Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Martina » 9 april 2008, 11:07

Håller fullständigt med Björn!

/Martina
Martina

Inläggav Vendel » 9 april 2008, 11:21

Jag är helt med Edvin. På med alvöronen, spola ned en starköl och var glad.

Det fanns inga Emo-alver när jag var kid, men hade det funnits det hade jag kanske varit en av dem. Själv har jag börjat bli en aning för gubbig för MTV (ryggen värker och ljummen folköl smakar inte som det brukade) men det finns ju gott om arrangemang för de av oss som emellanåt vill syssla med faktiskt historiskt återskapande (och dricka hemkört mjöd).

Skäms inte för att åka på MTV och gnäll inte på de trevliga emobarnen med öronen, det är bara en tidsfråga innan det sitter och syr sina egna skor med svinborst.

/Ville
Vendel

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 12:37

Intressant tråd.
Jag tror dock att saker som dräktkrav på vissa ställen vore möjligt, samt en fördel.
Man kan se till både spetsen och massan.
Vi kommer att göra så på vårt event i sommar. Under dagen när det är marknad så är alla välkommna, när marknaden stänger så gäller det att ha dräkt, annars får du gå hem.
Detta är inte mer konstigt än hur en vanlig krog fungerar. Krogar har ofta dresscodes och släpper inte in eller slänger ut de som inte passar mallen.
Vad gäller uteställen så tjänar de på sådana regler. De säljer en stämning, ett koncept, bryts den stämningen/konceptet så minskar deras värde.
"Jag vill inte gå på plattan, där är bara fulla ungdomar. Vi går på olearys istället, där är trevligare."
Samma sak gäller vid evenemang.

Vad gäller Emoalver och Lajvare så gissar jag på att ca 90% av oss på detta forum en gång i tiden har varit en. Jag var Gothare och lajvare så jag var defenitivt en i skaran.
Dock så har nog alla lajvare varit med om händelsen. Man är på ett fantasylajv och blir så less på killen i gympaskor, han förstör ju hela stämningen.
Många lajv har dresscodes just av dessa anledningar och som deltagare så blir stämningen mycket bättre på ett lajv med dresscode.
Lajvarna tycker ofta samma sak som vi om autensitet, de saknar ofta bara kunskapen.
Så genom att ställa dräktkrav på vissa ställen, dela med sig av sin kunskap så kan nivån höjas. Det är ju så det funkar.
Lord_Nelle

Inläggav Edvin » 9 april 2008, 12:48

Tycker att det är bra med olika åsikter om MtV. Det har det varit i över 20 år och diskussioner från och till om dess berättigande, folkfestnivå och förlängning av Visbys turistsäsong. Lite trist att läsa förslag på dräktkrav och vad som är en "fin" dräkt och inte. Vem ska säga att en dräkt är finare än en annan? När jag var liten hade jag silvermantel i nylon, träsvärd, guldsköld och mammas tajts och tyckte att jag var hur medeltid som helst. Medeltidsveckan är till syvende och sist en folkfest med "medeltida" förtecken där medeltiden tolkas i sin allra vidaste mening. Att ändra det till något annat tror jag är helt meningslöst, bättre att ta det som det är och se till att åka på mycket annat under året där nivån är högre och njuta av lite anspråkslös gotländsk sommar under v.32

Själv är jag 27 och kommer att sitta på en filt i mina flottaste vikingakläder, dricka Nils Oskars kalasöl (för gammal för folkölen) och äta 14 rätters picknic på strandgärdet i glada vänners lag utan att oroa mig för historisk purjo och att folk har lakan på sig. Vendel och alla andra som tar det lite mindre allvarligt är välkomna att slå sig ner och korka upp en pilsner med mig!
Edvin

Inläggav Olof den gladlynte » 9 april 2008, 13:12

Att ha dräktkrav på delarr. skulle säkert fungera. Ett exempel på detta är ju faktiskt det årligen återkommande tältlägret. Ok, det fungerar inte till 100% men ribban är klart högre än snittet under MTV.
Sen var det en tänkvärd reflektion av Björn nämligen den att som förstagångs besökare på MTV och därmed med låg eller obefintligt kunskap om HK så iaktog man säkert omgivningen på ett annat sätt än när man varit med ett par år. I år blir det ingen resa till ön för min del, men om det blir MTV nästa år kommer jag med all sannolikhet att följa exemplet med att slå sej ner på ett filt på strandgärdet, njuta av sommaren och dricka hemkörd mjöd!
Olof den gladlynte

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 13:24

Jag tror fortfarande att erbjuda arr för både spetsen och massan.
Jag jobbar inom kultur och även där finns problemet. Vissa vill se Stefan o Christer andra vill se Norén.
Inget är fel, bara olika syn och intresse.
Jag skulle gärna gå på en krog med historisk dresscode ena dagen, nästa dag skulle jag ta det lugnt, turista och ta en öl eller fler med Edvin.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 9 april 2008, 13:30

lite som Edvin säger. Varför ändra på nånting som redan är så stort och som uppskattas av många som det är? På den fria marknaden så kan man ju välja att deltaga där, med vad det innebär eller åka nånstans som erbjuder det du vill ha.

'Dräktkrav' är ju som alla ju ändå förstår en toal omöjlighet... hur skulle det genomföras i en öppen stad? kontroll vid färjan? Vid stadsporten? Patrullerande klädpolis? Hur skiljer man på en i 'dåliga medeltidskläder' och en helt allmän hippie på besök? Vems tolkningar går klädpolisen på? Näää.... medeltidsveckan är en best som ingen st. Örjan kan eller bör ge sig på.

Mycket eventuellt kan man skapa en segregering men en 'finare klick' som bara släpps in på vissa ställen... låter det lockande?
Johan Käll

Inläggav Karin » 9 april 2008, 13:35

Jag vet inte hur det är i den här diskussionen, eftersom jag inte har träffat er alla i verkligheten, men min erfarenhet är att de som klagar över den låga standarden på medeltidsveckan sällan själva bär trovärdiga rekonstruktioner av den gotländska dräkten år 1361.

Jag som åker till medeltidsveckan i vad jag själv tycker är en passande dräkt, och ofta blir fotograferad och ännu oftare svarar på frågor om allt möjligt som har med medeltid att göra, skulle gärna få någon form av ekonomisk kompensation för detta, men jag inser att det blir svårt att ordna, både ekonomiskt och organisationsmässigt. Jag skulle också gärna se aktiviteter som bara var öppna för deltagare som återskapar andra halvan av 1300-talet, men jag tror inte att vi är tillräckligt många för att det skulle vara någon ekonomi i det.

Vi som åker dit i dräkt, oavsett om den är tidsenlig eller helt fantasy, är ju en attraktion för alla besökare och gissningsvis den största anledningen till att de åker till medeltidsveckan. Eftersom vi åker dit får Visbys näringsliv massa inkomster både på oss och på alla vanliga turister. På något sätt känns det jobbigt att andra ska tjäna pengar på det jag gör utan att jag får någonting av dem. Men jag vet som sagt inte vad man ska göra åt det.

Jag brukar inte gå på så mycket av medeltidsveckans centralt organiserade aktiviteter, så dem kan jag inte uttala mig om. Jag brukar mest hänga på Kapitelhusgården och träffa vänner som man inte träffar någon annan stans. Det jag ser som den stora faran är att allt har blivit så dyrt. Kostnaden för mat och boende kompenseras inte riktigt av vad jag får ut av att åka dit. Dessutom har jag hört försäljare klaga över att avgiften för att sälja på stora marknaden har skjutit i höjden. De som säljer kvalitetshantverk har ju aldrig lika stora marginaler som försäljare av krimskrams, så de kommer väl inte ha råd att åka längre. När det inte längre går att köpa de saker man behöver som återskapare, kommer färre av oss att åka dit och hela veckan kommer att bestå av lakanslajvare.

Om MTV vill ha dit oss får de se till att locka med någonting vi vill ha. Annars kanske de klarar sig lika bra utan oss. Jag ser medeltidsveckan främst som en utklädningsfestival och som sådan en väldigt trevlig. Det kanske bara är så det ska vara. Vi nördar kan göra en egen vecka någon annanstans. Jag har haft lite funderingar kring Salvestaden i Kalmar, men det är ju svårt att veta vad de nya ägarna är för några typer och vad man kan locka dem till.

Vill ni på allvar diskutera en ny långträff för oss som vill ha lite mer historia för lite mindre pengar än vad medeltidsveckan kan erbjuda, men ändå feststämning, så maila mig eller starta en ny tråd. Jag har många ideer som jag tror är realistiska, men inte organisationsförmågan för att genomföra dem.

Karin
Karin

Inläggav Johan Käll » 9 april 2008, 13:41

Kari... vi delar tankar på Salve du å jag. ;) mina tankar involverar även vår tyska hantverkande vänner, för att få den där tyska borgar stadskänslan... vi får smida mer planer om detta i sommar du å jag.
Johan Käll

Inläggav Karin » 9 april 2008, 13:44

Det ska vi, Johan. Vi har ju t.ex. en hel italienresa på oss.

Karin
Karin

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 13:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Mycket eventuellt kan man skapa en segregering men en 'finare klick' som bara släpps in på vissa ställen... låter det lockande?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, faktiskt. Så ser det ut i krogvärden till exempel. Folk köar i timmar utanför Sturekompaniet och det är bara de hipaste som kommer in. Lik förbannat så står folk o väntar och hoppas.

Exklusivitet säljer.
Lord_Nelle

Inläggav mareld » 9 april 2008, 13:57

Jag kan inte göra mig till tolk för övriga hantverkare på medeltidsveckan, men vi språkar ganska ofta med varandra. Priserna för att stå där är mycket höga, så det är nog knappast för vinnings skull vi deltar.
Det har kommit att bli ett forum för oss att umgås med goda vänner och hantverkare ur olika läger. Arbeta, äta, dricka, sjunga, få idéer och bara ha det helvetiskt trevligt är ju gott i sig.
Nog tycker jag att de flesta av oss försöker att få någon sorts hyfs på det vi säljer och hur vi ser ut. Varje år ber vi medeltidsveckan att bli striktare och ta itu med de mest uppenbara "anakronismerna", lite bättre har det nog blivit. Vem minns inte Barbiedockorna i medeltidsutstyrsel.... Men visst kan det bli bättre.
Proffsmedeltidare har vi kanske inte tid med att bli, men vi försöker!
Mareld
mareld

Inläggav Eric Hejdström » 9 april 2008, 14:00

Jag tror inte det finns en enda krögare i Visby som skulle hindra folk att komma in för att dom inte har tillräckligt fina kläder. Varför skulle dom välja att missa tillfället att sälja ett par tusen bärs extra under veckan? Det handlar faktiskt om kommersiell verksamhet för dom och i detta fall även den mest inkomstbringande veckan på hela året. Känns inte som en särskilt smart affärsidé att självmant gå med än sämre vinst än vad man skulle kunna göra.

Enda möjligheten för att kunna göra ett tillhåll för såna som faktiskt har ett genuint intresse för medeltid (och att dricka kolsyrat öl på tapp) är om det drivs utan vinstintresse. Då kanske man kan börja sortera. Men då kommer ju förstås frågan om vem som bestämmer vilka som är "fina" nog att få komma in...

Jag sätter mig nog med Edvin, Vendel och andra i parken med min öl jag med...
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 14:21

Krogar tjänar på att vara exklusiva. Det gör att de kan erbjuda en stämning samt att de kan hålla högre priser. Man betalar även för stämningen. Jag skulle gladeligen betala för att gå på en krog som tog medeltidstemat på fullaste allvar.

En fin krog släpper inte in vemsomhelst och de går allesammans med vinst.
Sådant här går alltid runt i krogbranchen. En krog ställer krav, de som inte uppfyller kraven går till en annan krog. Oftast resulterar det i krogar med olika klientel, de som vill supa går på en krog, hårdrockarna på en, de som vill dans disco går på en, osv, osv.
Sällan går krogarna back, de har bara olika klientel.

Jag tror att det är ett koncept som kan användas under till exempel medeltidsveckan.
Sedan vilken standard som krävs för att komma in lägger jag mig inte i.
Lord_Nelle

Inläggav Eric Hejdström » 9 april 2008, 14:35

Som sagt... Medeltidsveckan är den vecka som är mest inkomstbringande för krogar med minsta lilla medeltida inriktning i Visby. Att ställen som Kallbadhuset och liknande inneställen har sin enskilda klientel motsäger jag inte. Bara att det skulle vara oerhört svårt att få de krögare som till stor del livnär sig på medeltidsveckan (varav flera inte har öppet året runt) att bli mer selektiva på vilka gäster de tar emot. Även om det finns vissa marginaler så tror jag inte att någon av de aktörer som har restaurangverksamhet i samband med veckan vill förlora de vanliga kunderna. Det är trots allt väldigt många "civila" som besöker platser som Clematis, Kapitel och Bistra Haren. Även sent på kvällarna.

Skall man lyckas med något mer specifikt är det nog bäst att börja om från början. De som redan etablerat sig har helt enkelt inte råd...
Eric Hejdström

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller