Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Burmeister » 20 augusti 2003, 15:09

Rörande ett levande Visby kontra ett sprudlande lägerliv tror jag absolut att den modell som nu sakta börjar växa fram är mycket lovande. Att ha ett gemensamt läger där varje förening har sitt eget område med möjlighet att träffas på antingen allmän mark i mitten eller i respektive läger där man beaktar varje förenings egen föreningskultur kan mycket väl skapa den "större gemenskapen" som många söker där det är möjligt att träffas, lära, utbyta, roas och partajas. Läggs detta storläger dessutom närmare staden behöver inte en resa till staden bli en dagsutflykt som det är dagsläget är både för nordrikare och SCAiter. Ergo, vi får ett sprudlande läger med promenadmöjligheter in till staden, Rosas pannkakor och Gula husets Portvinskaka... [^]

Jag tror och hoppas och verkar för detta!

/Andreas, überaktiv blivande kung av nordrike
Burmeister

Inläggav kajsa » 20 augusti 2003, 16:05

hejhopp
jag tycker inte att det värsta är att folk dricker och har vapen utan att hela den historiska biten är bitvis så dassig. Meningen med medeltidsveckan är väl att belysa historien, speciellt då Visbys? Och att få känna lite "medeltidsstämmning" i Visby, se medeltidsklädda människor utföra gyckelkonster, sälja saker på marknaden, spela musik, utföra hantverk eller bara gå omkring.

Jag tycker att det är illa att det säljs så mycket skräphantverk som ska föreställa medeltida smycken och kläder mm. Ännu värre är dock alla indiangrejer, batikskjortor och flipp-floppsndaler i grella färger.
kajsa

Inläggav Angus Maciomhair » 20 augusti 2003, 20:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Antingen gillar man läget, eller så tycker man att alla skyltar ska ha gutevävssäckar över sig, och att alla som inte har en magisterexamen i medeltidsarkeologi ska hamna i stupstocken.
Jag gillar hellre läget. Alternativet för dem som inte gör det är ju att ha ett strikt medeltida läger en satans lång bit utanför staden.

Det är tråkigt när man snubblar hemåt sent en natt och känner sig ensam. Man är några huttrande mantelbärare på väg hem efter en kväll på Effes. Vid korvmojjen är det knökfullt med medeltidsklädda, vid Stora torget ligger det lite utspridda tonåringar. Men annars är man relativt ensam. Delvis därför att resten sitter och myser en mil bort i en handsydd paviljong, sjungandes på en provencalsk melodi av Bernard de Ventadorn, skålandes i hembryggt mjöd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så det finns bara två alternativ: acceptera allt som det är nu eller skyhöga krav och du anser att de som har högre krav än vad Medeltidsveckan håller idag kan dra åt fanders, för att i nästa andetag tycka att det är förjävligt att de dragit sig bort? Jag fattar inte resonemanget bakom det hela.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Jag skulle hellre se att folk satsade på _Medeltidsveckan_, att man försökte göra någonting av den som grej. <snip> Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att umgås med folk man bara träffar just där.

Som det är nu får nog folk vänja sig vid att marknaden är full med krimskrams, att nylonmantlarna regerar, att en sabla massa new ageare och nyhedningar (okej, nu närmar jag mig gränsen för vad till och med jag kan acceptera) huserar fritt. Varför lägga sig i något, som man knappt ens deltar i? Eller som man enbart konsumerar.
Vilka ska göra något åt Medeltidsveckan?
Det vi som föreningar har störst möjlighet att påverka är just lägret. Om du står på marknaden kan du se till att ditt stånd håller hög klass/bra tidsenlighet men mer än så kan du inte påverka, resten ligger i arrangörernas händer, de är de som kan gallra bort krimskramset(<b>OBSERVERA</b> att det jag vänder mig mot är marknadsutbudet, vad folk har för kläder skiter jag mer eller mindre fullständigt i så länge folk försöker), sedan om de verkligen <i>vill</i> göra det är en annan sak och däri ligger just den, som jag ser det, stora anledningen till att så många drar sig undan: De har sett samma utbud tidigare och hittar ingenting som intresserar dem nämnvärt. Kvar blir då den sociala aspekten av det hela: Att träffa folk som man inte träffar varje vecka, men varför ska man göra det i Visby bland all trängsel om man sedan får traska hela vägen tillbaka till lägret pga att bussen slutat gå, när man kan sitta i ett mysigt läger sjungandes mysiga sånger med ett stop svalt mjöd i näven redan från första början?
Där ligger också vinsten med läger närmre stan, fler kommer (förmodligen) att gå in till stan kortare vändor eller för en picnic, så på den punkten håller jag med dig. Om det sedan är möjligt pga. ytrymmes- och logistikskäl är en annan femma.

