Hej!
Jag heter Daniel, vad mitt användarnamn än säger och detta är min första post på detta forum. Jag har kikat här ett tag och noterat att det är fyllt av kunniga personer, som tycks ha svar på det mesta. Precis ett sånt forum jag behöver! Detta resulterade i att jag registrerade mig för en stund sedan. Hursomhelst, till saken...
Jag och en kompis har tänkt oss att börja med historisk fäktning till sommaren/hösten på amatörnivå och jag har lite frågor som vore trevligt att få svar på. Först har vi tänkt oss att köpa in svärd och sköld, för att sedan bygga på med kringutrustning, såsom, gambeson, brynja, hjälm etc. etc. etc.
Nu är det bara så att kompisen är inne på vikingatid, medan jag är mer av en medeltids-fascist (1000-1300-tal), så att säga. Jag har några småfrågor kring dessa svärd som jag länkat till:
1. Kan 1100-talssvärdet (mitt svärd) användas vid vikinga re-enactment, eller vore det opassande och helt omöjligt att smälta in med? (ställer denna fråga eftersom vikinga re-enactments tycks vara ganska vanligt här uppe i Nordlandet)
2. Hur "hårt" kan man slå med dessa svärd? Jag menar, håller de för ett hyfsat rejält slag mot en sköld, exempelvis?
3. Hur går svärdssparring till? Finns det några särskilda regler att beakta?
Tack på förhand. Om frågorna är otydliga, så förklarar jag gärna bättre vad jag menar!
/Harvulf
"What does not destroy me, makes me strong." - John Milton