Jag har blivit lät frustrerad över min yxa på sistone. Jag vägrar börja slarva med tekniker som inte brukar eggen, men det gör ju inte att mina kill blir bättre. Sedan så har jag svårt att få till exakt rätt fart. Antingen tar det lagom, men då går hugget för långsamt, eller så får jag in det (sällan, en gång faktist) och då tyckte min motståndare att det tog lite hårt fast jag själv upplevde att det inte var så kraftigt.
Så jag funderare att antingen göra en kortare tvåhandsyxa, korta skaftet på eländet och förlora min enda fördel, att skaftet är något längre än andras.
Målet var att göra en "handyxa" som enligt en beskrivning skulle ha ett skaft man kan stödja sig på. Huvudet är det billiga från SPQR (one axe, all time periods) och jag gillar dess tidlöshet.
Skulle ett något längre skaft, 1-1,2 meter, vara gångbart för medeltid också, som ett slags enklare pålyxa?
Sedan så har jag funderat över klubbor. De var ju vanliga vapen under medeltiden och flera klubbhuvuden har identifierats från vikingatid och tidigare. Vi har ju inte minst den tjusiga som flyger på Bayeuxtapeten.
Men problemet är ju säkerheten, då klubborna är framtunga. Och att göra dem i trä, eller med ben/hornhuvud är inte möjligt då det inte är metall och därför inte "dödar".
Men om man gör en klubba med ett huvud som mestadels är i trä, och lättare än sin medeltida/vikingatida förebild av säkerhetsskäl, och sedan slår in spikar med bara lätt välvning för att markera piggar och undvika de annars otäcka knopparna, skulle de inte vara en ganska bra kompromiss mellan purjohet och säkerhet?
Dessutom skulle jag kunna använda den mer effektivt i tapfight, då jag inte behöver ha min mentala spärr om att bara svinga och hugga med egg.
En välriktat stöt med en klubba slog säkerligen av nyckelben, armbågar, axlar, knän och gudvetvad på oskyddade personer. Mot personer med vaddering sjunker användbarheten men den duger fortfarande till att slå folk sanslösa.
Vad tror ni om bägge förslagen? Är yxiden purjo och är klubban i ett lättare och säkrare utförande okej?