Stickning blir (mig veterligen(1400-talare)) inte utbrett förrän 15/1600-tal. I allmänhet följer bågskyttarnas mössmode övrigt mode med undantag av för bågskyttet olämpliga mössor. Främst används filtade hattar. De stickade mössor som nämns i English Warbow Society är antagligen (med bakgrund av att den moderna stickning kom först senare) nålbundna. En lämplig mössa/hatt vore enligt mig (1400-tal) antingen en "Robin Hood-hatt"(lämpligen filtad, bakåtvänd vid skytte)eller en låg sydd eller annan filtad mössa. Självklart kan man ha en nålbunden mössa. De enda mössor som är olämpliga för bågskytte (med warbows) är de med breda brätten eftersom det finns en viss risk för att brättet bromsar upp strängen.
Under sen högmedeltid och senmedeltid är långbågskytten en vanlig syn i västeuropeiska arméer. Bågskyttar anställda som livvakter (i grupp)är inte helt ovanligt, jag vill minnas att en medeltida dansk eller svensk biskop nämner sin livvakt av bågskyttar specifikt i sitt testamente vilket tyder på en (för de skickligaste?) särställning ifrån övriga vapenslag. Antagligen fick den professionella bågskytten (läs:livvakt)under perioder en tillräckligt hög ersättning för att ha råd med bättre utrustning och kläder än en del andra soldater, frälset undantaget.
Mvh
David, bl.a. mycket annat långbågsskytt.
(Den gemene bågskytten kan mycket väl ha haft en bävermössa fast jag personligen skulle nog tro att bävermössan snarare var ett unikum än en trend då även bävern tar slut (tillgång < efterfrågan = dyrt)
Rätta mig om jag har fel