av edgepal » 13 april 2010, 22:56
Intresset för knivar (eggvapen) verkar ju vara stort här på forumet – så jag tänkte att jag skulle förklara lite grundläggande om bladdesign, saker som man inte tänker på normalt kanske…?
Man kan läsa ett knivblad och det finns några detaljer som samverkar, t.ex bladets spets och dess buk.
Vill man ha en vass spets, alltså ett stickvapen, (eller man vill använda spetsen som borr) – så blir automatiskt buken liten. Vill man ha en stor buk, t.ex en huggkniv, jaktkniv, osv – så blir spetsen automatiskt trubbig.
Typexempel på ovanstående, för fredligt bruk, är skillnaden på blad mellan jaktkniv och fiskekniv. Fiskekniven skall ju användas för att rensa fisken och behöver då ha en mycket spetsig och smal spets som är mycket vass, därmed blir buken nästan obefintlig på en fiskekniv.
Jaktknivar används för att flå nedlagt byte. När man flår ett djur använder man buken på kniven, ju större buk, ju enklare blir flå-jobbet. Därmed är jaktknivarnas spets mycket trubbig. Rena flåknivar har knappt någon spets alls.
Men, en jaktkniv är ofta en kombination av flåkniv, styckkniv samt benskrapningskniv – samt att dess tillverkare vill göra den snygg och tilltalande – viket ibland, tyvärr, kan medför att kniven är dyr och snygg – men den är nästan oduglig som jaktkniv…
En vanlig Morakniv är en allroundkniv med medium spets och buk. Jag brukar säga att den är inte bra till någonting – men den duger till allt – och det är just det en allroundkniv skall göra. Jag kan flå med den om jag är försiktig och jag kan rensa fisk med den också – men – en flåkniv, och en fiskekniv, gör jobbet mycket snabbare, enklare - och bättre.
Genom att studera spets, buk och längden på den raka delen av eggen, samt bladets tjocklek kan man alltså läsa knivens användningsområde.
Detsamma gäller naturligtvis svärd, sablar, stridsknivar och mindre knivar (och andra typer av eggverktyg) som är avsedda för strid, alltså i princip för att avliva människor. Här måste man då väga in vilken försvarsutrustning fienden använde, om det vapen man själv använde bar ett hugg eller stickvapen, eller en kombination av båda – samt hur kraftigt mitt blad måste vara för att klara denna påfrestning.
Vikingasvärdet var ett huggvapen eftersom deras spets var ganska trubbig. Man skall ha klart för sig att det går att göra en vass spets även på ett vikingasvärd – men man valde att inte göra detta eftersom man inte stred på det sättet, man ”högg” sig fram istället för att sticka sig fram = vikingasvärdens design (spets/buk, tyngd och längd) berättar en del om vilken stridsteknik man använde.
Buk och spets på eggvapen berättar alltså mycket om hur man tänkt när man designade vapnet ifråga. Längden på den raka delen av eggen berättar om räckvidd och tyngd. Jämför Romerska korta svärd med vikingasvärd - samt deras olika användningssätt.
En vass spets på ett svärd gör ju vapnet känsligare eftersom spetsen då kan skadas, den kan till och med brytas av. Valet står då mellan huggvapen och stickvapen.
Vill jag ha tyngd och kraft fördelat på en liten kort egg använder jag en yxa med långt skaft. Vill jag har tyngd och kraft fördelat på en längre egg använder jag ett svärd. Vill jag kunna sticka på avstånd använder jag ett spjut. Vill jag både kunna hugga och sticka använder jag en hillebard, slåss jag mot rytteri skall hillebarden även ha en krok på baksidan så att jag dra ned en ryttare från hästen när han har passerat mig – osv. För att sedan avliva ryttaren har jag andra vapen, t.ex ett kort svärd eller en dolk – eller så låter jag kompisarna i bakomvarande led avliva honom.
Är detta intressant att diskutera? I en egen tråd?
Thomas