Jag vet att det var länge sedan diskussionen om råsiden "levde" här på forumet, men om man söker på råsiden för att man funderar på något så kommer den upp och därför tycker jag att det känns värdefullt att ändå lägga till på den här tråden.
Jag har läst i tråden att man rekommenderar t ex "Sofia" att inte sy klänning i råsiden för att bära närmast kroppen för att tyget inte skulle vara skönt mot huden och inte andas utan kännas klistrigt. Jag har ingen teoretisk kunskap att tillägga kring huruvida det var tidsenligt osv men jag har praktiskt kunskap om tyget för jag har provat.
Jag undrar om inte de som svarat om råsiden menar något annat slags siden för min erfarenhet säger tvärtom.
Råsiden av typen " Råsiden(Bourett-siden, Noil)" är ett tyg som andas och känns mjukt och skönt mot huden. Första stunden när det är nytvättat känns det lite stelt men såfort det blir kroppsvarmt är det lent och följsamt.
Jag hade för några år sedan en lagom bit liggandes hemma som räckte till en särk. Jag tänkte att det såg tillräckligt linneaktigt ut för att kunna ha under utan att egentligen synas. Jag tyckte den var skönare än mina linnesärkar och har burit och tvättat den tills den bokstavligt talat fallit sönder.
såhär står att läsa på
www.medeltidsmode.se
Råsiden görs av den yttersta, grövre tråden på kokongen. Det är lätt, svalt och mjukt att ha på sig, vilket gör det extra lämpligt att bära närmast kroppen. Långt tillbaka i tiden ansågs det som arbetarkläder i Kina om plaggen var sydda av det billigare råsidenet."
Och om det tyg som var mest likt mitt (klicka på det naturvita) står det "tunt, skönt till särk, underkläder, barnkläder mm" .. och jag kan bara hålla med.
Sen har jag hittat ett vackert annat slags råsiden på gårda textil som jag skickat efter tygprover på. Jag tror att det är Råsiden-rips (Ottoman). Här är en bild på det.
http://www.gardatextil.se/BILDER/IMG_1836.jpg