[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - handsöm

handsöm

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav my_mmy » 16 november 2003, 19:38

jag har använt vanlig sytråd, men det projektet jag håller på med nu syr jag med (färgad) lintråd, vanlig Gutermann. De hade den i färg med mitt tyg. jag syr förstygn, sen viker jag ner kanterna åt varsitt håll och syr ner dem med förstygn också. jag tycker mycket om hur det ser ut när man gör det: nästan osynliga vertikala linjer gör att man ser lite smalare ut. så har jag gjort med andra plagg också, och det har hållit hur bra som helst. till och med på en linne särk med ingen annan sömsmånsbehandling, trots att jag maskintvättar den varje gång jag använder den.

-maggie
my_mmy

Inläggav mkm » 16 november 2003, 20:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Jag skulle förmodligen tjäna lite tid om jag använde förstygn istället, men det gör mig lite nervös även om jag egentligen _vet_ att det håller (precis som jag helst vill sicksacka allt jag maskinsyr, även om plagget ska vara helfodrat och det inte finns någon egentlig risk för att det ska repa upp sig. Trygghetsbehov, som sagt)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Här har du en till! [:D]
Antagligen därför som jag frågar så mycket! Vill vara säker på att allt håller och jag kan till och med sick-sacka ylletyger om jag ser ens den minsta tendens till att det ska tänkas ev. rispa upp sig någon gång i framtiden efter femtielfte tvätten![:D]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Se'n klipper jag ner den ena sömsmånen, viker båda åt samma håll, den bredare runt den smalare, och kastar fast det med vanliga kaststygn. När jag sydde en klänning i väldigt tunt blått tyg och använde oblekt lintråd som jag inte ville skulle synas så tydligt på rätan som det annars hade gjort så sydde jag istället ihop sömsmånerna med langettstygn. Det är gjort bl a på de plisserade tygbitarna man fann i Lödöse (fast man använde tvåtrådig ulltråd där. Och sydde med förstygn).

Tack för bra tips!

Hälsningar

--Maria
mkm

Inläggav Vix Hq » 17 november 2003, 11:00

När det gäller ulltråd att sy med så verkar jag vara en av de där personerna som inte har haft några större problem med de trådar jag har använt. Jag har använt mig av vanligt tvåtrådigt stickgarn, sånt där som man brukar ha när man växtfärgar, och en massa bivax - inga problem med ludd eller trådar som går av. Jag har också använt ett lite tunnare tvåtrådigt stickgarn som heter Tvinni, men bara för att jag råkade ha det hemma. Annars är det lite väl dyrt.

Hittills har jag bara sytt med förstygn och sedan den fällsömmen som Eva beskrev. Nu har mina kläder inte utsatts för så stora påfrestningar men än så länge har det hållt bra (alldeles utan zickzack [;)] - peppar, peppar...). Får se hur det fungerar på Herjolfsnesklänningen jag håller på med just nu... Det blir många sömmar på många kilar...men förhoppningsvis kommer det hålla för påfrestningarna! Annars vet jag ju bättre till nästa gång [:D]!

/Vix, friskt vågat hälften vunnet.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 17 november 2003, 11:05

Jag sicksackar ju inte heller handsydda kläder och det har gått alldeles utmärkt, men på de maskinsydda brukade jag inte sy ner sömsmånerna förut (gör det rätt ofta nu)och då är man ju lite mer nervig och utsatt för rispande.
Mina handsydda särkar som jag tvättat i maskin massor med gånger håller alldeles utmärkt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav myra » 17 november 2003, 13:37

jag syr nog mest små förstygn jag. ibland lite efterstygn. oftast viker jag in sömsmånen åt ett håll och syr ned även den med förstygn så att belastningen fördelas på två sömmar. jag till och med fållar med förstygn ibland... de går ju snabbast! och är lätta att få små och jämna. dessutom, när man handsyr så finns det ju inget självändamål i sig med att sömmar inte ska synas! (kanske lite tvärtom istället? ;)

jag har tagit det vågade steget att nästan helt slutat använda min sicksack även på maskinsydda kläder (även vanliga moderna plagg)! fodrar och försöker istället sy ned mina sömsmåner. tycker att sicksackningen (fånigt ord..) förstör tygets inneboende möjlighter, då det ibland hindrar möjligheten att forma och pressa ut tyget i den riktningen man vill...
(måste dock erkänna att vissa moderna syntettyger kan kräva någonform av kantbehandling, men å andra sidan använder jag sällan (aldrig?) sådana ens till vardags. och dessa kan man sällan formpressa ändå!)

måste nog också erkänna att jag tidigare använt mig mest av vanlig sytråd i bomull, polyester eller silke för min handsömnad. beroende vad som funnits hemma. har på senare tid testat lite med vaxad lintråd (kom över ett parti billig knyppeltråd), vilket känns mycket trevligare att sy med! både ur historiska, estetiska och emotionella aspekter.

tja, vem vet, det kanske är dags att ställa symaskinen på hyllan?! ;)

/myra
myra

Inläggav Martina » 17 november 2003, 16:24

Efter lektionen i handsömnad på skolan har jag börjat sy ihop saker med fållstygn. Det funkar väldigt bra och ger ett jämnare och mer elastiskt resultat jämfört med förstygn/efterstygn. Går fort också!
/Martina
Martina

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 november 2003, 22:47

Ja, det är ju också ett sätt: att först fålla tygdelarna var för sig, och sedan lägga dem räta mot räta och kant i kant och sy ihop dem med kaststygn. Det har nog fungerat bra för mig också, när jag tänker efter. Men den absolut starkaste sömmen är trots allt fällsömmen som Eva beskrev.

