[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Re-enactment/sparring

Re-enactment/sparring

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Re-enactment/sparring

Inläggav Harvulf » 21 april 2008, 19:08

Hej!

Jag heter Daniel, vad mitt användarnamn än säger och detta är min första post på detta forum. Jag har kikat här ett tag och noterat att det är fyllt av kunniga personer, som tycks ha svar på det mesta. Precis ett sånt forum jag behöver! Detta resulterade i att jag registrerade mig för en stund sedan. Hursomhelst, till saken...

Jag och en kompis har tänkt oss att börja med historisk fäktning till sommaren/hösten på amatörnivå och jag har lite frågor som vore trevligt att få svar på. Först har vi tänkt oss att köpa in svärd och sköld, för att sedan bygga på med kringutrustning, såsom, gambeson, brynja, hjälm etc. etc. etc.

Nu är det bara så att kompisen är inne på vikingatid, medan jag är mer av en medeltids-fascist (1000-1300-tal), så att säga. Jag har några småfrågor kring dessa svärd som jag länkat till:

1. Kan 1100-talssvärdet (mitt svärd) användas vid vikinga re-enactment, eller vore det opassande och helt omöjligt att smälta in med? (ställer denna fråga eftersom vikinga re-enactments tycks vara ganska vanligt här uppe i Nordlandet)

2. Hur "hårt" kan man slå med dessa svärd? Jag menar, håller de för ett hyfsat rejält slag mot en sköld, exempelvis?
3. Hur går svärdssparring till? Finns det några särskilda regler att beakta?

Tack på förhand. Om frågorna är otydliga, så förklarar jag gärna bättre vad jag menar!

/Harvulf

"What does not destroy me, makes me strong." - John Milton
Harvulf

Inläggav Martin Wallgren » 21 april 2008, 19:38

För att svara på dina frågor:

1) Du kan mycket väl använda ett "Normandiskt svärd" som svärd till din vikingatida dräkt om du rör dig tidsmässigt mellan 1000 och 1100 e.kr. Det finns många exempel på svärd med lite mer utpräklade parerstänger från åerioden 900 - 1100 e.kr.

2) Det beror på hur mycket du vill skada din motståndare om du skulle träffa denne;) Svärden håller för en del kraft. Jag tror att du får problem med att slå av dem i en reenactment show.

3) Ja det finns regler för detta. Det beror dock på vilken eller vilka organisationer du tänker träffa och fajtas med. De vanligaste inom Vikingareenactment är två system som kallas Härkamp och Huskarl. Härkamp är till för att användas i kamper mellan grupper av reenactorer. I detta system får man hugga mot bålen framifrån och mot armarna ovanför armbågen och mot låren, allt annat är inte träff. I härkamp som är mer utvecklat för dueller mellan reenactorer får man träffa på hjälmen på motståndaren och på hela armen dock inte på händerna och på benen. Fortfarande är det inte tillåtet att träffa ansikte, skrev eller ryggrad. I båda systemen är det inte tillåtet med regelrätta stötar utan det är flatsidestötar som gäller av säkerhetsskäl.

Men... Dessa fajtingtyper är för show, och det detta leder till att det inte är strid utan lek. Kul för publiken men inte särskillt historiskt korrekt. Vill ni träna något som är mer HK så föreslår jag att du kikar lite på det som har börjat kallas för HEMA (Historical European Martial Arts). Om du är intresserad av detta kan du börja med att gå in på www.shfs.se och se om det finns en förening nära dig. Fråga gärna mer om du vill...

//Martin
Martin Wallgren

Inläggav Vesuvius » 21 april 2008, 19:43

Bara som en tanke så tycker jag inté att du borde göra avkall på ditt mer medeltida intresse baar för att kompisen är helt inne på vikingatid. Man kan dessutom börja med det ena och köra parallellt sen när man har fått ordning på det.

Och angående ditt svärd ser det ut att vara det Oakeshott menar med "typ VIII" och han säger att de finns så tidigt som 950 (vikingatid) fram till 1200-tal. Så du är home free.

Och jag hoppas de håller för ett hyfsat rejält slag mot en sköld. Däremot ska du ju inte slå så hårt mot själva människan. Men de bör hålla ihop ganska bra.

Svärdsparring är närmast att beskriva som en kampsport med semi-kontakt. Vi slår så hårt att det känns, men inte så hårt att det gör ont eller är farligt. Säkerheten måste alltid gå i första hand, så man bör träna för att slåss säker och inte för att få in så många träffar som möjligt. Hellre slåss säkert än "bra", men naturligtvis helst bägge. Normalt sett är träffområden lår och bål och rumpa. Armar är inte träff alls, såvida man inte är i Norge, och smalben är inte heller träff. Huvudet är absolut inte träff och medför omedelbar självdöd.

Får jag fråga var herrarna håller till?

MVH Rickard
Vesuvius

Inläggav Harvulf » 21 april 2008, 19:54

Vi bor ca 1 mil norr om Uddevalla, Bohuslän. Vi hade tänkt oss att mest fäktas på fritiden till en början, för att senare söka oss till föreningar. :)

Tack för alla svar. Det uppskattas!

Harvulf

Inläggav Matti » 21 april 2008, 21:11

Uddevalla...
Vesuvius, vad säger du? Behöver inte ledungen lite påfyllning?
Harvulf. Vi har dragit igång en förening som heter Jakobs ledung och re-enactar låg och medelklass runt år 1300 i Västsverige. Vi två som slåss strävar efter att återskapa ledungsbönder eller borgarmilis. Inte proffs utan den typ av styrkor man hade för försvar av hembygden och liknande.

Vi två glada medeltidare tränar tillsammans med vikingarna i Göteborg och får stryk på söndagar! Så vi fäktas också på fritiden, men det är kulare om man är fler!
Kolla gärna in våran tråd under Grupper.

Man kan gott börja med härkamp, och det skiljer inte så mycket i tillvägagångsätt mellan Norge och Sverige, förutom att norrmännen tillåter hela överarmen som träffområde, medan normalt så tillåts bara skuldran i härkamp.

En korrigering av Martin. I skandinavien tillåts stötar med spetsen på vapnen. Dock får man hos vikingarna inte stöta med spjut mot låren. Vikingaföreningarna försöker rätta sig efter Asks och Mosgård kriterier så de kan vara förberedda för den stora striden där varje år. Snäva kriterier, men fixar du dem så fixar du den utvidgade härkampen modell Norge också.

Personligen tycker jag att man gott kan starta på Härkampsnivå och känna sig fram, innan man beslutar sig för att köra HEMA.
Och vill du göra annat än dueller, så är det härkamp som gäller än så länge.
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 21 april 2008, 21:18

För göra det lite mer klart så har Härkamp och HEMA nästan inget med varandra att göra. HEMA tränas nästan uteslutande i Moderna träningskläder och har inte som syfte att se häftigt ut. Det är en kampform där man försöker återskapa de kampkonster osm fanns i Europa på medeltiden och under renässansen (även om yngre kampkonster också räknas in som 1800-tals Pugilism, sabel och stav från senare århundraden.

Så är det dräkt och fight i grupp eller inför publik så är det som Matti säger, kör Härkamp!

Är det dödliga tekniker och strid som den såg ut på riktigt när folk försökte överleva i strid man mot man så är det HEMA du söker!
Martin Wallgren

Inläggav Johan Käll » 21 april 2008, 23:36

Sedan finns det de som anser att 'manualfäkting' nog inte är helt tillämpbart på ett slagfält och att det är just en 'kampkonst' troligen avsedd att användas i strid man mot man.

jag har tränat både manual och 'strid på fältet' och funnit att på slagfältet blir det mest slagsmål med vapen. Det är trångt och rörigt och inget utrymme för för mycket 'teknik'.

På fältet handlar det en hel del om att hålla formationer och samarbeta. Båda 'stilarna' tillför lika mycket till det hela och HEMA är suveränt för att lära dig hantera ditt svärd och veta var du har det och vad du gör.

Men vänta inte med att gå med i en grupp. Det är alltid enklare at göra skaer tillsammans. Dessutom slipper man lära in olater som man sedan har svårt att bli av med som visar sig kanske förbjudna när man slåss mot andra.
Johan Käll

Inläggav Matti » 22 april 2008, 10:16

Precis! Att träna själv och lära olater är inte bra. Börja med en grupp och få en bas. Kontakta oss om du är intresserad så skall vi se vad vi kan göra för att hjälpa dig och din vikingakompis.
Finns flera vikingerigrupper i Göteborg, Fenris och Elvegrimarne till att börja med. Men jag tycker han skall skipa vikingeri och köra antingen 1200-1300-tal eller folkvandringstid!
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 22 april 2008, 10:48

Folkvandringstid är häftigt! WOOOHOOO! Mer sånt!

/Nelle - Nu med Pimpad brynja!
Lord_Nelle

Inläggav Edvin » 22 april 2008, 10:58

Regler för härkamp & huscarl på nätet;

Härkamp;
http://ulfhednir.dk/kamp_systemet.html

Härkamp;
http://www.ask-vikingekampgruppe.dk/dk0023.html

Huscarl;
http://www.ask-vikingekampgruppe.dk/uk0027.html

Regia;
http://join.regia.org/newfight.htm

Svensk översättning;
http://bjorn.foxtail.nu/art_stalfajt.htm

Rekommenderar också att träna grunderna med andra så fort som möjligt. Det vinner ni mycket på i längden, både träningsmässigt men också i engagemang och rolighet. Alltid kul att se vad andra har för grejer och hur man slåss.
Edvin

Inläggav Edvin » 22 april 2008, 11:01

Här finns min reccension av Practical Norman (1100-tal) på HV förresten om det kan vara till någon hjälp;

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4420
Edvin

Inläggav Vesuvius » 22 april 2008, 16:58

Som tidigare nämnts, både Fenris och Jacobs Ledung välkomnar er varmt. Fenris kör ju både medeltid och vikingatid om inte annat... men det är ju i Göteborg. Sen har vi ju Ranerna som kör vikingatid.
Vesuvius

Inläggav Harvulf » 22 april 2008, 17:28

Är tacksam för alla svar! Ska snacka över detta med vikingapolarn.

Kul att alla är så hjälpsamma. 10/10 till det här forumet.

Harvulf

Inläggav Matti » 28 april 2008, 16:59

Vad säger ni, Harvulf? Ni behöver inte direkt gå med i förening för att vara med och träna och som Edvin uttrykte det så bör ni börjaträna grunderna med andra, snarast, så ni lär er var nivån ligger och inte tränar in något eget som inte går ihop med andra.
Har man väl grunderna så går det så mycket lättare att träna på tumanhand emellanåt, men jag rekommenderar å det starkaste att ni lär er mer konkret.

Regler och manualer i all ära, man skall alltid börja praktiskt så man får en grund. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att få träffa folk från Elvegrimarne, Fenris, Ledungen och i viss mån Herulerna (men ni var ju inte så inne på folkvandringstid)och få lite inblick i vilka som gör vad.
Då blir det ju lättare att välja senare, eller om ni vill köra eget.
Matti

Inläggav Edvin » 28 april 2008, 23:19

Om Daniel bor i närheten av Göteborg så kan du ju alltid titta förbi Ale vikingamrknad och träffa Elvegrimar, Fenrisar, Raner, Halsingar och andra blankvapenfäktare på träningshelgen den 2-4:e. Runt 50 anmälda än så länge och en trevlig marknad på köpet;

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=5389
Edvin

Nästa

Återgå till Vapen