Just det Varg! Vaddå Tor? Vi hade Ukko i mina nordliga hemtrakter! Går bort.
Gustav Vasa är inte värd att fira det minsta. Han formade Sverige, sägs det. Visst, nationen Sverige. Men det intressanta med det svenska nationalmedvetande som finns, är att vi internationellt sett är väldigt starkt förankrade till landskapet och naturen, något som många mer urbaniserade nationer inte är.
Landskapet ter sig på många sätt vara en starkare nationell symbol för oss svenskar än någon flagga, slott, huvudstad eller annan symbol eller förtryckarplats kan bli.
Gustav Vasa var ett av de största svin som suttit på tronen så jag tycker det är befängt att vi i modern tid instiftar en nationaldag som delvis baserar sig på en tyranns regim! Absurt!
Jag tror att smålänningar och norrlänningar och en bunt andra grupper i samhället kan enas om att vi skall skita i nationaldagen och införa någon slags "Hata Gustav Vasa dag" eller liknande. Vi kunde gå ut klädda som Dackebönder och bränna Gustav Vasadockor eller nåt!
Eller så instiftar vi en alternativ nationaldag där vi minns Nils Dacke eller Engelbrekt.
Men om vi vill fira Allemansrätten, som egentligen har mycket gamla rötter, OCH som är kopplad till landskapet, så är jag helt med på det tåget!
(Vi kan ju bränna Gustav Vasa dockor ändå!)