[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Sista medeltidsveckan???

Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Sista medeltidsveckan???

Inläggav Oktavia » 7 april 2008, 15:43

Jag har hört rykten om att årets medeltidsvecka är den SISTA någonsin, eftersom vissa sponsorer dragit sig ur.

Stämmer detta?

Finns det någon som vet hur det står till med vecka 32?

Skall den flyttas? Skall den läggas ned?

Läste gamla disskutioner om medeltidsveckan här på forumet, och det finns ju så många som vill hjälpa och bidra och ändra och förbättra.
Har den informationen någonsin nått fram till de som arrangerar medeltidsveckan?

Har något förändrats till det bättre de senaste åren eller har folk gett upp?

Jag är nyfiken.
Oktavia

Inläggav Johan Käll » 7 april 2008, 19:02

inget vad jag vet har livit bättre om man ser det på det historiska gestaltandets plan.

Jag tror inte det går att ändra på det så mycket eftersom det körts in i sina egna spår för länge sedan. Det finns nog bättre ställen man kan påverka från början istället..

Men i sverige är intresset litet för riktiga historiska saker... lite lajvers å några riddare tillsammans med kristallförsäljare i lustig hatt är fortfarande standarden när det gäller 'medeltid'
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 7 april 2008, 20:29

Då får väl man försöka vända på det.
Jag tror och tycker mig se att det finns spridda talanger lite överallt, det är
nog bara att samla dessa och sen så blir det nog något väldigt bra.
Skalde-Tord

Inläggav Oktavia » 7 april 2008, 20:42

Mmm, visst är det sorgligt...?

"Möbeltygsveckan" behöver kanske omstruktureras från grunden om det skall bli någon skillnad i framtiden, om det nu blir någon dvs.

Fast nog tror jag att det skulle bli bättre om alla som visste skillnaden på rätt och fel drog sitt strå till stacken och åkte dit och bara njöt av den gamla herdeliga veckan.
Nu är det väl extremt lite "uppklädda" medeltidsintresserade som åker, det skulle vara fint om fler kom, om alla kom, och liksom tog tillbaka den.

Kanske skulle det vara bättre att verkligen lägga energi på något nytt, som då blir rätt från början,
men Visby är ju större än julafton för många, och det svider lite att se den översvämmas av bohemiska plingplongtanter i DiLevadräkter och riddarpizza och riddarglass och riddarriddare, och dröser av tvivelaktiga ynglingar med plastöron.

Önskar att nåt kunde göras.
Oktavia

Inläggav Skalde-Tord » 7 april 2008, 20:53

Tja, nog kan säkert något göras.
Det är dock kanske inte Visby som tyvärr får bli skådeplats för nya tag.

Håller med om att det är för lite återskapare där, med korrekt historiska dräkter och
med rätt intention.
Visst, de kanske har andan, men en massa köksbordsriddare, emoalver, pirater och guu vet vad, de
har nog klivit på fel båt.
De skulle ha åkt till Disneyland istället om inte annat.

För att det ska bli rätt från början, krävs rätt människor.
Det är ju dock tidskrävande att orkestrera en liknande historia, men med rätt personer så tror jag det skulle gå att ro iland.

Det är tråkigt, absolut, men visst går det att göra något.
Skalde-Tord

Inläggav Oktavia » 7 april 2008, 21:03

Jag vet inte om jag skulle orka ta tag i något alldeles allena just nu, men om någon annan skulle göra det skulle
jag verkligen inte vara sen att haka på, varesig det gäller bevarandet av en harmonisk och lärorik medeltidsvecka på Gotland eller en nyutsprungen ros någon annanstans i landet, jag har legat lågt med medeltidandet ganska länge, men nu saknar jag det och vill verkligen lägga min energi på något givande.

Det låter nästan på dig, Skalde-Tord, som att du kuckilurar på nån avlägsen vision, har du nåt förslag på var en ny tillställning skulle kunna utspela sig eller? :)
Oktavia

Inläggav Johan Käll » 7 april 2008, 21:08

kanske är det så att det är väldigt lite som lockar det 'uppklädda'. Staden visby ser man ju lika bra om inte bättre utanför medeltidsveckan. Sedan... jobbar många av oss när vi åker på events. Medeltidsveckan har varken intresse, pengar eller organisation att hyra in oss.

Men hur skulle man kunna styra upp medeltidsveckan? den har ett liv i sig själv. Större masan av de som åker VILL ha den som en större maskerad. Jag tror inte den går att styra upp.. bättre börja om nån annanstans.
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 7 april 2008, 21:11

Haha njae, men jag vill kanske förmedla tanken på att inte bara tycka att
"åh nej va synd att det slutar, det måste göras något"-andan...dvs den som inte leder till ett skvatt.

