av Rigel » 9 mars 2008, 15:51
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag vet inte om frågan är svart eller vit. Shirehästens förfäder var säkert riddarhästar, men vi kan nog förvänta oss att de var mindre och smidigare. Den moderna Shirehästen är nog rimligtvis en häst utformad för att dra väldiga lass av öltunnor. Som du säger, man ville ha smidiga hästar.
Och vad frilansenes hemsidor vill säga, tror jag, är att en equus magnus då inte nödvändigtvis är en equus magnus idag. Det finns en ganska ingående genomgång i The Medieval Horse and its equipment (samma serie som Textiles and Clothing) som tar upp en del sånt.
Detrarius kommer i från latinets dextra som betyder höger. Detta sägs komma från att den tar höger fot först. Men helt säker kan ju ingen vara. Säger man örs, på svenska, så kommer man ju undan porblematiken... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kollat runt lite och Shirehästen stammar faktiskt från krigshästar från England, fast dessa förfäder var faktiskt mindre, smidigare och har inte så mycket gemensamt med Shiren som jag trodde (då jag ju trodde att det var Shire som var krigarhästar, alltså helt fel av mig, kan bara inte förstå var jag fått det ifrån).
Jo, det betyder ju höger rätt och slätt, och allt det där skriver de på Frilansarnas hemsida, men benämningen blev väl troligen också något man sa om hästar som var bra utbildade.
Det där med att den tar höger ben först stämmer säkert, men det gör ju de flesta hästar, om de själva får välja.
En bra häst tar den galopp dess ryttare ber om och det speciella med dextra hästar var nog mer att de bl.a var tränade att gå i två-takts galopp.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>
Plåt väger mindre än ringbrynja.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok, har ingen erfarenhet av plåtrustning så jag vet inte, antar att stora hästar inte avlades fram till krig över huvud taget i så fall.