[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - TPB-domen

TPB-domen

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

TPB-domen

Inläggav MatsNorlund » 17 april 2009, 14:39

Dick Harryson applåderar domen och hade gärna sett hårdare straff. Det innebär konkret för mig att jag aldrig kommer att köpa något som han varit inblandad i, eller besöka något event där han får pengar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4927752.ab
MatsNorlund

Inläggav Bo Silfverfisk » 17 april 2009, 14:47

Dick Harryson är ett postmodernt hycklarsvin inåt och utåt en historiker. Jag slutade läsa och besöka den lismande skojarens verk för längesen, men det är kul att också Du, Mats Norlund, upptäckt hur det egentligen ligger till med denna historieförvrängare och Kalle Anka-författare.

LAjv 23/5 - Riddersvik gillegård * LÖVSTA * PM för mer info
Bo Silfverfisk

Inläggav Djingis Khan » 17 april 2009, 15:38

Harrisons ställning i frågan är helt åt fanders och jag bespottar hans uttalande, men det ändrar inte på att han är en bra författare och skicklig föreläsare
Djingis Khan

Inläggav Olof den gladlynte » 17 april 2009, 16:04

Håller med att domen är klandervärd. Om jag delar med mej av upphovsrättsskyddat material via vanliga posten...t ex skickar en kopierad-hembränd cd-skiva till en kompis, stämmer man posten då eller? Eller beslar tar man postens bilar månne?

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Max Gullberg » 18 april 2009, 09:37

Det är ju extra instressant att en historiker har den har ståndpunkten, eftersom en någorlunda påläst person borde veta att ungefär samma som med TBP skedde i början av seklet iom upprättandet av bibliotek.. Man kan inte stoppa utveckling med domstolsbeslut, det är nått historien lär oss..
Max Gullberg

Inläggav Matti » 18 april 2009, 10:01

Så, jag som hoppas kunna få en försörjning på mitt skrivande skall alltså bara glömma det och skaffa ett i era ögon "riktigt" jobb?
Pirate killarna tjatar visserligen om filmbolagen, men har ni reflekterat över hur det är ställt med författares möjligheter att försörja sig?

Men jag tolkar detta som att ni alla tycker att författare skall bara skriva lite som hobby och skaffa sig ett riktig jobb. För det går ju ändå så lätt och fort att skriva att det inte är värt att betala pengar för något ni gör bättre själv?

Ni vill ha gratis, och att personer som jag skall jobba gratis. Jag tolkar det som att det är så ni menar med detta, eftersom ni tycker att allt skall vara fritt.

Men jag vet, jag är bara en flumputte som anser att det jag är allra bäst på är att förmedla historia och att skriva. Det är vad jag gör bra. Men självklart skall jag inte leva på det. Jag skall bara vara glad att folk läser och leva på luft, precis som Pirate killarna säger. Och ni här ovan.

Det är lätt att sparka på folk som Dick, och på stora bolag, men på de mer osynliga, de som försöker leva på sitt skrivande, de talar varken ni eller Pirate killarna om. De är dessa människor som skapar all den information med mycket av sin tid, som sedan de inte får något för alls. Bara hån och gliringar om att skaffa ett riktig jobb på Volvo eller nått.

Om Pirate killarna hade varit sympatiska och försökt förstå dessa små aktörers situation, om de hade gett förslag på lösningar, hade jag kunnat sympatisera mer med dem.

Men nu:

De skrattar åt såna som mig, hävdar bara att vi är gammaldags, bara skall vara glada att bli lästa och börja jobba med riktiga saker, som att sitta och fippla med ett dataprogram och dricka jolt cola!

Ni pratar bara om att historien inte går att stoppa, haha... sug på det ni författare och ni med författardrömmar. Sluta skriva och skaffa riktiga jobb som vi! Precis som Pirate killarna visar ni INGEN sympati för den andra parten, ni vill inte ens ge förslag på hur det hela skulle kunna lösas praktiskt så att bägges intressen tillvaratas.

Fy tusan!
Matti

Inläggav Djingis Khan » 18 april 2009, 10:38

Matti: Även jag har liksom du författardrömmar och min största dröm är att kunna leva på mitt skrivande. Jag vägrar att hålla tillbaka dessa planer till förmån för "ett riktigt jobb".

Jag vill givetvis också ha ersättning för det material som jag förhoppningsvis kommer att få publicerat, och det är inget snack om att detta ska gälla för alla de som sysslar med underhållning. Men jag är inte villig att gå över lik för att få mitt upphovsrättskydd säkrat, och jag kommer aldrig stå bakom fascistoida ingrepp i folks privatliv likt det FRA sanktionerar, eller smutsiga maffiametoder som Ipred medger.