Jag är inte främmande, vet dock än så länge inte riktigt var och hur isf.
Visby är ju mycket bra, med tanke på staden och historien som finns omkring en bara man är där.
Tyvärr har MTV spårat ur och handlar inte om levandegörandet av historia utan om ett kommersiellt riddarjippo.
Skulle man införa mera pedagogik, mera riktig historia så skulle det nog bli riktigt bra igen och folk skulle ändå strömma till.

De som behöver fasas ut är de supande emo-ungarna (är någon emounge här och läser, då struntar jag i om ni tar åt er), plastriddarna, piraterna och alverna och skicka dem till tjottaheijti!

Nej nu i skrivandets stund så ruvar jag inte på något.
Men å andra sidan så kan jag spruta ideer som ingen annan , och ja, skulle några känna sig manade, så är jag inte sen att haka på.
Jag kan inte mycket, men jag brinner för historia och det är nog en bra början iaf.
Skalde-Tord

Inläggav Oktavia » 7 april 2008, 21:29

Det är vansinnigt intressant att höra era åsikter.

Ja, Visby har väl spårat ur, och i grund och botten är det väl arrangörerna själva som måste förstå och vilja göra något åt det hela. Men någon måste ju informera dem också då.
Äsch, det känns som en massa massa jobb när man som sagt bara kan göra om och göra rätt på en annan vacker plats.
Ja, jag vet inte hur man skall göra för att minska antalet obehagliga illbattingar. En lajv-och-maskerad-vecka nån helt annanstans, samtidigt som medeltidsveckan?[;)]

Nä, men jag var faktiskt i Sigtuna för ett tag sedan, otroligt vacker stad, skulle någon få för sig att utvecka deras små medeltidsdagar skulle jag vara intresserad, de var så sjukt trevliga på Sigtuna museum också, jag var alldeles mysglad när jag åkte därifrån.

Fast det är väl lika mycket jobb där kan jag tro. Finns det inga medeltidsdagar som faktiskt VILL återskapa nåt annat än marknader med eländiga fleecehattar och brödkavlar? Buhu!
Oktavia

Inläggav miklagard » 7 april 2008, 21:32

Jag åkte förr ofta till Medeltidsveckan men jag ledsnade till slut då ingen förnyelse skedde. Allt gick i samma spår och tunnades dessutom ur år från år. Förnyelse är ett livsvillkor för att bibehålla intresset !
miklagard

Inläggav Martinus Canonicus » 7 april 2008, 22:22

Medeltidsveckan på Gotland väcker känslor. Ingen är oberörd av den, det märks av alla inläggen sedan tråden öppnades kl 16 i dag.

Samma synpunkter framförs varje gång MTV tas upp. Alla är engagerade och vill verkligen någonting med Medeltidsveckan. Man kritiserar inte något som är likgiltigt för en. Det är gott.

Det som jag själv upplever som styrkan hos MTV är att den är så stor och mångfacetterad att två personer kan uppleva helt olika medeltidsveckor, beroende på var man hamnat.

En annan styrka är att MTV är en träffpunkt för så många som man blivit bekant med och som blivit ens vänner.

Förnyelse jobbar vi hela tiden med. Alla ansvariga söker förnyelse på det som är MTVs grund: festival och folkbildning.

Folkbildning: Det är klart att om man har varit medeltidsfantast lika länge som MTV funnits - alltså i 25 år - så kanske man vill ha en specialfördjupning, för man har själv kommit en bit på vägen. Här finns föreläsningar och kurser.

Och så finns det varje år många nya besökare och dem får man tänka på. Alla människor är nybörjare till en början.

Festival: Här tror jag att upprepningen är väsentlig. Man förväntar sig att vissa inslag är de samma som förra gången. Vilka inslag har en sådan dignitet och vilka borde försvinna?

Man talar om alla mundana illbattingar som inte borde vara här den här veckan. Hur ska de hindras och varför gör ni så stor sak av dem?

Ett bra sätt att överskyla dem som är miserabelt klädda är ju att de väl klädda visar sig på stan. Om inte de seriösa syns så blir det ju spelrum för de oseriösa.
Martinus Canonicus

Inläggav Oktavia » 7 april 2008, 22:44

Jo, visst känns det som att alla de seriösa grupperna har dragit en djup suck och helt enkelt gett upp?
Självklart skulle det bli bättre om alla välklädda åkte dit och verkligen återerövrade veckan.

De mundana människorna är inte problemet tycker jag, turister måste ju få vara där som sig själva och strosa runt och förundras med kamera på magen och en glass i truten som de alltid gjort, det är just de utspökade glinen som härjar runt på medeltidsveckan i de mest fasansfulla kreationer ungefär lika historiska som bävernylonoveraller, med två huvudsyften med sin ö-vistelse, att få i sig så mycket sprit som möjligt, och att byta så mycket könssjukdomar som möjligt, som är så jäkla irriterande, och som fått en att liksom ge upp hoppet.

Att knata fram genom en kräkdoftande pubertal orgieplats känns hopplöst.