Ang marknaden:
Varför ska jag rycka på axlarna åt krimskramset på marknaden bara för att jag enbart är där som besökare och inte är med och arrangerar?
Enligt samma resonemang skulle jag aldrig klaga på om videon jag köpte går sönder eftersom jag inte var med och byggde den.
Hellre visar jag mitt missnöje genom att inte köpa skräpet på marknaden. Tyvärr finns det för många som köper det eftersom krimskramsnasarna knappast skulle bry sig om att åka till Visby om så icke vore fallet.
Om du själv accepterar krimskrams och nylonmantlar, varför kan du inte acceptera nypaganism?

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 21 augusti 2003, 07:03

Hmm....
Alla verkar vara rörande eniga om att en lägerplacering (helst ett "storläger" enligt vad som skissats) närmare Visby skulle leda till att "medeltidsfolket" skulle vara mer benägna på att röra sig i stan. Detta skulle leda till mer stämning och mer folkliv (vilket i sin tur sannolikt skulle dra mer folk), något som i sin tur skulle till mer rörelse och mer kommers. Med andra ord något som alla inblandade (inklusive de stackars fattiga krögarna [:p]) rimligen skulle vinna på. Om lägret/en som motprestation kunde tänka sig utökade öppettider för allmänheten kanske kommunen (eller nåt) kan låta sig övertalas?

Om man dessutom gjorde lite förnyelse av programmet och en uppstramning på marknaden skulle sannolikt Mtv genomgå en rejäl vitalisering - och det utan alltför stora åtgärder, egentligen!

Med tanke på vilka som frekventerar det här forumet kan man anta att vad som sägs här ganska hyggligt speglar åsikterna hos det någorlunda seriösa "medeltidsfolket". Den här tråden <u><b>borde</b></u> alltså vara av stort intresse för arrangörerna av Mtv! Lustigt att de inte är här. (Jag har tipsat dem om den här diskussionen via mejl...)
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 21 augusti 2003, 07:51

Personligen fascineras jag som vanligt över att folk är så benägna att lufta sina åsikter, men så sällan tänker på att lufta dem för "rätt" personer. Ni som tycker så starkt om Medeltidsveckan, har ni delgett Stiftelsen era åsikter? Det kan jag varmt rekommendera, de brukar välkomna feedback och idéer. Om ni inte vill sätta en konstruktiv knorr på det hela är jag personligen benägen att kalla mycket i denna tråd för vanligt svenskt gnäll...[}:)]
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 21 augusti 2003, 08:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Ni som tycker så starkt om Medeltidsveckan, har ni delgett Stiftelsen era åsikter? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, faktiskt! [^]
Både vid ett tidigare tillfälle (med, mycket riktigt, positiv respons)och nu när jag via mail tipsat dem om den här tråden.

Lasse C
(gapig [}:)])
Lasse C

Inläggav Arild Krake » 21 augusti 2003, 09:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Hmm....
Alla verkar vara rörande eniga om att en lägerplacering (helst ett "storläger" enligt vad som skissats) närmare Visby skulle leda till att "medeltidsfolket" skulle vara mer benägna på att röra sig i stan. Detta skulle leda till mer stämning och mer folkliv (vilket i sin tur sannolikt skulle dra mer folk), något som i sin tur skulle till mer rörelse och mer kommers. Med andra ord något som alla inblandade (inklusive de stackars fattiga krögarna [:p]) rimligen skulle vinna på. Om lägret/en som motprestation kunde tänka sig utökade öppettider för allmänheten kanske kommunen (eller nåt) kan låta sig övertalas?

