av Stefan_Olausson » 13 oktober 2008, 08:29
Gammal tråd men här kommer mina tankar runt hela iden.
Mv är en jätte bra idé för att få den helt vanliga mäniskan som mäst bryr sig om senaste avsnittet av idol att uppsöka historia. Det är de som betalar skatt och i sin tur besöker andra tillstälningar och köper billiga träsvärd till ungarna, det är de som gör alla dessa saker möjliga. Utan ett folkigtstöd för historia så kan vi med ett mer särpräglat intresse sitta och ha våra privata små tillstälningar men troligen inget Visby, Ystad, kalmar osv.
Var i byn på smyginvigningen och var väll inte så där super nöjd men ska åka dit i vår igen (har släkt i skara) När vi var där så såg det mäst ut som ett grustag men det kan bli bra och vara en viktigt prortal för nya som är intreserade av medeltid och levande historia. Om bara en på 500 blir intreserade av att tex läsa en bok om historia så har byn gjort en stor insats för att sprida kunskap och det är väll ändå den stora meningen med att åkterskap historia?
Jag tror att byn kan bli riktigt bra när man släpper just Arn och går mer mot att en ren medeltidsby med mer än bara ryttare och knallar utan även ger en mer hel bild av en svunnen tid. Jag hoppas att byn kan bli ett tillhåll där man vågar prova att tex göra ungnar, kastmaskiner och andra saker baserde på fynd. Det byn behöver är något som får de som redan är väldigt kunniga och intreserade att vilja åka dit ofta och bli intreserade av deras sattsningar.
Att sedan byn samtidigt är så öppen att även den breda massan hittar dit ser jag inte som något hinder, levande historia måste inte enbart bara en massa svårlästa avhandligar eller för slutna grupper.