av Naual » 7 februari 2007, 22:48
Jag vill passa på att fråga er som ska till Halmstad om vad ni tänker hitta på. Jag är nämligen upprymd av möjligheterna med byn. Kanske kan man samarbeta om några grejer, t ex fråga arrangörerna (som verkar frikostiga)om de vill bjuda in någon forskare eller grupp som man sällan ser i Sverige annars om t ex medeltida byar och återskapande, eller ha några gemensamma hållpunkter eller projekt. Eller i varje fall spåna lite så här forumledes.
Vi har tiggt till oss en bild (ska ladda upp den när jag klurat ut hur man gör) över området och det liknar verkligen en by med kyrka (eller om det är ett konvent), hagar, kålgårdar och (inbillar jag mig)små verkstäder. Det är säkert inte regelrätt på alla sätt, men det vore juste med något annat än bara marknad, världen är verkligen svältfödd på medeltida kulturmiljöer.
Jag tänker hönshus, bikupor, gödselstackar, garn som färgas, bröd som bakas, smedja, barn som leker, spel, bågskytte, kanske en badstuga, kanske ett värdshus och regelbundna tidegärder i kyrkan osv, osv.
(Och på det en gigantisk kommers och helt oseriösa grejer, men så var det väl redan då på marknader? Mareknaden förklarar ju också alla fantastiska framträdanden och varför byn översvämmas av utsocknes folk i konstiga kläder - men det var en parentes)
/Martin