Hur skulle staden kunna blomma upp av fler medeltidsmänniskor om dessa samtidigt är tvungna att vara i lägret. För kommer man inte bli tvungen att vara i lägret för att visa upp sig och kolla att man inte får sina saker stulna om det blir fler och längre öppetläger dagar?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 21 augusti 2003, 09:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>Hur skulle staden kunna blomma upp av fler medeltidsmänniskor om dessa samtidigt är tvungna att vara i lägret. För kommer man inte bli tvungen att vara i lägret för att visa upp sig och kolla att man inte får sina saker stulna om det blir fler och längre öppetläger dagar?

Ludvig

Bra fråga! Det verkar som om min tro på människans godhet faktiskt inte är död, ändå! Ibland förvånar jag mig själv... [;)]

Allvarligt, talat, det där <u><b>är</b></u> givetvis ett problem! Hur man skall lösa det vet jag inte, ärligt talat. Det behövs givetvis en utökad vakthållning, vilket många säkerligen inte är pigga på. Det känns inte kul med ett inhägnat område, men det vore ju en lösning...

Har du själv några förslag? Idén med ett större läger närmare Visby verkar tilltala många, och ha många fördelar. Det vore synd om den går i stöpet enbart p g a stöldrisken. Det blir väl en fråga om balansering: Hur uppnår man maximal fördel för och med lägret, samtidigt som man minimerar nackdelarna (d v s fulla och/eller korkade och/eller tjuvaktiga element bland "allmänheten") - eller åtminstone håller nackdelarna på en acceptabel nivå?

Som sagt: Jag har ingen bra lösning, förslag mottages. [:)]

Lasse C
Lasse C

Inläggav cizzi » 21 augusti 2003, 11:57

Nu har jag ju som sagt till dem som inte bor i medeltidslägret, och faktum är att jag trots många år av flitigt medeltidsvecke-besökande inte ens var där i år. Därmed inte sagt att jag inte tycker ... [;)]

Såhär tycker jag:
* Om lägret låg närmare Visby skulle folk mer obehindrat röra sig "på sta'n", både dag- och nattetid, inte bara för att gå på bolaget. Och självklart skulle många av oss som idag väljer att hyra lägenhet innanför eller strax utanför murarna istället välja att bo i lägret om det inte varit så verdamte långt dit!

* Problemet är inte, åtminstone inte för mig, att folk dricker och bär svärd, problemet är att de <b>bara</b> dricker och bär svärd, de <b>bryr </b>sig inte om att anstränga sig för att sy kläder eller ens ta reda på vad folk hade på sig! De är bara där för att supa och slåss.

* De senaste fyra eller fem åren har jag inte hittat en enda mojäng på markanden jag velat ha förutom fårskinn och lite smide. Varför? Jo för det verkar inte som om Medeltidsveckans arrangörer ställer krav på försäljarna – och om de gör det verkar de åtminstone inte kolla att kraven faktiskt efterlevs. Alltså kryllar det av krimskrams och kebab, och hela den medeltida atmosfären försvann som genom ett trollslag …

*Att det finns en hel massa ”nakna” (eller civilklädda eller vanliga eller vad man nu vill kalla dem) människor är bara att acceptera. Det enda vi kan påverka är ju nivån på vårt eget medverkande, och se till att vi själva befolkar den fantastiska medeltida ”kuliss” som ju Visby faktiskt utgör. Att <b>vi</b> ser till att <b>vi</b> vimlar i gränderna, säljer hantverken, visar upp oss för alla de ”nakna” och varandra etc. Som det är nu sitter folk och trycker i lägret med små undantag för systembolagsbesök och matshopping på OBS.

* Tornerspel må vara hur omedeltida som helst – det drar folk och är hur som helst en stor händelse. Självklart måste det ju få vara kommersiellt också, hur ska det annars finansieras? Jag kan känna att det är himla lätt för fastlänningar att gapa ”kommersiellt skit” och ”sell-out”, men det behagar er allihopa att faktiskt åka dit och härja på somrarna! Ringmuren ska finnas där och MTV-arrangörerna ska fixa och dona och staden skall vara tjusig och strandpromenaden städad, och det ska man ju ha klart för sig att det kostar pengar och görs faktiskt till stor del för just turisternas skull, inte för de bofasta.

