jag syr nog mest små förstygn jag. ibland lite efterstygn. oftast viker jag in sömsmånen åt ett håll och syr ned även den med förstygn så att belastningen fördelas på två sömmar. jag till och med fållar med förstygn ibland... de går ju snabbast! och är lätta att få små och jämna. dessutom, när man handsyr så finns det ju inget självändamål i sig med att sömmar inte ska synas! (kanske lite tvärtom istället?
jag har tagit det vågade steget att nästan helt slutat använda min sicksack även på maskinsydda kläder (även vanliga moderna plagg)! fodrar och försöker istället sy ned mina sömsmåner. tycker att sicksackningen (fånigt ord..) förstör tygets inneboende möjlighter, då det ibland hindrar möjligheten att forma och pressa ut tyget i den riktningen man vill...
(måste dock erkänna att vissa moderna syntettyger kan kräva någonform av kantbehandling, men å andra sidan använder jag sällan (aldrig?) sådana ens till vardags. och dessa kan man sällan formpressa ändå!)
måste nog också erkänna att jag tidigare använt mig mest av vanlig sytråd i bomull, polyester eller silke för min handsömnad. beroende vad som funnits hemma. har på senare tid testat lite med vaxad lintråd (kom över ett parti billig knyppeltråd), vilket känns mycket trevligare att sy med! både ur historiska, estetiska och emotionella aspekter.
tja, vem vet, det kanske är dags att ställa symaskinen på hyllan?!
/myra