Sedan är det ju så att man ofta hade smalare tyger förr, kanske bara 60-70 cm breda (en aln), och med bra mycket finare stadkanter än vad vi har idag på de maskinvävda tygerna, så därför kunde man utnyttja stadkanterna mycket mer. Två stadkanter som sys ihop behöver ju inte fällas, t ex. Samma sak gäller ju vadmal och kläde, som inte rispar, men där kan det vara en poäng med att sy ner sömsmånerna ändå för att få ett slätare utseende på plagget.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Karin » 17 november 2003, 22:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>

Sedan är det ju så att man ofta hade smalare tyger förr, kanske bara 60-70 cm breda (en aln), och med bra mycket finare stadkanter än vad vi har idag på de maskinvävda tygerna, så därför kunde man utnyttja stadkanterna mycket mer. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag läste nyligen i "Ur textilkonstens historia" av Agnes Geijer att stadkanterna under medeltiden (eller om det var fram till 1400-talet i Frankrike) bestod av grova hampatrådar som användes för att spänna ut tyget när det vävdes. Man använde tydligen inte vävspännare.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 17 november 2003, 23:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mkm</i>

Jag brukar sy långa sömmar på maskin och fållar för hand, och har då samma sytråd alltigenom. Funderar dock på att sy nästa klänning (mörkblått linne) helt för hand, men tycker det känns som att vanlig sytråd blir för svag till t.ex. ärmsömmarna, därav min fråga.
...
Frågar i förväg eftersom jag inte vill upptäcka att det blir fel när jag kommit halvvägs!
[:)]

--Maria

Varför vill du sy din klänning för hand? Det finns många bra anledningar, men om din anledning är att du vill att klänningen ska vara så tidsenlig som möjligt bör du nog välja något annat tyg än färgat linne. Om du undrar varför så kan du läsa vad vi har diskuterat här: [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92&SearchTerms=Färgat,linne"]färgat linne[/url]

Karin
Karin

Inläggav Martina » 18 november 2003, 12:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>

Ja, det är ju också ett sätt: att först fålla tygdelarna var för sig, och sedan lägga dem räta mot räta och kant i kant och sy ihop dem med kaststygn. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är <i>inte</i> så jag gör. Jag lägger ihop tygerna räta mot räta, viker ned den ena fållen och syr med fållstygn längstmed vecket. Sedan kan jag antingen vika ut fållarna och sy ned dem eller göra en fällsöm.

/Martina
Martina

Inläggav ikes » 19 november 2003, 18:25

Tack för alla bra tips[:)] Jag har införskaffat lintråd (som jag tänker vaxa) till mina "inre" sömmar, men funderar på att använda färgat knapphållsilke till snörhål. Var får man tag på knapphålssilke? Kan färgat lingarn användas annars eller var det lika sällsynt som färgat linnetyg?

ikes
ikes

Inläggav Ermingard » 19 november 2003, 23:26

Fördelen med att använda knapphålssilke till snörhålen är dels att snörningen är lättare att dra åt eftersom det "halkar" bättre, dels att det håller bättre än det mesta jag provat (lin, ylle, bommull)Lintråden tenderar att vara lite sträv och slits fortare än silket. Knapphålssilke kan köpas i de flesta tyg och sybehörsaffärer./Monica
Ermingard

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 24 november 2003, 23:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Det är <i>inte</i> så jag gör. Jag lägger ihop tygerna räta mot räta, viker ned den ena fållen och syr med fållstygn längstmed vecket. Sedan kan jag antingen vika ut fållarna och sy ned dem eller göra en fällsöm.

/Martina

Då missförstod jag dig! Ber så mycket om ursäkt. Det var en metod som jag inte har stött på tidigare, men alla sätt som fungerar är ju bra!
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Martina » 25 november 2003, 17:03

Ingen fara! Just eftersom det inte var någon av de vanligare metoderna tyckte jag det var idé att gå in och rätta. Tycker att den funkar riktigt bra, framförallt blir sömmen inte s-formad som vid förstygn, utan rak.

/Martina
Martina

Inläggav Evelina » 26 juli 2005, 12:50

Hej!

Citerar Eva:
"Se'n klipper jag ner den ena sömsmånen, viker båda åt samma håll, den bredare runt den smalare, och kastar fast det med vanliga kaststygn. När jag sydde en klänning i väldigt tunt blått tyg och använde oblekt lintråd som jag inte ville skulle synas så tydligt på rätan som det annars hade gjort så sydde jag istället ihop sömsmånerna med langettstygn. Det är gjort bl a på de plisserade tygbitarna man fann i Lödöse (fast man använde tvåtrådig ulltråd där. Och sydde med förstygn)."

Går det att fälla sömmar i medeltjockt (lite tjockare än till klänningar, tror jag, men tunnare än vadmal) ganska mjukt ylletyg på samma sätt? När jag försökt blir det liksom en väldigt tydlig upphöjd kant vid sömmen som syns från rätan. Ska det bli så/är det ofrånkomligt eller beror det bara på att jag ovan, eller på att metoden inte passar till tyget? Är metoden då sömsmånerna sys ihop lämpligare på sådant tyg, eller ska den bara användas till tunna tyger?

Mvh
/Evelina
Evelina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk