av Karin » 9 april 2008, 13:35
Jag vet inte hur det är i den här diskussionen, eftersom jag inte har träffat er alla i verkligheten, men min erfarenhet är att de som klagar över den låga standarden på medeltidsveckan sällan själva bär trovärdiga rekonstruktioner av den gotländska dräkten år 1361.
Jag som åker till medeltidsveckan i vad jag själv tycker är en passande dräkt, och ofta blir fotograferad och ännu oftare svarar på frågor om allt möjligt som har med medeltid att göra, skulle gärna få någon form av ekonomisk kompensation för detta, men jag inser att det blir svårt att ordna, både ekonomiskt och organisationsmässigt. Jag skulle också gärna se aktiviteter som bara var öppna för deltagare som återskapar andra halvan av 1300-talet, men jag tror inte att vi är tillräckligt många för att det skulle vara någon ekonomi i det.
Vi som åker dit i dräkt, oavsett om den är tidsenlig eller helt fantasy, är ju en attraktion för alla besökare och gissningsvis den största anledningen till att de åker till medeltidsveckan. Eftersom vi åker dit får Visbys näringsliv massa inkomster både på oss och på alla vanliga turister. På något sätt känns det jobbigt att andra ska tjäna pengar på det jag gör utan att jag får någonting av dem. Men jag vet som sagt inte vad man ska göra åt det.
Jag brukar inte gå på så mycket av medeltidsveckans centralt organiserade aktiviteter, så dem kan jag inte uttala mig om. Jag brukar mest hänga på Kapitelhusgården och träffa vänner som man inte träffar någon annan stans. Det jag ser som den stora faran är att allt har blivit så dyrt. Kostnaden för mat och boende kompenseras inte riktigt av vad jag får ut av att åka dit. Dessutom har jag hört försäljare klaga över att avgiften för att sälja på stora marknaden har skjutit i höjden. De som säljer kvalitetshantverk har ju aldrig lika stora marginaler som försäljare av krimskrams, så de kommer väl inte ha råd att åka längre. När det inte längre går att köpa de saker man behöver som återskapare, kommer färre av oss att åka dit och hela veckan kommer att bestå av lakanslajvare.
Om MTV vill ha dit oss får de se till att locka med någonting vi vill ha. Annars kanske de klarar sig lika bra utan oss. Jag ser medeltidsveckan främst som en utklädningsfestival och som sådan en väldigt trevlig. Det kanske bara är så det ska vara. Vi nördar kan göra en egen vecka någon annanstans. Jag har haft lite funderingar kring Salvestaden i Kalmar, men det är ju svårt att veta vad de nya ägarna är för några typer och vad man kan locka dem till.
Vill ni på allvar diskutera en ny långträff för oss som vill ha lite mer historia för lite mindre pengar än vad medeltidsveckan kan erbjuda, men ändå feststämning, så maila mig eller starta en ny tråd. Jag har många ideer som jag tror är realistiska, men inte organisationsförmågan för att genomföra dem.
Karin