Vi måste istället se oss om efter nya lösningar, exempelvis fasta avgifter till internetleverantören som kan bidra till att finansiera upphovsmän av film, musik, litteratur etc, kanske rentutav nya skatter. Vi ser redan hur lagliga alternativ har etablerats såsom spotify och last.fm. Ofta finns f.ö. den mesta musiken utlagd och fritt tillgänglig på youtube och myspace, vilket gör piratnedladdningen och fildelningen av musik mer eller mindre överflödig. Jag är övertygad om att vi framöver kommer få se en liknande utveckling med avseende på film och E-böcker.

Sedan är det förstås en annan diskussion huruvida de ansvariga bakom Pirate Bay verkligen har gjort sig skyldiga till lagöverträdelse - jag menar att de inte har gjort sig skyldiga till ngt brott genom att endast länka till torrents, vilket också bl.a. google gör.
Djingis Khan

Inläggav Max Gullberg » 18 april 2009, 14:01

Tack så mycket för att du svarade åt mig Djingis..
Max Gullberg

Inläggav MatsNorlund » 18 april 2009, 15:07

Matti, tryck boken i stället för att ge ut den som talbok, då kan ingen ladda ner den.
MatsNorlund

Inläggav Endre Fodstad » 18 april 2009, 16:23

Det hadde overrasked de hundretalls av artikkelskrivere jeg ha fått lastet ned - lovlig - pdf-scans av, Mats. [:D]
Endre Fodstad

Inläggav Lilliwin » 19 april 2009, 01:46

Matti: Även om din bok skulle scannas in och läggas upp på nätet så tror jag inte att du skulle förlora på det. De som känner till dig köper hellre en riktig bok, och de som inte vet vad du går för kanske laddar hem den, läser några sidor och antingen tröttnar eller köper den. Du får en mycket större marknad på bekostnad av det fåtal läsare som trots allt nöjer sig med pdf-en. Troligen fattiga människor som ändå inte skulle haft råd att köpa boken, kanske lånat den på bibliotek istället. Är det så farligt?

De som förlorar mest är snarare ljudböcker (knappt någon kvalitetsskillnad, fast dessa cirkulerar istället friskt på andrahandsmarknaden). Nedladdade filmer konkurrerar knappast med biograferna, däremot med video/DVD-filmer och TV.

Åtminstone när det gäller musik tror jag att nedladdning (både betald och "gratis") kommer leda till en större mångfald och mindre likriktning, som ger fler mindre kända artister möjlighet att leva på sin musik. Medan superstjärnorna får nöja sig med några färre slott.

Själv har jag laddat ner några skivor som inte längre finns att köpa (och ett par jag inte kände till), men jag hade lika gärna kunnat spela av dem från någon kompis. Vad är skillnaden? Och du vet väl att vi betalar en avgift till STIM på tomma datamedia för att kopiering förväntas förekomma?

Jag tycker inte alls att upphovsrätten ska avskaffas - ingen ska kunna sälja eller kommersiellt använda kopior på din bok utan din tillåtelse. Däremot känns det rimligt att man får kopiera för eget bruk.

En parallell skulle kunna vara att du håller ett föredrag/visning och någon av åhörarna antecknar, fotar eller t o m videofilmar dig. Om du hamnar i familjealbumet och något du sagt återberättas för en kompis kanske det är ok, men om filmen säljs eller dina historier ges ut som bok utan ditt tillstånd blir det en annan sak.

Sen är det tyvärr ingen självklarhet att man ska kunna leva på det man vill göra, det är många som kämpar (eller ger upp) och bara ett fåtal som lyckas bra. Oavsett nedladdning.

Det direkta mötet med människor på konserter, teatrar, föredrag eller visningar kan aldrig ersättas. Det är där jag tror att en del av framtiden (och inkomsterna) finns. Hoppas att du hittar något sätt som fungerar för dig!
Lilliwin

Inläggav Edvin » 19 april 2009, 10:38

Jag tycker att det känns olustigt att Matti och många andra inte verkar kunna hålla isär diskussionens två mycket skiljda spår. Att vi ska ha lagar som skyddar upphovsrätten är ett av dessa men det som faktiskt tas ställning till nu är hurvida kommersiella aktörer ska få befogenheter att agera som ordningsväsen, långt utanför polisens funktion. Detta saknar motstycke i Sveriges moderna historia. Att TPB-killarna blir dömda till fängelse för ett brott som är så pass komplicerat att domstolen inte till fullo har förstått vad det handlar om är inte annat än skandal för rättsväsendet.

Är det verkligen värt att blunda för dessa kraftiga intrång i lagrum och vår personliga integritet, intrång betalade av kommersiella aktörer med lagar köpta av skivbolag, för att skydda lagen om upphovsrätt? Jag är av åsikten att detta intrång inte på något sätt går att försvara. Oavsett om du fildelar eller inte.

Att övervaka sina medborgares tankar, texter och kommunikation och låta vinstdrivande storföretag själva hantera polisens uppgifter istället för att gå den vanliga vägen via åklagare är inte annat än skandal.

Det är det här som grundpoängen handlar om. Det är detta som måste ligga i fokus för diskussionen, inte att "gratis är gott och enkelt" eller att "alla laddar hem så då kan jag också göra det".

För oss som är historiskt intresserade så minns vi kanske bokutredningen 1948 och hur den ledde fram till Författarfonden på 50-talet.

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/o ... a-1.809608
Edvin

Inläggav Matti » 19 april 2009, 20:48

Jag blev så frustrerad att jag skrev ett långt inlägg, men insåg att folk bara skulle bli arga för att jag inte är villig att lida för konsten, eller gå arbetslös (nej, sorry, jag får inga jobb utanför min kompetens idag, prövat, prövat och prövat. Det kallas att jag är överkvalificerad).[:(!]

E-böcker torde snart ha ersatt den vanliga boken, så det hela KOMMER att beröra författare snart. Och nog för att folk betalar för musiker ibland, men ingen vill höra en uppläsning av en bok på 300-sidor om medeltiden.
Så det finns ingen gyllene era av fritt spritt skapande som väntar om upphovsrätten tas bort. Vi kommer att återgå till de tider då författare skrev vad de med pengar betalade för osv...

Hur det hela skall lösas återstår att se, men jag tror inte på vad endera sidan säger om hur det skall bli mycket bättre för kreatörer om lagen stärks, eller om den avskaffas. Trots allt så är hederlighet inget som står högt i kurs idag. Och stärkt övervakning kommer naturligtvis även den att hämma det fria ordet lika mycket som ett återgående till beroendet av meceneater och makten skulle göra.

Men vi kan likväl inte separera de två trådarna. Då missar man komplexiteten och det jobbiga. Såna här saker skall göras svåra för folk så de förstår att livet egentligen är svårt och komplicerat och inte bara en rese genom cyberrymden.
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 19 april 2009, 22:05

Jo jag vill höra det och vill även betala för att höra det.
Martin Wallgren

Inläggav Lilliwin » 19 april 2009, 23:57

Matti: Du verkar väldigt pessimistisk nu. Jag skulle gärna gå på en föreläsning med dig och köpa din bok men kanske inte klara en liveuppläsning av HELA boken... [:)]

Men låt inte rädslan för piratkopiering hindra dig att skriva boken! E-böcker är inte alls samma sak som riktiga böcker. Om boken inte bär sig är det knappast pga kopiering, utan för att man måste vara känd för att sälja så mycket att man tjänar bra på det. Förlagen ska ha betalt, och lägger ut en del på marknadsföring, men de satsar förstås mest där de tror att de tjänar mest.
Du kan numera själv ge ut små upplagor till låg kostnad med "print-on-demand"-tekniken, innan du satsar på en större lansering.

Du får acceptera att inte alla som läser din bok har köpt den av dig. Det är inte många som kopierar hela böcker för att sedan läsa kopiorna om man kan köpa boken till ett rimligt pris, möjligen med undantag av dyr studentlitteratur där ekonomin kanske tvingar till kopiering. Däremot lånas böcker ut både av bibliotek och kompisar, och säljs begagnade.

Om det sen är lönsamt att ge ut den som ljudbok är svårare att säga. Frånsett kopieringen är problemet/fördelen med ljudböcker på CD att de aldrig slits ut som band/LP/pappersböcker. De kan cirkulera hur länge som helst utan att utgivaren får ett öre mer än från den förste köparen. Att de sen är lätta att kopiera minskar ju marknaden ännu mer. Men det kan ändå vara så att du får in mer pengar på de som faktiskt köper ljudboken än vad det kostar att producera den, och då borde det vara rätt ändå. Ljudböcker ges ju ut när försäljningen av pappersboken börjar dala.

Dick är så stor att han KANSKE förlorar pengar på piratkopiering, och då främst av ljudböckerna. Det är svårt att veta hur mycket han hade sålt om piratkopiering inte hade funnits. Men det kan mycket väl vara så att han fått nya läsare den vägen som sedan köper pappersböcker eller andra ljudböcker, och då kan han ändå gå på plus.

Du som smal och okänd (?) författare tror jag inte har någon anledning alls att frukta piratkopieringen. För dig gäller det att bli så känd att du kan få ett fett kontrakt på nästa bok! Och komma med i TV! [;)] Och blir du känd kan du ta bättre betalt för föreläsningarna också. Jag tror inte Dick är gratis precis...

Edvin: Håller helt med om att Ipred och FRA-lagarna tar oss en bra bit på vägen mot ett övervakningssamhälle som åtminstone jag inte vill ha!
Lilliwin

Nästa

Återgå till Diverse skvaller