av Martinus Canonicus » 9 februari 2008, 12:19
Eric, ibland finns det kopior av medeltida statyer till försäljning i museibutiker eller i kyrkor. Och jag har sett kopior av Öjamadonnan i alla möjliga storlekar i souvenirbutiker.
Runristaren, tron kan inte monopoliseras, det är enskilda kristna som är troende. I denna troendes gemenskap har prästen ett särskilt uppdrag - i detta ingår att fira mässan. På det sättet hålls den kristna kyrkan samman. Den invigda altarstenen är, tillsammans med kalk och patén för vinet och brödet, prästens verktyg för detta. En riddare har sina verktyg, svärd och sköld, och så har prästen sina verktyg, till vilket altarstenen hör.
En annan jämförelse: en läkare får genom sin legitimering rätt att utöva sitt yrke (t ex skära i folk och skriva ut medicin), en präst får efter vigning rätt att utöva sitt yrke (t ex fira mässa och höra bikt).
Jag har bland tänkt: var går gränsen mellan lek och allvar, fantasi och verklighet, spök och seriositet i det som entusiasterna håller på med. I den här diskussinen menar jag att altarstenen går över den gränsen. En andaktsbild, triptyk eller andaktsskåp gör det inte.