[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kostymfilm från SVT (Snapphanar)

Kostymfilm från SVT (Snapphanar)

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Matti » 26 december 2006, 18:10

Ja, A knights tale ger sig inte ut för att vara historiskt korrekt, och ändå lyckas de hyfsat vad gäller utrustning och dylikt. Jämfört med många andra medeltida filmer.

Snapphanar ger tyvärr en illusion av historisk korrekthet, vilket är synd. Dessutom finns tydliga tecken på ren lättja.
Om vi börjar med att bortse från att uniformer inte fanns vid denna tid, så är danskarnas utrustning kläder riktigt bra. Kläder, vapen, etc...
Svenskarna... suck... Svenskarna springer omkring i karolinerkläder, med karolinerstuk på hattar och rockar. Okej, man ville tydligt skilja på svenskar och danskar och ville ha uniformer. Men varför inte ge svenskarna mössor av karpustyp och hattar utan uppvikta bräten. Vad vi vet så var det mössor som gällde för infanteriet, och svenskarna borde ha sett ut precis som danskarna. Många svenskar ser ut att ha flintlåsvapen, medan danskarna främst har tidstypiska hjullås och luntlåsvapen.
Sanningen var den att svenskarna många gånger hade föråldrad utrustning jämfört med danskarna. huvudvapnen för infanteriet var luntlåsmusköt och pik. Danskarna hade större tillgång på flintlåsvapen och generellt torde deras soldater ha gjort ett "modernare" intryck.
Nu ser svenskarna modernare ut istället, kanske avsett för att visa att de vinner. Billigt, mycket billigt. Klä dem som Kalle Dussins bussar och vi slipper sy en massa nytt. Plundra kostymkamrarna bara!
Jag minns en svartvit film med titeln Snapphanar, som på många sätt var mer historisk. Huruvida svenskarna bar blått vet jag inte, men jag tror det. Men snittet var 1670-tal på kläderna, och hattarna var också 1670-tal. Jag tror bane mig att de hade främst luntlåsmusköter också!

Visst, det verkar vara rent äventyr, utan någon större historisk hänsyn. Schyssta actionscener än så länge och inte så dåligt, om man jagar HK-fan långt bak i skallen.
Herregud, hur svårt hade det varit att ruffa till svenskarna lite.
Dessutom, man har samma kläder i de scener som visar tiden för tåget över bält, 1658. Horribelt! Det är 20 år av tämligen omfattande modeutveckling som totalt förbises.

"A knights tale" var ett verkligt äventyr i sann matinéanda och med hjärtat på rätta stället. Därför tror jag inte vi upprörs så mycket. Dessutom tror jag att filmmakarna genom att använda modern musik lyckades fånga en känsla och en stämning runt torneringarna som genom musiken gjordes mer direkt begriplig för en modern publik än tidsenlig populärmusik skulle gjort.
Musiken har en förunderlig makt och jag tror att den här användes på ett i det närmaste unikt sätt, och med den lyckades den visa andan och stämningen kring torneringarna för en modern publik på ett sätt som en i detta avseende mer korrekt skildring sannolikt gått bet på.
Matti

Inläggav Vesuvius » 26 december 2006, 18:21

Jag satt mest och irriterade mig på mycket. Typ hur någon människa inte kunde få de där armborssträngarna att vara spända. Tror inte att de kunde få dem slappare om de försökte... Vet inte om jag var så ruggigt imponerad av filmen som underhållning heller... känns väldigt mycket som att de har sneglat på alla andra filmer som råkar vara historiska och gjort potpurri. Tummen ner, säger jag.
Vesuvius

Inläggav Eva Andersson » 26 december 2006, 23:25

Jag tycker ärligt talat manuset, dialogen och överspelet var det värsta. Inte för att inte dräkterna var horribla utan för att resten gjorde det totalt omöjligt att titta på. Slog av efter hälften och satt på BBCs <i>Pride and Prejudice</i>; jag föredrar engelska tepartyn framför svensk och dansk tortyr vilken dag som helst.
Eva Andersson

Inläggav Bergatroll » 27 december 2006, 11:07

Ha ha ha, det blev precis som jag misstänkte. Alla ogillade den medan jag tyckte om den :)

Men men, om man vill ha en HKfilm så får man vänta tills stjärnorna ramlar ned.
Bergatroll

Inläggav Martin Lejon » 28 december 2006, 18:26

Kan bara hålla med Matti...... Och kostymerna i övrigt, tja då var det ju bara någon sorts 1700-talsfantasy kvar..... (Och SvartStinas ryggburna Arn-svärd.) Och peruker? "Äh, det blev en över när skolteatern spelade Guldlock, ge den till Tuva. De andra har väl inga peruker, de ska väl inte se ut som bögar heller? Låt den litauiska hårfrisörskan fixa till dom"

Sedan lägger vi till ett manus med luckor man kan köra en hel tross igenom, skådisar som mumlar naturalistiskt på teaterskånska och "känsliga" scener i sloooow motion. (Varför textade man danskarna, de var ju lättare för en upplänning att förstå än "skåningarna"?)

Fantasy, självklart kan man göra det i någon sorts "allmänt historisk" miljö - som i Pirates of Caribbeans eller just En riddares historia, det kan vara väldigt underhållande och HK-fanatikern håller truten. Men nu skär det väldigt illa att samtidigt förlägga allt till en mycket exakt plats både tidsmässigt och geografiskt. Klart att man blir lite sur över att de haft så många miljoner att lägga ner, utan att verka ha brytt sig ett skit om att göra någonting rätt eller ens snyggt. Så många historiska filmer görs ju faktiskt inte i Sverige, så visst hoppas man ju varje gång, att den här gången, då.....
Martin Lejon

Inläggav Vesuvius » 29 december 2006, 10:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Lejon</i>

Sedan lägger vi till ett manus med luckor man kan köra en hel tross igenom, skådisar som mumlar naturalistiskt på teaterskånska och "känsliga" scener i sloooow motion. (Varför textade man danskarna, de var ju lättare för en upplänning att förstå än "skåningarna"?)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tänkte också på det! Nu är inte jag upplänning, tacka gud, men jag tyckte ändå att skåningarna faktiskt var värre än just danskarna! Fast när man väl ställt in sig på att höra skånska så blev det ovant att höra stockholmska... men det var trevligt att höra lite annat i rutan, iallafall. Även om det inte räcker för att hålla den här produktionen under IG, i mitt tycke.
Vesuvius

Inläggav Vix Hq » 29 december 2006, 19:50

Jag försökte verkligen - jag lovar. Jag satt i soffan med en positiv inställning, redan beredd på enhetliga uniformer, slappa armborststrängar och maggördlar av läder och likaså beredd att ignorera dem. Men det fanns andra saker som stack så mycket mer i ögon och öron... Storyn höll inte och jag har hört bättre och mer äkta dialog på krogen! Ibland kändes det som om ett gäng lajvare skulle ha gjort det bättre - utan manus och rökmaskin. Den dög dock att sticka en socka och knäcka nötter till.

Sedan borde verkligen karaktärerna lära sig att inte annonsera sig själva innan de ska sticka kniven i någon. Att hojta "Vij eäR snapphaunaR!" och "För Skeoåne!" i tid och otid och på så sätt ge sin motståndare gott om tid att hugga först - lite klantigt, i mina ögon.

/Vix - ah, finns det något mer tillfredställande att gnälla?! (möjligen att höja något riktigt <i>bra</i> till skyarna...)

(Men vad det beträffar otextade "skåningar" - hela härligheten var text-TV-textad! Som hallåan mycket påpassligt sa innan sista avsnittet... [:p])
Vix Hq

Inläggav Fredrik H. » 29 december 2006, 22:55

För mig som sjäv talar och lyssnar till skånska ständigt kan jag säga att det var lätt att förstå de riktiga skåningarna som den kraftige snapphanen och Nils Getings far. Stockholmarnas skånska förstod jag bara enstaka ord av.
Fredrik H.

