av Ny Björn » 20 december 2004, 01:38
Dessa inlägg har pga sin natur flyttats hit från tråden "rutigt sidentyg"
/N B
fixade quote-taggarna /Angus (det blir så smått att läsa annars)
---------------------------------------------------
Vesuvius
Posted - 05 Dec 2004 : 12:51:25
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Däremot har jag läst att vissa reenactment-föreningar (någon i England om jag minns rätt) t ex gärna ser att bara de som reenactar <i>kelter </i>har rutiga tyger i sina kläder - för att skilja dem från vikingarna under deras uppvisningar inför publik! Intressant tanke att färg/mönsterkoda kulturer på det viset... [}:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ehh... men vikingarna hade väl ändå rutiga tyger, fast kanske inte lika utpräglade mönster som kelterna? Fanns det förresten tartans redan under motsvarande vikingatid?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Rutiga tyger har nog alltid funnits, men att färgkoda kläder är enbart löjligt. Jag tror inte att vikingarna inte bar rutigt för att de kom på att "men nej, just det ja, vi är ju vikingar och inte kelter... attans!". Och jag tror att vikingarna hade precis likadana rutiga mönster som kelterna. Jag tror snarare att man utgår ifrån dagens höglandsdräkt, och gör man det så gör man fel, för vad det anbelangar tartans så skall ordet såvitt jag vet härstamma från ett franskt ord, och företeelsen är allmänt sentida. T.ex. påfundet med klantartans, för specifika klaner. Kan tänka mig att om det fanns någonting som liknade det skulle det snarare vara för vissa områden snarare än klanerna i sig. Jag tror iallafall inte att vikingarna drog sig för att bära rutigt, allra minst av den anledningen att de var "vikingar".
-------------------------------------------------
Pernilla Leijonhufvud
Posted - 05 Dec 2004 : 13:41:01
Det blir ju ett tillrättaläggande av historien isåfall, som reenactmentföreningarna gör för att göra det enkelt för sig själva och en publik. Men det måste väl trots allt ha funnits andra skilllnader? Och om det inte gjorde det, så är väl det ett ganska intressant faktum? Fast kanske inte för en typisk "tornerspelspublik"... :-
Vesuvius
Posted - 05 Dec 2004 : 18:28:44
Saken är den att det fanns säkert skillnader. Skottar har traditionellt sin brat, mantel, som är rutig. Men jag tror inte att vikingar skulle dra sig för att klä sig i rutigt heller, eftersom det är ett så spritt fenomen (dessutom har det ju stor betydelse var vikingen är. Man tog ju efter modet dit man kom).
Vad jag egentligen tycker är så fjantigt är att man säger att "kelter har rutigt, vikingar inte". Jag tycker det verkar så ohistoriskt, jag tror inte direkt att det var så. Alla kelter (som säker inte ens visste att de var "kelter") hade säkerligen inte rutigt, liksom alla vikingar säker inte hade enfärgat.
Vix Hq
Posted - 05 Dec 2004 : 20:25:29
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag egentligen tycker är så fjantigt är att man säger att "kelter har rutigt, vikingar inte". Jag tycker det verkar så ohistoriskt, jag tror inte direkt att det var så. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ingen som har sagt det heller; faktiskt inte ens reenactment-föreningen jag refererade till (The Vikings)! De uppmuntrade bara sina medlemmar som var vikingar att låta "kelterna" i föreningen ha rutigt <i>enbart</i> för att <i>publiken</i> vid deras uppvisningar skulle se skillnaden. Fullkomligt ohistoriskt med andra ord, och enligt mig inte speciellt pedagogiskt heller!
/Vix.
------------------------------------------------