av Runristaren » 5 januari 2007, 17:19
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Träblås</i>
Njaee, blir det för mycket "världs"-kulturer så förstörs stämningen med Visby som medeltida stad. Tycker det vore trist om man behövde stå ut med "dansbandsindianerna" dansandes och spelandes på panflöjt till komp från kasettbandspelare under nästa MTV!!! Det är ju vår skandinaviska medeltid som återskapas för en gångs skull, tycker man kan värna om den lilla strimma av vårt arv och låta oss fira det utan att behöva skämmas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
???
Kassetbandspelare?
Min uppfattning är att det är en ansenlig mängd olika folkslag/folkgrupper som besökt Gotland under medeltiden.
Tex. ingen kan få mig att tro att det var "vi" som skapade smyckena och den exeptionella konsten under Bronsåldern.
Men om några Peruanska indianer har varit på besök vet jag inte, å jag tror nog att risken att medeltidsveckan skall översjöljas av 1300-tals sydamerikanska indianer är ytterst liten.
Men är det medeltidsvecka så är det, å då måste det ju i princip gälla alla kulturer/folk under medeltid, eller?