av Sunniva Saksvik » 8 oktober 2007, 00:24
Jeg skriver for tiden en rapport om bakerovner (i Trøndelag). Materialet mitt er først og fremst fra 1600-tallet og oppover (fra den eldste ovnen som finnes fremdeles i området), men jeg har sett litt på eldre over også. Den generelle trenden er at eldre ovner (før 1700-tallet eller omkring der) har et rundere kammer enn de senere, slik som Handverkslagets som det er gjengitt bilde av ovenfor her. Trøndelags eldste ovn befinner seg i Erkebispegården i Trondheim, og er murt inn i muren der, med en røkutgang bak i ovnkammeret, gjennom veggen. Jeg vil anslå det som svært uvanlig og ugunstig å ha en bakerovn innomhus med mindre man bor i et slott eller en annen form for steinbygning. Disse ovnene og alt som har med baking å gjøre er nemlig svært brannfarlig. Ifølge branntakstprotokoller fra Trondheim på midten av 1700-tallet er alle ovner i byen (litt over 120 stykker i alt) plassert i egne hus i bakgården, vanligvis sammen med bryggerpanne for øl.
Det er flere måter å bygge en ovn på, alt etter hva slags bruksområde du ser for deg. Hvis ovnen skal være forholdsvis stor (plass til mer enn 10 brød, dvs ca 1,20m dyp) kan det være en fordel å ha røykutgang. Dette trenger ikke være stort mer enn et hull bak i ovnen. Med mindre ovnen er veldig stor MÅ man imidlertid ikke ha røykutgang, men da bør man tenne opp bakerst i ovnen og så rake glørne forover, heller enn det mer tradisjonelle hvor man tenner opp foran og raker glørne bakover, før de altså rakes ut igjen.
For å bake brød trenger man høy men hevn varme, og da er det mest egnet å bruke ovner som holder godt på varmen hvor glørne rakes ut før baking. Typisk vil man da fyre i fllere timer opptil flere døgn i ovner med plass til 70-100 brød. Disse ovnene har et sandmagasin som holder på varmen. Typisk bruker man ildfast stein til å mure opp selve bakekammeret. Utom der ligger sandmagasinet, og ytterst teglstein.
Ovner som ikke har slik magasinering blir fortere varme og fortere kalde igjen. Man kan fremdeles bake brød i slike, men ikke i så mange omganger.
Metoden hvor man baker med ild eller glør inne i ovnen underveis i bakingen egner seg best til bakevarer som trenger skarp, direkte varm og kort baketid, for eksempel pizza eller forsåvidt tynnbrød.
Det som ser ut som et kammer for opptenning UNDER selve bakekammeret, er som oftest en askeluke for å feie ut glør og sot. Å tenne opp under ovnen ville gitt svært ujevn varme og du får brød som er brent på undersiden og rå på oversiden. Jeg kan ikke huske å ha sett slike ovner.
Jeg har endel tegninger og materiale på hvordan man murer ovner fra moderne tid (1700 og oppover). Send meg en PM om du vil ha.