Först måste du dels bestämma exakt vilken tidsperiod du rör dig i, eftersom du säger att du ska sy en cotehardie så misstänker jag att det är perioden från 1360 till ca 1400. Sen måste du bestämma ditt civilstånd. Här spelar din ålder en viss roll, är du över 30 bör du nog klä dig ungefär som en gift kvinna även om du inte är det. Sen var det den sociala ställningen, aristokratins kvinnor följer naturligtvis modet mer än andra grupper.
_Sen_ kan man börja bestämma vilken huvudbonad man kan ha.
Det är svårt att ge generella regler, men du ska i alla fall inte ha en tygcoronet, den har sin popularitet ca 1260-1330. Om du är gift och äldre är kombinationen strik, dvs ett tyg som sveper om hela huvudet och skaut, dvs slöja, vanlig, som man ser på statyer av Heliga Birgitta ungefär. En annan vanlig huvudbonad är den knappförsedda hättan som bärs öppen, vilken bäst studeras i dels franska manuskript dels i "Medieval finds from excavations in London. Textiles and clothing" Man kan ha krusade slöjor också, antingen bara ett par krusade lagda ovanpå striket eller också riktigt många så att du får liksom en gloria av krus runt ansiktet. En del tycker att det är riktigt fult. Det verkar vara något typiskt engelskt och tyskt (jag räknar Böhmen som Tyskland i detta avseende).
Men om du är ung och ogift verkar en av de vanligaste frisyrerna vara att du flätar två flätor som du låter gå i en båge nedanför öronen och fäster upp på huvudet sen. Ovan på det bär du en tunn metallring eller ett mönstrat band. En artikel hur man gör en ring baserad på ett fynd från London kan ses här:
http://www.virtue.to/articles/circlet.html
Även gifta damer ur aristokratin har denna typ av huvudbonad men har då en slöja som täcker halva hjässan och hänger ner där bak. Flätorna kan ockås vikas dubbla och bindas ihop med band så de hänger ner som två "pinnar" från tinningarna. Detta utvecklas senare till de cylinderformade metallhållarna man ser under sista fjärdedelen av 1300-talet. Jag har ingen aning om hur man gör såna, jag har någon kreativ idé om att vira mässingstråd runt dasspappersrullar, men har aldrig kommit mig för att pröva.
Som vanligt rekommenderar jag en stor portion konsttittande. Här finns en länk till gravplattor från England. Många av dem är från 1300-talet och man kan se olika stilar på huvudbonader.
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/pi ... ibrary.htm
Eva