av cizzi » 21 augusti 2003, 11:57
Nu har jag ju som sagt till dem som inte bor i medeltidslägret, och faktum är att jag trots många år av flitigt medeltidsvecke-besökande inte ens var där i år. Därmed inte sagt att jag inte tycker ... [;)]
Såhär tycker jag:
* Om lägret låg närmare Visby skulle folk mer obehindrat röra sig "på sta'n", både dag- och nattetid, inte bara för att gå på bolaget. Och självklart skulle många av oss som idag väljer att hyra lägenhet innanför eller strax utanför murarna istället välja att bo i lägret om det inte varit så verdamte långt dit!
* Problemet är inte, åtminstone inte för mig, att folk dricker och bär svärd, problemet är att de <b>bara</b> dricker och bär svärd, de <b>bryr </b>sig inte om att anstränga sig för att sy kläder eller ens ta reda på vad folk hade på sig! De är bara där för att supa och slåss.
* De senaste fyra eller fem åren har jag inte hittat en enda mojäng på markanden jag velat ha förutom fårskinn och lite smide. Varför? Jo för det verkar inte som om Medeltidsveckans arrangörer ställer krav på försäljarna – och om de gör det verkar de åtminstone inte kolla att kraven faktiskt efterlevs. Alltså kryllar det av krimskrams och kebab, och hela den medeltida atmosfären försvann som genom ett trollslag …
*Att det finns en hel massa ”nakna” (eller civilklädda eller vanliga eller vad man nu vill kalla dem) människor är bara att acceptera. Det enda vi kan påverka är ju nivån på vårt eget medverkande, och se till att vi själva befolkar den fantastiska medeltida ”kuliss” som ju Visby faktiskt utgör. Att <b>vi</b> ser till att <b>vi</b> vimlar i gränderna, säljer hantverken, visar upp oss för alla de ”nakna” och varandra etc. Som det är nu sitter folk och trycker i lägret med små undantag för systembolagsbesök och matshopping på OBS.
* Tornerspel må vara hur omedeltida som helst – det drar folk och är hur som helst en stor händelse. Självklart måste det ju få vara kommersiellt också, hur ska det annars finansieras? Jag kan känna att det är himla lätt för fastlänningar att gapa ”kommersiellt skit” och ”sell-out”, men det behagar er allihopa att faktiskt åka dit och härja på somrarna! Ringmuren ska finnas där och MTV-arrangörerna ska fixa och dona och staden skall vara tjusig och strandpromenaden städad, och det ska man ju ha klart för sig att det kostar pengar och görs faktiskt till stor del för just turisternas skull, inte för de bofasta.
När ni åker hem igen och Visby mer eller mindre dör söndag vecka 32 finns det 58 000 människor kvar på ön som under hela sommaren hållit sig långt borta från Visby, Tofta strand etc, helt enkelt för att ön invaderas av turister och det är mer eller mindre outhärdlig för icke-turister att försöka göra något så enkelt som att köpa ett par strumpor eller en kasse middagsmat. Affärerna innanför ringmuren stänger för säsongen (någon skrev rätt träffande någonstans någon gång att Destination Gotland lika gärna hade kunnat hänga en skylt med ”Stängt för säsongen” på gotlandsbåten) och kvar är skräpet efter turisterna som flytt lika fort som de dök upp.
Faktum är att ”medeltidarna” inte har mer rätt till Visby än de icke-klädda turisterna bara för att ni (vi) har kläder som ”matchar inredningen”. Ni är lika mycket besökare allihopa, och får faktiskt acceptera det faktum att gotlänningarna naturligtvis försöker göra sig en hacka på er på alla sätt de bara kan! Skulle inte du det om en busslast tyskar plötsligt kom inrusande på din tomt och slängde sig på gräset, kastade skräp i poolen och trampade runt i dina rabatter?
* MTV anordnas inte heller för att medeltidarna ska ha en konferensanläggning med schysst kuliss någonstans utanför stan, utan för att få medeltiden att återuppstå i Visby för en vecka! Naturligtvis är det trevligt med ett stort medeltida läger, men som det är nu är det öppet ett par små timmar på hela veckan, och handlar bara om att ni ska ha partaj med varandra. Självklart får ni inte ha läger på bästaste platsen närmast stan, det ni tillför medeltidsveckan uppväger inte på något vis det de tillför er. Håll lägret öppet och gör det till en ”attraktion” precis som tornerspelen eller Kapitelhusgården ska ni se att det går bättre att få loss attraktivare markområden.
Titta bara på hantverkslägret – gissa varför de får slå sig ner i Östergravar? Jo, för att lägret är öppet för allmänheten och därmed är ett dragplåster för turister, som därmed gör av med pengar, vilket i sin tur innebär att Gotlands kommun faktiskt <b><i>tjänar</i></b> på att de finns där! Man kan inte bara fixa för sig själv, och vänta sig att alla ska kasta grejor efter en, man måste faktiskt bjuda tillbaka också!
Fundera på det – att ha ett större läger som är öppet för allmänheten kanske fem av sju dagar mellan typ 10 och 17, ta en tia i inträde till att finansiera markhyra och grejor och kanske arrangera lite grejs i stil med kämpaleksträning och hantverkande och matlagning utanför tälten och grejor. Foteviken funkar skitbra, alla lever vikingaliv i vikingakuliss och mellan vissa klockslag kommer turisterna och tittar och petar på en och frågar grejor. Jag finner ett minst lika stort nöje i att jag på det viset delar med mig av mina kunskaper till allmänheten som i att ha mysigt och umgås med mina likar.
Med ett väl utvecklat koncept och många givande idéer nerpräntade i ett kreativt förslag som bifogas en anhållan om att få slå upp bopålarna på ett bra ställe närmare stan kommer man nog längre än när man bara surar över lägena man erbjuds och arrangemangen som anordnas!