Och kanske är det jag som inbillar mig bara, men förr satt jag och mina vänner och ringade in allt i det aktuella årets program som man ville se, och det var mycket, man hann oftast inte med allt, och på senare år har man till och med strövat planlöst runt och funderat på att fara hem tidigare.

Jag vet inte vad som vore bättre än att alla bara lade sig i lite mer.

Maten, musiken, marknaden och intressanta föreläsningar är det som intresserar mig.
Bort med slemmiga kebabstånd, kristalltanter och batiktyger från marknaden, mer musik på gator och torg istället för några få dyra konserter, och mer föreläsningar och andra påhitt, tar man bort någon trist tradition finns det kanske något nytt man får hitta på istället för att låta det bli ett tomrum.
Och ja, viktigt, in med med fina präktiga läger runt stan, det finns inget som är så tjusigt och stämmningsfullt som en tidsenlig lägerplats.

Och kanske mer vakter skulle kunna få ett stopp på det hejdlösa svineri som man snubblar över på kvällspromenaden?
(och för att inte ovanstående läger skall bli bränt, stulet och vandaliserat av otäckingar)
Låter ju trist och läskigt men vad annars?
Att sitta vid en eld i natten och sippa på nåt starkt kan ju också vara trevligt och inte alls störande...man kan ju inte förbjuda folk saker och ting heller så där hux flux.

*sliter mitt hår* Svårt!

Jag är så trött att jag knappt ser vad jag skriver nu, jag får svamla vidare imorgon.
Oktavia

Inläggav Johan Käll » 7 april 2008, 23:52

Ah... men se där är problemet som vidlyfter så många svenska historiska marknader och arrangemang....

Ofta vill man att vi reenactors skall komma 'och visa upp oss', i detta ingår såklart att tala med de 'vanliga turisterna', berätta om vår utrustning, ställa upp och bli fotograferad och annat. Många av oss har akademisk utbildning det hela. Alla av oss har lag ner enorma mängder tid på efterforskning. En rustad har utrustning för mellan 10-20 tusen sammanräknat, i många fall mer. En handsydd 'civil' klädsel kostar flera tusen den med, oräknat arbetstid. Detta vill arrangörer få tillgång till gratis... samtidigt som de drar in pengar på besökarna (ja.. jag vet att medeltideveckan inte tar ågot inträde som så). Många av oss har tröttnat på detta gratisarbete, i vissa fall även ett arbete man får betala för eftersom resorna kostar en del.

Varför skall jag slita ut mina tvåtusen kronors skor på gatstenarna när det inte ger mig något mer än just utslitna skor. De flesta andra där ger mig föga utbyte. Vi är en smaling knappologer i lustiga hattar som kan diskutera timtals om olika tolkningar om hur Londonfyndens flikiga strumpeband är tillverkat. Vad ger det oss att språka med en full tonåring i tricornhatt och lakarnstabard?

Är det inte lika bra att inse att det är dessa som är den verkliga medetidsveckodeltagaren? och de får ju vad de vill ha.

Den enda 'nytta' vi ( vår förening) ser medeltidsveckan som är en viss marknadsförings möjlighet, och en mindre rekryteringsgrund.
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 8 april 2008, 07:03

Lösningen verkar vara, som redan har sagts, att starta något nytt. En "Reenactmentvecka" eller liknande. Idén som Johan hade tidigare om en reenactmentträff med utbyte av erfarenheter, sprarring, workshops och sådant vore en bra början. Det gäller att sätta målen tidigt. Går man ut med klara mål så kommer folk att sträva dit. Sedan behövs det förebilder så man vet vad man ska sträva mot.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 8 april 2008, 07:18

Men vänta nu här lite.
Visst, som återskapare har man lagt ut otroligt mycket på sin utrustning och vissa av er har akademisk utbildning.
Då får jag representera den delen som inte har det, men som däremot har ett brinnande intresse för historia, och för att banka in den korrekta historebilden i svensken var helst det går.

Skulle man försöka vända trenden på MTV, eller börja på ny kula någonstans, för så vitt jag förstått det så gör ni många detta inte bara för egen vinning, också för den möjligheten att få påverka en åskådare, en svensson som kanske bara har en massa förutfattade meningar om medeltiden eller bara de generella feluppfattningarna som Guilliou och Hollywood gett oss.

Att få betalt för sitt intresse, det är ju den största drömmen för vem som helst som älskar det de gör, men det är inte alltid förenligt med verkligheten.
Varför då inte göra det bästa av det, och ändå få ut det man kanske vill.

Jag personligen tycker om att visa upp mig, få frågor och förklara och tända en låga, om än liten, att vilja ta reda på mer, och slå hål på myter och felaktiga bilder av vår historia.

Nog kan jag tänka mig det finns fler därute som tänker som jag...så varför inte börja om på ny kula någonstans.

Jag ser bara stora pedagogiska möjligheter med den här hobbyn, som går att applicera på turister, skolklasser m.m.
Skalde-Tord

Nästa

Återgå till Diverse skvaller