[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nationaldag 6:e Juni, rätt eller fel datum?

Nationaldag 6:e Juni, rätt eller fel datum?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Nationaldag 6:e Juni, rätt eller fel datum?

Inläggav Martin Wallgren » 5 juni 2007, 12:58

Vi har som bekant svensk nationaldag den 6 Juni. Jag tänkte inte att vi skulle diskutera nationaldagen vara eller inte vara här utan kanske om den 6: Juni är det läpligaste datumet.

Jag och en kompis försökte hitta andra alternativ, mest för att inte hamna så nära midsommar som ofta uppkommer som ett alternativt datum.

Dett är juh redan en fin högtid i sig och jag tycker inte att vi ska fira vår störata kvasireligiösa högtid och vår nationaldag samma dag.

Först hittade vi den 12 september som skulle kunna vara en fin dag då Sverige fick rösträtt för hela den vuxna befolkningen denna dag (1921) men det kanske är för nära den 11 September osm av många skäl är en svart dag. Aliendes störtande, Anna Lindh, 9:11 osv...

Vad tycker ni?
Martin Wallgren

Inläggav Lasse C » 5 juni 2007, 14:33

Knuten är väl att vi i Sverige egentligen inte har nåt riktigt bra att hänga upp nationaldagen på. Flera länder (vår närmaste granne i väster, t ex) har ju det datum då självständighetsförklaring eller grundlag skrivits under, etc. Det som utmärker är att det är datum som är viktiga brytpunkter i historien – viktiga i den betydelsen att de är positiva och stärker den nationella identiteten, på nåt vis.

Vad har vi för sådant i Sverige – egentligen?
Som grund för 6:e juni har anförts Gustav Vasas trontillträde, och ev nå´t annat lite luddigt. Jippiii. Gör vågen, allihop. (<i>OBS: Sarkasm</i>) Det känns lite konstruerat, lite av ”Vi borde allt också ha en nationaldag – när skall vi lägga den? Vad kan vi leta opp för någe?”

På ett sätt vore midsommarafton ett logiskt val, eftersom det är något som verkligen ingår i den svenska identiteten, och en dag som alla svenskar verkligen firar.

Nu när 6/6 äntligen blivit helgdag tror jag att det mest typiska sättet att fira den helgdagen är att åka till sommarstugan, för dem som kan…

Men, för att faktiskt svara på din fråga tror jag det blir svårt att hitta ett bra alternativt datum – helt enkelt för att jag tror att det är ont om händelser som utmärker sig tillräckligt tydligt i medvetande hos en stor del av svenskarna!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Patrik_GBG » 5 juni 2007, 15:33

Jag visste inte ens att det var Gustav Vasas trontillträde vi firade 6/6, och jag är inte ensam om det!
Själv tycker jag att det var skandal att dom sabbade midsommar och gjorde den till ännu en stressad helg
den var ju riktigt ingrodd i folk förut och något man såg fram emot förr ju,
vi kan ju bränna alla dom som loobade och ändrade den till skit den 6/6 så har vi något att fira den 6/6
och så kan vi bränna dockor med deras namn på "Nationaldagen" och flytta midsommar tillbaka
till dagen för sommarsolståndet, då hade jag i.a.f firat den 6/6.

"Gammla midsommar jag saknar dig så" :)
Patrik_GBG

Inläggav Djingis Khan » 5 juni 2007, 16:09

Tycker 6:e juni fungerar bra, eftersom Gustav Vasas regeringstid varit avgörande för landets vidare utveckling - på gott och ont
Djingis Khan

Inläggav Anna-Carin » 5 juni 2007, 20:58

Håller med om att det inte finns någon lämplig dag; vi skulle kanske ha nöjt oss med att ha svenska flaggans dag (som var en vanlig arbetsdag) och skippat hela nationaldageriet (och sluppit sabba en långhelg).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

datum då självständighetsförklaring eller grundlag skrivits under, etc. Det som utmärker är att det är datum som är viktiga brytpunkter i historien – viktiga i den betydelsen att de är positiva och stärker den nationella identiteten, på nåt vis.

Vad har vi för sådant i Sverige – egentligen?
Som grund för 6:e juni har anförts Gustav Vasas trontillträde, och ev nå´t annat lite luddigt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst att "det där luddiga" är att 6 juni kom 1809 års författning som gjorde slut på på det kungliga enväldet; makten skulle därefter delas mellan kung och riksdag. Det brukar väl anses positivt, men knappast något som i det allmänna medvetandet är särskilt avgörande för den nationella identiteten. Om man inte tänker på just detta att det var en typiskt svensk medelväg - inte revolution och avskaffande av kungamakten, utan samförstånd och medbestämmande... [;)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

På ett sätt vore midsommarafton ett logiskt val, eftersom det är något som verkligen ingår i den svenska identiteten, och en dag som alla svenskar verkligen firar.
Ja - <i>om midsommarafton åter skulle bli en rörlig dag.</i> Det skulle nog se allför lustigt ut att i propra uppställningar över olika länders helgdagar skriva att den svenska nationaldagen infaller på den fredag som inträffar mellan 20-26 juni. [:o)]
Anna-Carin

Inläggav Lasse C » 7 juni 2007, 11:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna-Carin</i>

Ja - <i>om midsommarafton åter skulle bli en rörlig dag.</i> Det skulle nog se allför lustigt ut att i propra uppställningar över olika länders helgdagar skriva att den svenska nationaldagen infaller på den fredag som inträffar mellan 20-26 juni. [:o)]

Självfallet! [:D]
Det var givetvis min tanke - den kändes så självklar att jag inte ens skrev ut det. Sommarsolståndet inträffar ju normalt 21 eller 22 juni. Välj en av dem, så kommer vi rätt. Det skulle kännas naturligt, på nåt vis.

