryggt mjöd.
Jag skulle hellre se att folk satsade på _Medeltidsveckan_, att man försökte göra någonting av den som grej. För egentligen är den rätt bra, och unik. I Sverige är det svårt att hitta en liknande miljö. Och den innehåller många intressanta ingredienser. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att umgås med folk man bara träffar just där.
Som det är nu får nog folk vänja sig vid att marknaden är full med krimskrams, att nylonmantlarna regerar, att en sabla massa new ageare och nyhedningar (okej, nu närmar jag mig gränsen för vad till och med jag kan acceptera) huserar fritt. Varför lägga sig i något, som man knappt ens deltar i? Eller som man enbart konsumerar. Det är klart som korvspad att lägren borde ligga nära stan.
För egen del har jag svårare för folk som påstår sig ha "förstått" medeltiden, som berättar "hur det var" och liknande (framförallt om deras utgångspunkt är valfri medeltidsförening, och deras ödmjukhet liknar en amerikansk presidents), än vad jag har problem med folk som sytt kläder efter bästa förmåga och som mest är där för att festa. För de åker i alla fall på medeltidsveckan, inte på ett föreningsläger.