När ni åker hem igen och Visby mer eller mindre dör söndag vecka 32 finns det 58 000 människor kvar på ön som under hela sommaren hållit sig långt borta från Visby, Tofta strand etc, helt enkelt för att ön invaderas av turister och det är mer eller mindre outhärdlig för icke-turister att försöka göra något så enkelt som att köpa ett par strumpor eller en kasse middagsmat. Affärerna innanför ringmuren stänger för säsongen (någon skrev rätt träffande någonstans någon gång att Destination Gotland lika gärna hade kunnat hänga en skylt med ”Stängt för säsongen” på gotlandsbåten) och kvar är skräpet efter turisterna som flytt lika fort som de dök upp.

Faktum är att ”medeltidarna” inte har mer rätt till Visby än de icke-klädda turisterna bara för att ni (vi) har kläder som ”matchar inredningen”. Ni är lika mycket besökare allihopa, och får faktiskt acceptera det faktum att gotlänningarna naturligtvis försöker göra sig en hacka på er på alla sätt de bara kan! Skulle inte du det om en busslast tyskar plötsligt kom inrusande på din tomt och slängde sig på gräset, kastade skräp i poolen och trampade runt i dina rabatter?

* MTV anordnas inte heller för att medeltidarna ska ha en konferensanläggning med schysst kuliss någonstans utanför stan, utan för att få medeltiden att återuppstå i Visby för en vecka! Naturligtvis är det trevligt med ett stort medeltida läger, men som det är nu är det öppet ett par små timmar på hela veckan, och handlar bara om att ni ska ha partaj med varandra. Självklart får ni inte ha läger på bästaste platsen närmast stan, det ni tillför medeltidsveckan uppväger inte på något vis det de tillför er. Håll lägret öppet och gör det till en ”attraktion” precis som tornerspelen eller Kapitelhusgården ska ni se att det går bättre att få loss attraktivare markområden.

Titta bara på hantverkslägret – gissa varför de får slå sig ner i Östergravar? Jo, för att lägret är öppet för allmänheten och därmed är ett dragplåster för turister, som därmed gör av med pengar, vilket i sin tur innebär att Gotlands kommun faktiskt <b><i>tjänar</i></b> på att de finns där! Man kan inte bara fixa för sig själv, och vänta sig att alla ska kasta grejor efter en, man måste faktiskt bjuda tillbaka också!

Fundera på det – att ha ett större läger som är öppet för allmänheten kanske fem av sju dagar mellan typ 10 och 17, ta en tia i inträde till att finansiera markhyra och grejor och kanske arrangera lite grejs i stil med kämpaleksträning och hantverkande och matlagning utanför tälten och grejor. Foteviken funkar skitbra, alla lever vikingaliv i vikingakuliss och mellan vissa klockslag kommer turisterna och tittar och petar på en och frågar grejor. Jag finner ett minst lika stort nöje i att jag på det viset delar med mig av mina kunskaper till allmänheten som i att ha mysigt och umgås med mina likar.

Med ett väl utvecklat koncept och många givande idéer nerpräntade i ett kreativt förslag som bifogas en anhållan om att få slå upp bopålarna på ett bra ställe närmare stan kommer man nog längre än när man bara surar över lägena man erbjuds och arrangemangen som anordnas!
cizzi

Inläggav cizzi » 21 augusti 2003, 12:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>
[brHur skulle staden kunna blomma upp av fler medeltidsmänniskor om dessa samtidigt är tvungna att vara i lägret. För kommer man inte bli tvungen att vara i lägret för att visa upp sig och kolla att man inte får sina saker stulna om det blir fler och längre öppetläger dagar?

Ludvig

Men snälla, <b>alla</b> måste väl inte sitta bredvid sina ägodelar och vakta dem konstant?! Värdesaker har man i stängda tält (stängt betyder do not enter), och det finns ju alltid ett gäng medeltidningar i lägret, eller hur?