För mig som är av delad norsk-svensk härkomst och i och med det har varit med om att fira 17 mai några gånger känns dessutom det svenska nationaldagsfirandet ganska... stelt och blekt, om vi säger så. [;)]

Lasse
Lasse C

Inläggav Varg » 7 juni 2007, 13:33

Lasse-C skrev: "känns dessutom det svenska nationaldagsfirandet ganska... stelt och blekt"

Men Lasse, det är ju det som är svenskt! Så på det stora hela så är det rätt lyckat under de premisserna, eller hur? : )

Martin Varg Zetterman

ps
Ditt avslöjande gällande ditt förflutna har äntligen förklarat ditt osvenska beteende!
ds
Varg

Inläggav Patrik_GBG » 7 juni 2007, 16:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Lasse-C skrev: "känns dessutom det svenska nationaldagsfirandet ganska... stelt och blekt"

Men Lasse, det är ju det som är svenskt! Så på det stora hela så är det rätt lyckat under de premisserna, eller hur? : )

Martin Varg Zetterman

ps
Ditt avslöjande gällande ditt förflutna har äntligen förklarat ditt osvenska beteende!
ds
Jag håller med våran färg-glade kille Lasse-c om "stelt o blekt"
det är liksom "allsång på skansen" över det tycker jag i.a.f,
alltså som tjhoo o tjhimm på konstgjord andning, "seee vaddd kulll viii harrr"! [xx(]

Nä! något att fira är väl ändå att vi har lyckats hålla oss utanför krig å elände bra länge,
så den dagen hade väl varit mer passande för oss vanliga dödliga,
vilken dag det var vi blev neutrala vet jag ej men den hade varit bra tycker jag. [:)]
Patrik_GBG

Inläggav Todd » 7 juni 2007, 21:22

Just den 6/6 är ju en lite motsägelsefull dag.

Dels har vi Gustav Wasas kröning 1523 och ätten intåg i den Svenska historien, sedan har vi ju antagandet av 1809 års regeringsform vilket betydde slutet för Wasa ätten.

Det känns så otroligt Svenskt att man just valt denna dag då den är "lagom" och funkar för alla, dvs både för de som anser att den skall firas i åminnelse av GW ,men för de som vurmar för de allmänna medborgerliga fri- och rättigheterna, samvetsfrihet, säkerhet till person och egendom samt tryck- och yttrandefrihet som det beslutades om 1809.

Därmed känns den 6 juni helt rätt.

/Todd
Todd

Inläggav Patrik_GBG » 7 juni 2007, 23:48

[B)][:I] Så vi blev neutrala den 6/6 1809 då om jag förstod allt rätt,
fick vi allemansrätten den 6/6 med? [:)]
Fixar dom (politikerna) till det med att flytta tillbaks midsommarafton
till det magiska sommarsolståndet så är jag med med hela huvet den 6/6. [:p]
Patrik_GBG

Inläggav Anna-Carin » 8 juni 2007, 20:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_GBG</i>

Det är väl en gammal sedvanerätt, men den nämns åtminstone i Miljöbalken (1998:808), utfärdad 1998-06-11 (det var i alla fall nära!). Fast att ta nationaldagsdatum efter den börjar kanske verka lite långsökt...
Anna-Carin

Inläggav Max Gullberg » 8 juni 2007, 20:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Dels har vi Gustav Wasas kröning 1523 och ätten intåg i den Svenska historien, sedan har vi ju antagandet av 1809 års regeringsform vilket betydde slutet för Wasa ätten.

Eh, Wasa ätten tar väl ändå slut när Kristina abdikerar?
Max Gullberg

Inläggav Patrik_GBG » 8 juni 2007, 23:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna-Carin</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_GBG</i>

Det är väl en gammal sedvanerätt, men den nämns åtminstone i Miljöbalken (1998:808), utfärdad 1998-06-11 (det var i alla fall nära!). Fast att ta nationaldagsdatum efter den börjar kanske verka lite långsökt...
[:)] Den är väl äldre än så och har hetat allemansrätten bra länge
den började dom ju tuta i en redan när jag började 1:a klass 1970,
Såg en amerikan från US som var här på något möte och som sa
på TV för ca:3år sen att han tyckte den var helt unik
och borde ha Nobels fredspris och spridas över hela jorden
och inte bara finnas här i Sverige,
Den var bara ett förslag, Martin efterlyste ju det [;)]
Patrik_GBG

Inläggav Anna-Carin » 9 juni 2007, 16:31

Visst, det är ett utmärkt trevligt förslag. Allemansrätten är en toppenidé, det är synd om resten av världen om den är unik. Det är bara svårt att hitta ett datum då den infördes. [:(] Enligt [url="http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1955"]Naturvårdsverket[/url] myntades begreppet i början av 1940-talet. Men eftersom den har rötter långt tillbaka (ev. på medeltiden) och aldrig blivit någon lag, finns det liksom inget bestämt datum då vi "fick" den.
Anna-Carin

Inläggav grylen » 10 juni 2007, 01:22

Jag som gute har ett dilemma med detta så jag hoppas att ni kloka kan komma med en bra lösning på detta. Jag är förmodligen inte ensam med att tycka "varför skall jag fira det som vi tvingades till"?
Gotland, Skåne och gud vet vem kom ju till nationen genom övertaganden. Oavsett vad som är idag så är ju nationaldagen något som för tankarna bakåt och en del av oss hamnar då som tillhörande andra länder. Man borde kunna hitta något som samlar alla och inte bara de i Stockholmstrakten.
Vi kanske skulle ha nationaldag varje torsdag då Tor var en större gemensam nämnare förr?
grylen

Nästa

Återgå till Diverse skvaller