Hej.
Jag är en relativ nybörjare på det här med mjödtillverkning, har gjort ett par satser men (om jag för säga det själv) ganska lyckad utgång.
För 3 veckor sedan (19 dagar) beslutade jag och en vän oss för att sätta två satset (en "torr" och en "söt") och att försöka hålla koll på ochsele och alkohol under själva jäsningen, detta för att lära oss lite mer inför framtida satser.
Den torra satsen består av 4,9 kg honung i 25 L, saften från en citron, samt ingridienserna från en jästsats (Renodlad universaljäst, Jästnärsalt och Pektolase). Detta resulterade vid själva sättningsdagen (040301) i en ochselegrad på 61.
Den söta satsen består av 6,3 kg honung i 25 L, saften från en citron, samt ingridienserna från en jästsats (Renodlad universaljäst, Jästnärsalt och Pektolase). Detta resulterade vid själva sättningsdagen (040301) i en ochselegrad på 75.
Vid mätningarna 040303 hade den torra en ochselegrad på 40 och den söta 70. Ingen av dem hade hunit utveckla någon alkohol än dock.
Vid mätningarna 040310 hade den torra en ochselegrad på 2 och en alkoholhalt på 9%. Den söta hade en ochselegrad på 18 och en alkoholhalt på 13%.
Jag tyckte vid det laget att det känndes som allt hade gott rackans snabbt, men jag hade ju som sagt alldrig mätt så mycket under själva jäsningen förut, så jag hoppades att allt var i sin ordning.
Idag kom jag hem, efter att varit borta i en vecka, och upptäcker att det i princip har slutat bubbla i mina jäsrör. Jag har inte gjort några mätningar än (då han jag sätter med också vill vara med), så jag vet inte vilka värden det har nått till idag.
Allt verkar dock ha gått med en rasande fart. Det har ju inte ens gått tre veckor än, och det brukar ta 2-3 månader.
Har någon några idéer om vad som kan ha hänt? Hur jag ska fortsätta med satserna?
Tacksam för lite input.
/Daniel