Svärdsskida (vikingatid)

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Martin Wallgren » 28 augusti 2009, 19:47

Mycket bra bilder edvin! Danke!
Martin Wallgren

Inläggav Jeremin » 28 augusti 2009, 20:37

Tack Edvin[:)]
Jeremin

Inläggav edgepal » 28 augusti 2009, 21:06

Jag experimenterade en hel del med svärdsupphängning för att få det att fungera rent praktsikt när man rör sig i skog och mark – så jag bar svärd i 3 månader samt rörde mig i skog och mark hela denna tid. Att bära ett svärd i bältet hängande vid sidan i skog och mark är, med erfarenhet av dessa experiment, totalt uteslutet - för min del. Det är till och med förenat med livsfara ibland. Det är mycket lätt att knäcka revben och skada sig på andra sätt allvarligt om svärdet hänger vid sidan av kroppen längs med benet, alltså att det hänger i bältet – enligt min erfarenhet.

Jag provade att bära över axeln, diagonalt bakom ryggen, osv. Vad jag kom fram till var att om jag bär ett svärd som en ryggsäck med två remmar fungerar det hela perfekt när jag rör mig i skog och mark. Jag kan sätta mig ned, obehindrat, hoppa över stenar och bäckar samt röra mig snårskog och tät granskog utan problem. Till och med klättra i träd.

Alltså, två remmar fästade längst ned på skidan och längst upp, avpassade i längd för att bära svärdet som en ryggsäck, rakt upp och ned på ryggen, mitt på ryggen. Perfekt för att röra sig i skog och mark – men, och det är viktigt - man rörde sig ju på andra platser också – och där ville man inte bära svärdet på ryggen.

Jag satte då en ögla (ring) längst upp på skidans baksida. Genom ringen kan jag då trä bärremmarna och då bildas en ögla av de två remmarna, en ögla som är perfekt att bära svärdet i bältet med. Alltså, 1 st konstruktion löser svärdsupphängningen för två olika situationer.

Jag har senare sökt stöd arkeologiskt för ”min” konstruktion och tror mig ha funnit det i Sutton Ho fynden. Där finns två fyrkantiga knappar i guld och röd ”emalj” som tros ha suttit på svärdsskidans översta del. Om jag då ser dessa två knappar som att de håller en rem som går mellan dem - men bakom skidan - så bildas den ”ögla” som jag använder för axelbanden för att kunna använda dem till att bära svärdet i bältet.

Det hela fungerar praktsikt mycket bra, det fungerar på två olika sätt vilket löser både släta ytor (bärande i bälte hängande vid sidan) likaväl som transporter genom skog och mark (hängande på ryggen rakt upp, mitt på ryggen).

Thomas
edgepal

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor