Ingen kan väl ha missat att jag gillar att slipa saker och ting, inte enbart knivar. Nedan finns 2 bilder på vad jag slipat. Det är lite experiment jag gjort bara för att testa – samt lite för att visa vad t.ex mitt slipverktyg Chef kan användas till.
Först en pilspets gjord av en gammal fil som jag kapat av och gjort en holk till. 4 facetter på varje sida. Pilspetsen är under arbete och är alltså inte färdig, jag skall slipa den översta facetten bredare samt jobba vidare med holken – samt polera upp den.
Den andra bilden visar 2 knivar. Den övre har tre facetter som är 2,5 mm breda, de är gjorda i exakt 9, 10 och 11 grader – och jag har lämnat ”10 graders” facetten grovslipad.
Den undre kniven har 5 facetter, de är 1 mm breda och det skiljer exakt 0,75 grader mellan dem. Linjerna mellan dem är raka, från skaftet, över buken ända ut till spetsen. Jag har använt ett fint diamantbryne samt inte polerat ytan. Jag slipade dem omväxlande diagonalt så att ett ”fiskbensmönster” framträder.
Det här är precisionsslipning. Om jag mäter höjdskillnaden mellan två av facetterna, så från knät mellan dem, till ytterändan av nästa facett, skiljer det under 1 hundradels millimeter i höjd. Det innebär att brynet man använder inte få ha grövre korn (diamanter) än en hundradels millimeter.
För att slipa dessa facetter på eggen måste eggen först vara 100% rak. Är den inte det kan man inte få raka linjer mellan facetterna. På den översta kniven slipade jag först 9 och 11 gradersfacetterna tills de mötte varandra i mitten på eggen. Sedan slipade jag 10 graders facetten – samt lät den vara grovslipad för att synas tydligt. Det var ett bra och enkelt sätt att slipa fram detta på.
Den undre knivens fem facetter jobbade jag annorlunda med, jag slipade först eggen helt rak – och sedan slipade jag facetterna en efter en med 0,75 graders skillnad.
Thomas
Shot at 2011-08-22
Shot at 2011-07-07