Den Stora Segerfesten

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Lasse C » 8 september 2003, 07:42

Jag känner mig lite kluven inför det här, jag.
På minussidan verkar det kommersiellt så det förslår, och det verkar då rakt inte vara något högnivåevenemang. En viss tveksamhet infinner sig också när de inblandade verkar stå och skrika <font size="4"><b>AAAAARRRRRNNNNN!!!!! </b></font id="size4">(Dock tror jag inte Bert är inblandad – men det skall snarast bokföras på plussidan...)

På plussidan är det, som flera påpekat glest mellan medeltidsarrangemangen på hösten och särskilt i Västra Sverige. Enbart det ger evenemanget poäng. Somligt i programmet ser inte särskilt lovande ut, men annat skulle faktiskt kunna vara bra! Att man åtminstone gör försök att ta vara på den medeltidshistoria som det dräller av i Västergötland är också bra.

Det här är säkert ett evenemang med, för att använda en förskönande omskrivning, ”stor förbättringspotential”. Låt oss bara hoppas att arrangörerna får den hjälpen och att inte alla som skulle kunna ge den hjälpen bara spottar på evenemanget.

Vad beträffar att åka dit uttrycker Eva det rätt bra:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Om det inte vore för att vi har vårt årliga evenemang, Ragnhildscollegiet, då hade jag nog åkt till Skara. För jag gillar att klä ut (upp) mig och träffa folk.

Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Ibland <i>måste</i> ambitionsnivån kanske inte vara högre än så?

Mitt råd till Karolina är: Åk dit och se vad det går för! Skara är trevligt i vilket fall som helst, och vad jag förstod skulle programmet innehålla en medeltida stadsvandring. Bara den kan vara värd en resa. (Blev lite sugen själv, faktiskt.)

Lasse C
Lasse C

Inläggav Karolina » 8 september 2003, 10:45

Tack för all respons! Särskilt tack till Eva Andersson och Lasse C eftersom ni är de enda som har något positivt att säga!

Jag har iallafall bestämt mej för att åka iväg till Skara nu på lördag, så kan jag skriva på detta forum hur det var efteråt!
Karolina

Inläggav Lasse C » 8 september 2003, 11:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karolina</i>

Särskilt tack till Eva Andersson och Lasse C eftersom ni är de enda som har något positivt att säga!

Jag har iallafall bestämt mej för att åka iväg till Skara nu på lördag, så kan jag skriva på detta forum hur det var efteråt!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

*Bugar och rodnar klädsamt* [;)]
Har inte bestämt om jag själv åker, men jag hoppas verkligen du "rapporterar" efteråt! [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Björn Hellqvist » 9 september 2003, 23:51

Jag läste igenom statistinfot som Troja television skickat ut, och kunde inte låta bli att reagera på följande:

<i>Lunch till självkostnadspris kommer att finnas på inspelningsplatsen.</i>

Förra gången hade Troja anständigheten att hålla med fika och lunch. Nu ska man alltså inte bara ställa upp i åtta timmar gratis, utan även behöva pröjsa för käket!

<i>Ingen ersättning utgår till statister (ej heller för resor eller logi). Det här är en dokumentär och INTE någon spelfilm. Dokumentärbudgeten rymmer tyvärr inte ersättning för statister. Men vi hoppas att det för alla oss medverkande kommer att bli en trevlig upplevelse och ett minne för livet att för första gången gestalta hur Sverige blev ett rike och hur västgötarna mirakulöst besegrade danskarna i slaget vid Gestilren år 1210.</i>

Exsqueeze me? Så bara för att de sätter stämpeln "dokumentär", så försvinner alla möjligheter till anspråk på ersättning? Jag vet att vi tagit upp ersättningsfrågan förr, och att det stått klart att Troja inte budgeterat för statistersättningar i sin offert till TV4. Med andra ord ska man ställa upp med utrustning för bortåt 10.000:- en hel arbetsdag, bara för nöjet att möjliggöra för TV4 att sälja reklamtid i "pauserna" i "dokumentären".

<i>Troja har inte möjlighet att ersätta förlust eller skadegörelse av utrustning på grund av oaktsamhet.</i>

Frågan är vem som ska definiera "oaktsamhet"... Jag misstänker att Troja kommer ge sig själva tolkningsföreträde, och om man skulle få något så förstört, så... tough luck, det är krigets krav.

<i>I stora drag kommer hela dagen bli ett enda stort fältslag, med uppställningar, folk som rusar mot varandra, attacker och närkamper – tänk Braveheart!</i>

Med tanke på "säkerhetspolicyn" vid förra inspelningen ("Vilken säkerhetspolicy?" undrar vän av ordning. Tja, vad jag vet så fanns det ingen då och tydligen inte heller den här gången), så är det risk för personskador. Förra gången fick vi veta att vi omfattades av någon sorts försäkring, men frågan är om Troja ansett sig ha råd med det den här gången.