Det funkar som sagt finfint i Foteviken, och mig veterligen snurrar folk omkring bäst de vill, och jag har aldrig hört om någon som blivit av med något under dagtid när turisterna är i lägret! De flesta av våra saker är faktiskt inte stöldbegärliga för andra än andra medeltidningar ...
cizzi

Inläggav Micke D » 21 augusti 2003, 12:17

Lasse C!

Jag hörde igår att ditt meddelande har kommit fram till Uffe Berg som är verksamhetsledare eller nått sånt, och att en eller flera av de som håller i Medeltidsveckan kanske kommer med i discussionen.
Vi får väl se hur det fortlöper.

/Micke D
Micke D

Inläggav Sara Lundström » 21 augusti 2003, 12:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
[* De senaste fyra eller fem åren har jag inte hittat en enda mojäng på markanden jag velat ha förutom fårskinn och lite smide. Varför? Jo för det verkar inte som om Medeltidsveckans arrangörer ställer krav på försäljarna – och om de gör det verkar de åtminstone inte kolla att kraven faktiskt efterlevs. Alltså kryllar det av krimskrams och kebab, och hela den medeltida atmosfären försvann som genom ett trollslag …

Det finns krav på marknadsförsäljarna från stiftelsens sida, men jag håller med om att de är fruktansvärt dåliga på att se till att dessa efterlevs. Påpeka det för stiftelsen! Ju fler vi blir som klagar, desto större chans att något faktiskt händer.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
*Att det finns en hel massa ”nakna” (eller civilklädda eller vanliga eller vad man nu vill kalla dem) människor är bara att acceptera. Det enda vi kan påverka är ju nivån på vårt eget medverkande, och se till att vi själva befolkar den fantastiska medeltida ”kuliss” som ju Visby faktiskt utgör. Att <b>vi</b> ser till att <b>vi</b> vimlar i gränderna, säljer hantverken, visar upp oss för alla de ”nakna” och varandra etc. Som det är nu sitter folk och trycker i lägret med små undantag för systembolagsbesök och matshopping på OBS.

Hjälp, vad jag håller med. Det finns många som aldrig överhuvud taget är inne i stan, utom för ovanstående samt söndagsmarknaden. Och som skryter med det. Jag har goda vänner som varit på medeltidsveckan sedan anno dazumal och aldrig varit på Clematis. Jag kan inte förstå detta. Varför åka till Visby om man inte tar till vara det unika som är - Visby?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Titta bara på hantverkslägret – gissa varför de får slå sig ner i Östergravar? Jo, för att lägret är öppet för allmänheten och därmed är ett dragplåster för turister, som därmed gör av med pengar, vilket i sin tur innebär att Gotlands kommun faktiskt <b><i>tjänar</i></b> på att de finns där! Man kan inte bara fixa för sig själv, och vänta sig att alla ska kasta grejor efter en, man måste faktiskt bjuda tillbaka också! Jag kan inte förstå detta.

Nordrike blev faktiskt erbjudna att överta Hantverkslägrets plats för allmänna medeltidslägret, men vi bedömde att det inte skulle fungera för oss. Det skulle inte gå att socialisera på kvällarna, om man inte vill bli våldgästad av fulla tonåringar, och vi skulle ha drabbats av väldigt mycket stölder, om vi inte drog igång en vakthållning i klass med Securitas. Dessutom misstänkte vi att det arrangemang med duschar och toaletter som Hantverkslägret hade inte skulle fungera för ett så mycket större läger. Därför blev medeltidslägret kvar på Snäck. Stiftelsen kom inte med några krav på ökat öppethållande och mer turisttillvändhet för detta erbjudande (som vi kände oss mycket hedrade av). De är medvetna om att medeltidsmänniskor är stommen i veckan och en tillgång i sig.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Med ett väl utvecklat koncept och många givande idéer nerpräntade i ett kreativt förslag som bifogas en anhållan om att få slå upp bopålarna på ett bra ställe närmare stan kommer man nog längre än när man bara surar över lägena man erbjuds och arrangemangen som anordnas!

Vem surar över lägen som erbjuds? Har du själv varit med och arrangerat något av lägren, eftersom du vet så säkert?[;)] Det enda man i Nordrike (som är det enda jag kan uttala mig om) "surat" över, är att det inte längre går att ha läger på Rabbisfälten, eftersom det är naturreservat. Sen finns det problem och aber med alla områden som kan komma i fråga för läger, det vore nästan underligt annars. Då tar man det som är bäst, alternativt minst dåligt. Så enkelt är det.
Sara Lundström

Inläggav Burmeister » 21 augusti 2003, 12:25

Cizzi - Helt rätt, vi kan inte sitta i våra läger och tycka att vi tillför någonting, det finns inget utbyte direkt för medeltidsveckans andra besökare. Frågan är vad vi skulle kunna göra som inte kräver en för stor omvälvning av lägerlivet. Att ha ett läger som är öppet likt hantverkslägret kräver att alla närvarande ser sin närvaro i lägret inte som semester utan som ett jobb. Ska vi visa upp vad vi gör kan vi inte bara sitta och slöa i underkläderna halva dagen utan vi måste aktivt visa upp hantverk, kampkonst, guida, laga mat etc., annars erbjuder vi inte mer än en mycket slapp och passiv manekänguppvisning. Det tror jag nog att många skulle ha svårt att acceptera, för många är Visby just semester.

Kanske, ifall vi bygger ett storläger nåsta år, kan vi ha en speciell avdelning som är öppet för turisterna där man turas om att bemanna och visa kanske? Det skulle kräva massor av organisation förstås men om det skulle öppna dörrarna för att ha lägret i gravarna? Kanske...

/Andreas
Burmeister

Inläggav Lasse C » 21 augusti 2003, 12:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
Fundera på det – att ha ett större läger som är öppet för allmänheten kanske fem av sju dagar mellan typ 10 och 17, ta en tia i inträde till att finansiera markhyra och grejor och kanske arrangera lite grejs i stil med kämpaleksträning och hantverkande och matlagning utanför tälten och grejor. Jag finner ett minst lika stort nöje i att jag på det viset delar med mig av mina kunskaper till allmänheten som i att ha mysigt och umgås med mina likar.

Med ett väl utvecklat koncept och många givande idéer nerpräntade i ett kreativt förslag som bifogas en anhållan om att få slå upp bopålarna på ett bra ställe närmare stan kommer man nog längre än när man bara surar över lägena man erbjuds och arrangemangen som anordnas!

Både välgenomtänkt och välformulerat - som vanligt. [:)] *<i>respektfull bugning</i>*

Vi (inte minst jag) har ju ondgjort oss över krögarna som tycker att Medeltidsveckan (inkl "medeltidsfolket") mest är i vägen för deras strävan att tjäna pengar. Du påpekar att en del bland "medeltidsfolket" kan ha en attityd att kommersen och turisterna är i vägen för deras strävan att ha kul med kompisarna - och tyvärr har du nog åtminstone delvis rätt i det. Mtv och "medeltidsfolket" behöver varandra, tror jag. Medeltidsveckan utan "medeltidsfolket" skulle bli rätt urblekt, och Mtv ger en ram som "medeltidsfolket" behöver. Om man kan samverka och bjuda till från båda håll borde det vara till fördel för alla inblandade. Som vanligt gäller TINSTAAFL-principen: För att få något måste man ge något. Från båda håll.

Efter att ha bott i en mindre ort på västkusten ett antal år är jag väl medveten om dilemmat med turister - de är som måsar (= uppträder flockvis, väsnas, hugger för sig, och skiter ner överallt) men orten behöver deras pengar för att överleva. Jag är väl medveten om att många som är inblandade i det som sker under Mtv gör det för att tjäna pengar. Det har jag heller inget emot, vi måste alla leva. Dock undrar jag hur mycket av pengarna som dras in som kommer Gotland och Gotlänningarna till godo? Är det inte så att åtskilliga näringidkare är där under sommaren och sedan åker därifrån med sin förtjänst?
Lasse C

Inläggav cizzi » 21 augusti 2003, 12:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Vem surar över lägen som erbjuds? Har du själv varit med och arrangerat något av lägren, eftersom du vet så säkert?[;)] <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu pratar jag inte nödvändigtvis om de som <b>faktiskt</b> arrangerar, utan alla de som vill ha serverat på silverfat utan att fixa själva.
cizzi

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang