Jag får revidera mina tidigare påståenden lite. Jag har nu påträffat hus där rököppningar i gavlarna fungerar, dock vet jag inte ännu med säkerhet varför. Exempelvis i bevarade Estninska hus ligger eldstaden direkt under öppningen. Troligen har storleken på hålet betydelse för att motverka kallras och avkylning av röken, husets rikning i förhållande till vindriktningar, husets aerodynamik (bågformiga hus), eventuella innertak. Men viktigast tror jag är en kontrollerad reglering av tilluften. Mer om detta i skorstenstråden.
Man använder pinnar även för panel och tak men det är här det tidigt blir vanligt med spik. Jag lade just ett sutak (liggande panel) i Norge med pinnar och det skulle behövts en extra man för att hålla samma tempo som med spik. Då använde vi ändå borrmaskin.
Jag använde ordet dymling felaktigt tidigare i tråden. Nu vet jag bättre. En dymling är, oavsett storlek, av järn eller trä, något som går åt båda hållen. Alltså hälften av längden i vardera bit men utan att gå igenom någon av dem. Ex: en spik slås igenom en bräda för att fästa den vid ngt på andra sidan medan en dymlingsspik slås i X, och Y slås på den utstickande delen av spiken.