Inläggav Martin A » 30 december 2006, 22:44

Kollade på hela kalaset på DVD i förrgår, och det var väl underhållande o andra sidan! Nej men seriöst, rätt skoj serie. Men som sagt, HK-igheten i filmen kan man ju kasta direkt ut genom fönstret :P

Men jag vill tacka skaparna för den underbara kommentaren (på danska): "Niels Geiting, dou aer snaabhaene nou!". Vi höll på att tappa fattningen av skratt, gick och sa den onelinern till alla vi mötte resten av kvällen.
Martin A

Inläggav Shadow » 31 december 2006, 11:46

"Nils Geting" är i grunden Eskilstunabo, inte Stockholmare [:D]

Shadow..... som inte kunde låta bli....
Shadow

Inläggav Skarek » 3 januari 2007, 19:48

Det läskigaste emd en film som denna är att den grå allmänheten tror att den är helt HK. De kommer nu tro att den är sanningen... På samma sätt som folk tror att Arn-böckerna är sanna och att Arn har funnits...
Skarek

Inläggav Lise » 3 januari 2007, 20:49

Hallå!
Har också kollat på DVD:n, tyckte inte att den var sååå dålig...Tittar man på bonusmaterialet så säger dom faktiskt att tex. Svart-Stinas outfit var ett hopkok och att det nog inte ens fanns kvinnliga snapphanar...Fast varför inte..hade jag fått mitt hem skövlat av svenskar så nog skulle jag kunna bli snapphane.
Finns det förresten några historiska belägg att det inte fanns kvinnor som var snapphanar?
/ Lise
PS. Håller med om att Svart-Stina var MYCKET svår att förstå..har ändå bott nere i norra skåne i 17 år!
Lise

Inläggav Bergatroll » 3 januari 2007, 21:21

Skarek: Det tror jag faktiskt inte. Själv är jag inte ett dugg insatt i t.ex sport, men tror för den delen inte att allt går rätt till i filmer som Rocky. Onödigt att föra alla över en kam.

Själv tycker jag att Snapphanar fyller en viktig funktion, nämligen att det kan få några att bli historieintresserade och ta reda på mer själv.
Bergatroll

Inläggav Sara Lundström » 3 januari 2007, 22:59

Nej, det läskigaste med en film som denna är att det säkert finns folk som tror att det där är ok tv-dramaturgi. DET är sjukt otäckt.
Sara Lundström

Inläggav Karin » 6 januari 2007, 21:08

Visst är det en rolig hobby att klaga över att dräkter och annat materiellt inte är historiskt korrekt (det kommer jag göra efter Arnfilmen), men eftersom syftet med Snapphanar är att göra en spännande och trovärdig miniserie och inte en historielektion tycker jag att det mesta materiella förutom Svart-Stinas dräkt funkade. Hela hon, från dräkt och svärdsupphängning till funktion i gruppen skar sig totalt mot den övriga stämningen. Visst kan jag tänka mig kvinnliga snapphanar, men inte i ledarroll och inte i kläder hämtade från Xena, krigarprinsessan.

Det som upprör mig mer än uniformsmössor är detaljer som manus, regi och skådespelarinsatser. Hela miniserien hade en dramaturgi som en skoluppsats av en tioårig pojke. (Rymdmonstren anfaller, sen kommer det en riddare på vit häst, han tappar ett flammande svärd som sedan inte nämns mer i texten, all handling består av omotiverade explosioner, skottlossningar och biljakter, och helt plötsligt är det slut utan att man har hunnit förstå vad det är pojken vill berätta med sin uppsats.)

I början störde jag mig på alla klicheer, t.ex. kulan som blev stoppad av bibeln i bröstfickan, men det överskuggades snart av den totala bristen på logik. Om jag står med ett svärd i handen och har möjlighet att hugga huvudet av min ärkefiende som jag har svurit att döda, så lägger jag inte ifrån mig svärdet för att rida i många timmar för att rädda några soldater som är på väg att dö för sin kamp.

Jag försökte verkligen titta men klarade det inte utan svåra smärtor, utan var tvungen att då och då gå ut i köket och återhämta mig.

Karin
Karin

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller