Ja, A knights tale ger sig inte ut för att vara historiskt korrekt, och ändå lyckas de hyfsat vad gäller utrustning och dylikt. Jämfört med många andra medeltida filmer.
Snapphanar ger tyvärr en illusion av historisk korrekthet, vilket är synd. Dessutom finns tydliga tecken på ren lättja.
Om vi börjar med att bortse från att uniformer inte fanns vid denna tid, så är danskarnas utrustning kläder riktigt bra. Kläder, vapen, etc...
Svenskarna... suck... Svenskarna springer omkring i karolinerkläder, med karolinerstuk på hattar och rockar. Okej, man ville tydligt skilja på svenskar och danskar och ville ha uniformer. Men varför inte ge svenskarna mössor av karpustyp och hattar utan uppvikta bräten. Vad vi vet så var det mössor som gällde för infanteriet, och svenskarna borde ha sett ut precis som danskarna. Många svenskar ser ut att ha flintlåsvapen, medan danskarna främst har tidstypiska hjullås och luntlåsvapen.
Sanningen var den att svenskarna många gånger hade föråldrad utrustning jämfört med danskarna. huvudvapnen för infanteriet var luntlåsmusköt och pik. Danskarna hade större tillgång på flintlåsvapen och generellt torde deras soldater ha gjort ett "modernare" intryck.
Nu ser svenskarna modernare ut istället, kanske avsett för att visa att de vinner. Billigt, mycket billigt. Klä dem som Kalle Dussins bussar och vi slipper sy en massa nytt. Plundra kostymkamrarna bara!
Jag minns en svartvit film med titeln Snapphanar, som på många sätt var mer historisk. Huruvida svenskarna bar blått vet jag inte, men jag tror det. Men snittet var 1670-tal på kläderna, och hattarna var också 1670-tal. Jag tror bane mig att de hade främst luntlåsmusköter också!
Visst, det verkar vara rent äventyr, utan någon större historisk hänsyn. Schyssta actionscener än så länge och inte så dåligt, om man jagar HK-fan långt bak i skallen.
Herregud, hur svårt hade det varit att ruffa till svenskarna lite.
Dessutom, man har samma kläder i de scener som visar tiden för tåget över bält, 1658. Horribelt! Det är 20 år av tämligen omfattande modeutveckling som totalt förbises.
"A knights tale" var ett verkligt äventyr i sann matinéanda och med hjärtat på rätta stället. Därför tror jag inte vi upprörs så mycket. Dessutom tror jag att filmmakarna genom att använda modern musik lyckades fånga en känsla och en stämning runt torneringarna som genom musiken gjordes mer direkt begriplig för en modern publik än tidsenlig populärmusik skulle gjort.
Musiken har en förunderlig makt och jag tror att den här användes på ett i det närmaste unikt sätt, och med den lyckades den visa andan och stämningen kring torneringarna för en modern publik på ett sätt som en i detta avseende mer korrekt skildring sannolikt gått bet på.