av Matti » 18 april 2009, 10:01
Så, jag som hoppas kunna få en försörjning på mitt skrivande skall alltså bara glömma det och skaffa ett i era ögon "riktigt" jobb?
Pirate killarna tjatar visserligen om filmbolagen, men har ni reflekterat över hur det är ställt med författares möjligheter att försörja sig?
Men jag tolkar detta som att ni alla tycker att författare skall bara skriva lite som hobby och skaffa sig ett riktig jobb. För det går ju ändå så lätt och fort att skriva att det inte är värt att betala pengar för något ni gör bättre själv?
Ni vill ha gratis, och att personer som jag skall jobba gratis. Jag tolkar det som att det är så ni menar med detta, eftersom ni tycker att allt skall vara fritt.
Men jag vet, jag är bara en flumputte som anser att det jag är allra bäst på är att förmedla historia och att skriva. Det är vad jag gör bra. Men självklart skall jag inte leva på det. Jag skall bara vara glad att folk läser och leva på luft, precis som Pirate killarna säger. Och ni här ovan.
Det är lätt att sparka på folk som Dick, och på stora bolag, men på de mer osynliga, de som försöker leva på sitt skrivande, de talar varken ni eller Pirate killarna om. De är dessa människor som skapar all den information med mycket av sin tid, som sedan de inte får något för alls. Bara hån och gliringar om att skaffa ett riktig jobb på Volvo eller nått.
Om Pirate killarna hade varit sympatiska och försökt förstå dessa små aktörers situation, om de hade gett förslag på lösningar, hade jag kunnat sympatisera mer med dem.
Men nu:
De skrattar åt såna som mig, hävdar bara att vi är gammaldags, bara skall vara glada att bli lästa och börja jobba med riktiga saker, som att sitta och fippla med ett dataprogram och dricka jolt cola!
Ni pratar bara om att historien inte går att stoppa, haha... sug på det ni författare och ni med författardrömmar. Sluta skriva och skaffa riktiga jobb som vi! Precis som Pirate killarna visar ni INGEN sympati för den andra parten, ni vill inte ens ge förslag på hur det hela skulle kunna lösas praktiskt så att bägges intressen tillvaratas.
Fy tusan!