Någon som kan kanonkulor?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav ericgunnar » 9 mars 2008, 21:05

jag har en kanonkula i ägo som tillhört Karolineras dödsmarsch 1718-1719. Hittades ngn gång på 1930-talet av en familjemedlem.

Fråga:
Har kanonkulan ngt värde?
ericgunnar

Inläggav ericgunnar » 10 mars 2008, 05:39

fråga,
jag har en kanonkula från karolinernas dödsmarsch i Jämtland 1718-19. En nära vän till familjen hittade den under en fjällvandring på 1930-talet. Har den ngt värde? Vem har den juridiska rätten/ägare till kanonkulan?
ericgunnar

Inläggav Anders Lindkvist » 16 mars 2008, 18:46

Du har ärft den då antar jag? Då är du som äger den. Saker som man ärver behåller man helt lagligt om det inte är något verkligt speciellt. Däremot är det viktigt om du kan belägga att den verkligen är hittat på den sträckan. Det ä gott om vandringsägner, särskilt i förhållande till kända historiska händelser. Kan du belägga prylens proviens är det högst viktigt. Både historiskt och värdemässigt. Sen är det ju viktigt att se vad det är för slags kula om den är rimlig för sitt ursprung. Vilka fältstycken släpades över fjället?

Vad det är värt har jag ingen aning om, men proviensen är centralt för des värde.
Anders Lindkvist

Föregående

Återgå till Vapen