Jag tror att Olof mest menade att börjar diskussionen röra sig över till att handla om byxor vs hosor och varför det ena är bättre/sämre än det andra är det bättre att fortsätta den i den redan existerande tråden - annars blir det klippa och klistra av för oss moderatorer...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag vet att det inte är populärt att starta trådar om sådant som redan diskuterats, men vad skulle en stackars flicka göra? [;)]<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Fråga vidare i tråden där ämnet redan diskuterats [;)]!
Men visst finns det byxor (i bemärkelsen benkläder ihopsydda i grenen) från innan medeltid, t.ex. [url="http://www.historiclife.com/Essays/ThorsbergTrousers.htm"]Thorsbjerg-byxorna[/url] och andra fynd som påminner om dem, men de är daterade till romersk järnålder, vilket ju är en bra bit från 1000-1100-talet. Så de är kanske inte så lämpliga även om de har använts rätt flitigt i vikingasammanhang. Men från vikingatiden är det ont om byx<i>fynd</i>, men det står ju var och en fritt att tolka det lilla som finns i källväg (avbildningar, byxbitarna från Hedeby (påsbyxor) m.m.)
Den här sidan ger en rätt bra översikt:
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... sindex.htm
Själv syr jag hellre ett par hosor än ett par byxor av den typen som det finns från första årtusendet med alla grenkilar och elände [:D]!!! Det kan vara lite pilligt att få till hosans fot om man inte gjort det förr, men det finns rätt många mönster på nätet att utgå ifrån. Bockstensmannens hosor finns ju som köpemönster och även om de är 1300-tal är de ju bra att utgå ifrån. Jag brukar bara nåla in mitt ben i lakansväv tills jag blir nöjd och sen använda det som mönster. Så kan du sy byxor klarar du alla gånger hosor också, använd en mjuk yllekypert på skrådden så går det att få dem tighta och fina. Att övertyga sambon om hosornas förträfflighet däremot...det är en annan femma [:)]!
/Vix.