Kontentan av det hela är att jag ställer mig väldigt tvivlande till om jag ska skänka åtta timmar av mitt liv till Troja och TV4 under de här förutsättningarna. Om de inte värderar min insats till ens en gratis lunch och lite grundläggande trygghet, så ber jag att få betacka mig. De är välkomna åter, men då ska de banne mig betala för jobbet man utför!
Björn Hellqvist

Inläggav Lasse C » 10 september 2003, 06:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>

Så bara för att de sätter stämpeln "dokumentär", så försvinner alla möjligheter till anspråk på ersättning? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Som sagt är frågan om Troja och ersättning väl genomdiskuterad så den ser jag ingen anledning at dra igen.

Däremot är det väl lite intressant med benämningen "dokumentär"? I min enfald trodde jag det syftade på film som dokumenterar ett faktiskt skeende medan det pågår "for real"? <i><b>Det</b></i> måtte ändå bli en aning svårt rörande slaget vid Gestilren? [:D]
Det här måste ju per definition bli en (i bästa fall) rekonstruktion, och därmed "spelfilm" (som de ju säger att det inte är...)

Annars var väl Karolinas undring mest rörande evenemanget som helhet. Skit i filminspelningen och gå på stadsvandringen, det är vad jag tycker!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 10 september 2003, 08:39

En dokumentär behöver inte filmas medans den pågår. Det finns ju goda historiska dokumentärer, det minns jag från min barndom. (Hans Villius!) Däremot brukar ju en dokumentär sträva efter att motsvara vetenskapliga krav någorlunda. I vanliga fall.
Sara Lundström

Inläggav Martinus Canonicus » 10 september 2003, 21:15

Det här med villkoren för att delta som statist i filminspelning kan man diskutera från olika synvinklar, tycker jag. En aspekt är ju att man helt enkelt tycker det skulle vara kul. Men så dyker ju problemet upp om man blir igenkänd på celluloiden och därför på något sätt uppfattas som garant för att det är korrekt. Folk tänker: I annart fall skulle hon/han inte ha varit med...

Men det här med Segerfesten och Arn är ju mycket större än en filminspelning. All heder åt Skaraborgs Museum och Anja Presto som hakat på Arn-trenden och gjort massor för Västergötland som besöksmål. Guillous böcker har öppnat mångas ögon för den epok i landets historia som faktiskt är riksbildande - det hela leder fram till Birger Jarl osv. Och kommer man väl så långt är det snart tämligen känd historia. Men de hundra åren som leder fram till det? Där har Guillou gjort mer för historieintresset än många avhandlingar.

Historia ska vara roligt - inte bara korrekt. Hur väcks tioåringens intresse? Han/hon nagelfar inte detaljer utan täljer sin egen båge och så småningom kanske börjar läsa de "rätta" verken och bli autentisk. Hur många vittnar inte på detta forum om hur lajvandet var ett steg in i den riktiga historien?

Hade man bara tillåtit glasfiberlaminat i långbågarna så hade jag allvarligt funderat över att åka till Skara - åtminstone till tävlingen. Bara för att delta i något kul.
Martinus Canonicus

Inläggav Shadow » 10 september 2003, 21:26

För min egen del, så gillar jag inte riktigt detta med Arn.
Det är för att folk i allmänhet verkligen tror att han är en riktig historisk person, vilket ju är fel!
Visst, jag förstår att Västergötland har fått jättereklam p.g.a detta, men var framgår det tydligt att det är en påhittad person?
Jag har mött en hel del barn och ungdomar som till hundra procent tror att han är en anfader. Och de blir jättebesvikna när man berättar att så är inte fallet.

Shadow, som är lite för trött för detta just nu.... [:)]
Shadow

Inläggav Martinus Canonicus » 10 september 2003, 21:49

Shadow: Skara Museum gör det. Vad ska man mer begära? Ge historien färg och låt barnen upptäcka vad som är saga och vad som är fantasi.

Jag har lyssnat med nöje till en av Arn-guiderna vid Forshems kyrka. Hon gjorde klar åtskillnad mellan fakta och fiction.

Tror man också att Guillous Hamilton är något annat än uppdiktad? Och hur är det med Röde Orm?

Det är klart att det är ett problem, men om det inte funnes fiction skulle fakta bli rätt trist, för fictionen ger kött och blod åt gamla benrangel.
Martinus Canonicus

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 10 september 2003, 21:50

Det är väl precis just det som är problemet. Jag tycker också att det är bra att historieintresse väcks, på alla tänkbara sätt. Men jag pratade med en kompis häromdagen som just höll på att läsa någon av Arn-böckerna. Jag frågade lite försiktigt vad hon tyckte. Jo, den var jättebra, sade hon. Jag sade då att den främsta invändningen jag hade hört mot böckerna var just det att han framställdes som en historisk person (dvs en person som har levt i verkligheten). "Ja, det kan man ju inte veta", sade hon. Jo, sade jag, han är påhittad, har aldrig funnits. "Jamen de andra i böckerna fanns ju, Birger Jarl vet jag att jag har hört namnet på!" Jo, men just Arn har inte funnits. "Ja, det kan man ju inte veta", sade min kompis då, igen! Jag gav upp. Men hon tillade att hon också hade lånat hem "Jarlens sekel", så allt hopp är väl inte ute... [;)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Åsa vävare » 10 september 2003, 22:00

Problemet finns väl alltid när en uppdiktad person vävs in i en varp av historiska personer. Vi har Robin Hood, Ivanhoe, Hornblower... Hur ska vi hantera historiska romaner av detta slag? Om vi rensade ut dem ur våra bokhyllor så skulle det bli mycket plats över för annat. Vad säger våra bibliotekarier?
Åsa vävare

Inläggav Sara Lundström » 10 september 2003, 22:45

Som biliotekarie säger jag väl att Hc är Hc och K:2 är K:2, and ne'er the twain shall meet... Det är inga problem där, tycker jag!

Problemet är väl att Arn framställs mer eller mindre som en historisk person i marknadsföringen. Samt att populasen inte är litterat för att fatta skillnaden mellan fiktion på fakta-grund och riktiga fakta längre, än mindre tänka kritiskt.

Men Robin Hood har funnits på riktigt. Det har Dick Harrison sagt, och då är det ju Sant![;)]
Sara Lundström

Inläggav Åsa vävare » 10 september 2003, 22:53

OK - Dick Harrison tror jag på... Ja, men vilken Robin Hood...

Och bibliotekens systematik är jag uppvuxen med som bibliotekariebarn. Den skiljer ut de fiktiva från de verkliga. Fast fiktionen tar upp fler hyllmeter. Varför är det så - och vilka böcker lånas mest?
Åsa vävare

Inläggav Martinus Canonicus » 10 september 2003, 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
Arn framställs mer eller mindre som en historisk person i marknadsföringen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis! Här har du poängen.
Martinus Canonicus

Inläggav Björn Hellqvist » 11 september 2003, 00:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

Det här med villkoren för att delta som statist i filminspelning kan man diskutera från olika synvinklar, tycker jag. En aspekt är ju att man helt enkelt tycker det skulle vara kul. Men så dyker ju problemet upp om man blir igenkänd på celluloiden och därför på något sätt uppfattas som garant för att det är korrekt. Folk tänker: I annart fall skulle hon/han inte ha varit med...

Men det här med Segerfesten och Arn är ju mycket större än en filminspelning. All heder åt Skaraborgs Museum och Anja Presto som hakat på Arn-trenden och gjort massor för Västergötland som besöksmål. Guillous böcker har öppnat mångas ögon för den epok i landets historia som faktiskt är riksbildande - det hela leder fram till Birger Jarl osv. Och kommer man väl så långt är det snart tämligen känd historia. Men de hundra åren som leder fram till det? Där har Guillou gjort mer för historieintresset än många avhandlingar.

Historia ska vara roligt - inte bara korrekt. Hur väcks tioåringens intresse? Han/hon nagelfar inte detaljer utan täljer sin egen båge och så småningom kanske börjar läsa de "rätta" verken och bli autentisk. Hur många vittnar inte på detta forum om hur lajvandet var ett steg in i den riktiga historien?

Hade man bara tillåtit glasfiberlaminat i långbågarna så hade jag allvarligt funderat över att åka till Skara - åtminstone till tävlingen. Bara för att delta i något kul.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är helt klart positiv till att Arnböckerna säljer som smör, att Skara museum drar nytta av publiciteten, och att turismen ökat här på bôggda. Historia ska vara kul, och inte f-n var det Weibullarna som fick mig att bli historieintresserad, utan Prins Valiant och Ivanhoe. Jag känner Anja och har varit med på ett hörn (föredag, ringbrynjekurs - mot arvode, så klart). Jag har dock varit så pass insyltad i ideellt medeltideri i bortåt 15 år för att tycka att det är kul att springa hit och dit på ett fält utan att uppskattning i pekuniär form erbjudes. Troja är kommersiellt, TV4 är kommersiellt, och banne mig om inte Guillou är lite kommersiell han också. Så därför vill jag ha min bit av kakan om jag ska ställa upp med utrustning och erfarenhet under en hel dag. Hade jag bott i Skara hade jag nog deltagit i själva festen, fast mest som en social grej.
Björn Hellqvist

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang